کارنامه یک ساله برجام/15

"آب سنگین اراک" پس از برجام چه شد؟

یکی از تعهدات مهم و تاثیرگذار ایران در اجرای برجام بحث آب سنگین اراک بود و در حال حاضر به مرحله فروش آن رسیده ایم.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "اجرای برجام" یکی از مباحث روزی است که شش قدرت جهانی به همراهی ایران لنزهای خود را روی یکدیگر زوم کرده و اقدامات طرفین را رصد می کنند، یکی از تعهدات مهم و تاثیر گذار ایران در اجرای برجام بحث آب سنگین اراک بود که اکنون به مرحله فروش آن رسیده ایم.

یک ساله شدن برجام فرصتی بود تا مروری داشته باشیم بر همه آنچه که پس از روز اجرایی شدن برجام بر تاسیسات اراک اتفاق افتاد بنابراین به منظور دستیابی به این مهم، به فراخور زمان اظهارات و گزارشات رئیس سازمان انرزی اتمی و سخنگوی این سازمان را مرور کرده و مورد برسی قرار دادیم.

حفره‌های کلندریا با سیمان پر شده نه قلب آن

طرف مقابل همواره بر این موضوع تاکید داشت که کلندریا چند تکه شود اما جمهوری اسلامی ایران نپذیرفت و اعلام کرد که می خواهد آن را به عنوان سمبل صنعت هسته ای خود نگه دارد.

در تاریخ 24 دی ماه 94 بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان اعلام کرد : "حفره های کلندریا نه قلب آن، با سیمان پر می‌شود.  بخش عمده راکتور اراک کاملا حفظ می‌شود و کار طراحی را 7،8 ماه است که کار را شروع کرده ایم و به نتیجه خوبی هم رسیده ایم.

کمالوندی عنوان کرد: برای بازطراحی راکتور اراک حتما چینی ها حضور دارند برای بازطراحی راکتور سند بسیار قوی ای امضا شده که در آن کشورها تعهدات خود را اعلام کرده اند که در حوزه های مختلف از جمله طراحی بازنگری در طراحی چون کار هسته ای کار مهمی است و نمی‌شود صرفا به طراحی بسنده کرد و حتما باید بازنگری شود و باید دو گروه باشند که یکی طراحی بکند و یکی باز طراحی و در حوزه تامین تجهیزات قرار است به ما کمک کنند.مهم این است که اراده دوستان ما این است که چون توانایی دارند خودشان این کار را اجرا بکنند.
 
وی ادامه داد: ما هم سند رسمی داشتیم و هم قراردادهای فرعی که درحال تنظیم است آنچه که مهم است ما کار فرعی را به خارجی ها میسپاریم و کار اصلی در دست خودمان است.بیشتر




امضای قرارداد بین سازمان انرژی اتمی و شرکت‌های آمریکایی برای فروش 32 تُن آب سنگین


در چهارم اردیبهشت ماه سال جاری بین سازمان انرژی اتمی و شرکت‌های آمریکایی برای فروش 32 تُن آب سنگین قراردادی امضا شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی پیرامون قرارداد فروش آب سنگین به آمریکا اظهار داشت: با توجه به مازاد تولید آب سنگین در کشور که به طور سالانه داریم بازارهایی که قابل اعتماد باشند و به این ماده نیاز داشته باشند و از آن استفاده بهینه کنند را با در نظر گرفتن مسائل استراتژیک، اقتصادی و تجاری یافته و آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.  
 
وی گفت: ما در حال مذاکره با تعدادی از کشور‌ها برای فروش آب سنگین هستیم و با بعضی از آن‌ها مذاکرات به مراحل نهایی رسیده است. اما درباره جزئیات آن بعد از پیشرفت کار و نهایی شدن تمامی مراحل اظهارنظر خواهیم کرد.  
 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی خاطر نشان کرد: ‌ با توجه به حساسیت و استراتژیک بودن آب سنگین نمی‌توان این ماده را به هر کشور و یا جایی به دلیل مسائل امنیتی و تعهدات بین المللی که به عهده هر یک از کشورهای تولید کننده مواد هسته‌ای است صادر کرد و ما در چارچوب قوانین تجاری و بین المللی در این حوزه اقدام به فروش مواد می‌کنیم. در عین حال ما نیاز داریم تا بازارهای قابل اتکا داشته باشیم.بیشتر

ایران 130 تن آب سنگین خود را صرف چه اموراتی می کند؟

طبق برجام ما می توانیم 130 تن آب سنگین حفظ کنیم که در نتیجه آن 70 تن ماذاد می ماند که باید در بازارهای بین المللی عرضه شود البته درباره این عرضه شدن هم حرف و حدیث هایی وجود داشت که " سید عباس عراقچی" رییس ستاد پیگیری برجام درباره ان می گوید ایران مسئول پیدا کردن مشتری برای آب سنگین نیست و هرگاه مشتری پیدا شود ان را به فروش خواهیم رساند.
 
از طرفی سخنگوی وزارتخارجه آمریکا گفت که حتی در صورت خریداری نشدن آب سنگین از ایران، این موضوع لطمه ای به برجام وارد نمی کند.
 
اما سوالی که مطرح می شود این است که این 130 تن چه مصارفی خواهد داشت؟

 به گفته "بهروز كمالوندی" سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان از این 130 تن حدود 65 تن برای راكتور بازطراحی شده اراك مورد نیاز است كه این میزان برای پنج سال دیگرلازم خواهد بود ضمن اینكه حدود65 تن دیگر هم به عنوان ذخیره نگه می داریم.

اما بازار بین المللی آب سنگین از دو بخش تشکیل می شود که به گفته کمالوندی  بازار بین المللی آب سنگین شامل دو بخش تحقیقاتی دارویی است و استفاده در راكتورهای قدرت آب سنگین است كه با استفاده تحقیقاتی راكتور آب سنگینی فرق می كند آب سنگین مصرفی راكتورها معمولا از سالها قبل ذخیره می شود. همه كشورها این كار را می كنند و آن چیزی كه می ماند در بازار در مصارف غیر هسته ای و دارویی استفاده می شود. 

مصرف كل بازار دنیا 95 تن در سال است كه 75 درصد آن مربوط به بازار آمریكاست ودر هر صورت هر مقدار آب سنگین به فروش برسد بخش عمده آن به این بازار می رود و نمی توان از آن صرفنظر كرد.
 
با فروش آب سنگین عده ی این سوال را مطرح کردند که آیا فروش آب سنگین به امریکا کار معقولی است یا خیر که بر اساس آنچه تا کنون گفته شده مصرف كل بازار دنیا 95 تن در سال است كه 75 درصد آن مربوط به بازار آمریكاست ودر هر صورت هر مقدار آب سنگین به فروش برسد بخش عمده آن به این بازار می رود و نمی توان از آن صرف نظر كرد.

تشکیل کارگروه مدرن سازی راکتور اراک از سوی ایران، چین و امریکا

علی‌اکبر صالحی" در تاریخ 11 خرداد 95 در مراسم آغاز عملیات اجرایی ساختمان‌های پشتیبانی پروژه ایزوتوپ‌های پایدار در مجتمع شهید علی محمدی به تشریح فعالیت‌های صنعت هسته‌ای کشور پرداخت و گفت: طراحی مفهومی مجدد این رآکتور تمام شده و با ادغام شرکت‌های قدیمی، شرکت جدیدی تاسیس کرده‌ایم که حدود 800 نفر مهندس در آن مشغول به کار هستند.

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان اظهار داشت: ما طراحی مفهومی رآکتور اراک را خودمان انجام می‌دهیم اما از شرکت‌های اروپایی هم مشورت می‌گیریم.

صالحی ادامه داد: همچنین چین، آمریکا و ایران کارگروهی برای مدرن‌سازی رآکتور اراک تشکیل داده‌اند و این امر هم به خوبی پیش می‌رود و امیدواریم طبق برنامه‌ریزی - که نسبت به آن جلوتر هستیم - طی پنج سال آینده شاهد راه‌اندازی رآکتور مدرن اراک باشیم.بیشتر

در نهایت آنچه می توان دریافت این است که ایران با حضور در بازارهای بین المللی چیزی را به دست اورده که به دنبال آن بود و اگر هم خریداری پیدا نشود ایران به برنامه صلح امیز هسته ای خود ادامه خواهد از سوی دیگر پیشرفته شدن و بازطراحی اراک نیز طبق آنچه گفته در حال پیشرفت اما این سوال پیش می آید که در صورت نقض برجام چه بر سر تاسیسات ما خواهد آمد که آن را در گزارش بعدی خواهید خواند.

ادامه دارد...

گزارش از هدیه آقاپور

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار