بعيدى نژاد در نشست خبرى؛

برجام، تفاهمی تجاری نیست/مسأله FATF موضوعى بى‌ربط با برجام است/در مورد سوریه، با آمریکا مذاکره‌ای نداشته‌ایم/قصد ما در مذاکرات، حل مشکلات با آمریکا نبود/ از هیچ خط قرمزی عبور نکرده‌ایم

هنوز ابتداى راه برجام هستيم/ از اجراى برجام راضى هستيمبه گزارش خبرنگار سياست خارجى گروه سياسى باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبرى "حميد بعيدى‌نژاد" عضو تيم هسته‌اى كشورمان، امروز چهارشنبه(٢٣ تيرماه) در محل خبرگزارى فارس برگزار شد.

وى در ابتداى اين نشست، با اشاره به زمان مذاكرات اظهار داشت: برجام، يكى از پيچيده‌ترين مذاكرات در سال‌هاى اخير بوده است.

وى افزود: در اين مذاكرات، حساسيت‌ها و مسائل سياسى بسيارى وجود داشت و جمع شدن كشورهاى مذاكره كننده دور ميز مذاكره، از اهميت خاصى برخوردار بود. پس از دوسال و نيم مذاكره، توافق به دست آمد.

بعيدى نژاد تصريح كرد: با وجود گذشت يك سال از برجام، اما هنوز در اول راه هستيم و با وجود مشكلاتى كه در اجراى برجام وجود دارد اما تا اين لحظه از اجراى برجام رضايت وجود دارد.

عضو تيم هسته‌اى كشورمان افزود: عليرغم اينكه ما در ايران انتظارات بيشترى داشتيم، اما هنوز اميدوار هستيم كه با مذاكرات بيشتر، به توفيقات بيشترى برسيم.

وی افزود: در اواسط هفته آینده، جلسه کمیسیون مشترک ایران با 5+1 در وین برگزار می‌شود و دستور کار این جلسه، تلاش برای رفع مشکلات و مسائل پیش روی اجرای برجام است.

بعیدی‌نژاد در مورد انتظارات از اجرای برجام و اینکه گفته می‌شود این انتظارات تا حدودی برآورده نشده، تصریح کرد: در خصوص انتظاراتی که از اجرای برجام وجود داشت، به دلیل اینکه حصول توافق، مقداری دور از ذهن به نظر می‌رسید، نتایج آن نیز مقداری بیش از حد بود و ما باید انتظارات واقعی از برجام داشته باشیم.

وی افزود: آن چیزی که در متن توافقنامه وجود دارد، مورد انتظار ما است و برخی از این خوش‌بینی‌ها که وجود دارد، موضوعاتی است که اصلاً به برجام مربوط نمی‌شود.


عضو تیم هسته‌ای کشورمان گزارش بان كى مون را كامل ندانست و تصریح کرد: این گزارش به صورت يك پيش‌نويس به بيرون درج پيدا كرده است. این گزارش، گزارشی بود که برخی خبرگزاری‌ها بر اساس اطلاعاتی که به دست آورده بودند، آن را منتشر کردند و هنوز این گزارش به طور کامل تهیه نشده و تنها پیش‌نویس آن منتشر شد.

وی در ادامه، در مورد برخی اظهارات در خصوص مسأله دفاعی و موشکی ایران از سوی طرف‌های غربی اظهار داشت: همه چیز را نباید در بحث موشکی دید و یکی از اتهامات وارد به بحث دفاعی ایران، بحث ساخت بمب اتمی بود که با حل پرونده پى. ام. دى، نگاه جديدى به توان دفاعى ايران به وجود آمد.

بعیدی‌نژاد افزود: البته نگرانی‌هایی نیز در مورد بحث موشکی ایران وجود دارد و برخى از كشورها نسبت به سيستم موشكى ما دغدغه‌هايی دارند كه اين دغدغه، كاملاً بی‌اساس است.

عضو تیم هسته‌ای کشورمان گفت: در پاسخ به این نگرانی‌ها باید گفت سیستم دفاعی ایران، به هیچ وجه تهاجمی نیست و در خدمت صلح منطقه و مسایل دفاعی قرار دارد.

وی تصریح کرد:
پس از برجام، مراودات جديدى با ساير كشورها شکل گرفت كه تحويل سامانه اس٣٠٠ ، يكى از نشانه‌هاى آن است.

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان افزود: برخى از كشورها نسبت به سيستم موشكى ما دغدغه‌هايی دارند كه اين دغدغه، كاملاً بی‌اساس است.

بعیدی‌نژاد گفت: توافقنامه برجام، تنها یک توافق اقتصادی و مالی نیست بلکه توافقی است که موانعی که در چند سال اخیر بر سر راه جمهوری اسلامی با وضع تحریم‌ها قرار گرفته و ایجا دشده بود، این موانع را در مسئله هسته‌ای برداشت که البته نباید نگاه ما به برجام، نگاه اقتصادی باشد بلکه حل مسایل اقتصادی و مالی، آثار برجام است و نه هدف برجام و ما انتظار داریم نگاه‌های واقع‌بینانه‌تری به برجام صورت گیرد.

رئیس تیم کارشناسی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان، با اشاره به اجرای کامل برجام و مطالبه ایران در این خصوص اظهار داشت: هر انچه در برجام آمده باید اجرا شود و ما تا اجرای کامل توافقات از پا نخواهیم نشست و البته باید گفت تا کنون، اجرای برجام با وجود بدعهدی‌ها در مسیر صحیحی قرار گرفته است.

بعیدی‌نژاد، با اشاره به بحث تحویل هواپیماهای خریداری شده از ایرباس و بوئینگ و تعهدات آمریکایی‌ها در این مورد اظهار داشت: تحریم هوایی جمهوری اسلامی، پس از پیروزی انقلاب شکل گرفت که بر اساس تعهداتی که در برجام وجود دارد، قرار است که این تحریم‌ها نیز برچیده شود و اخیراً موافقت‌نامه‌هایی با دو شرکت بوئینگ و ایرباس امضا شد که بر اساس آن‌ها، اگر دولت آمریکا از فروش هواپیما به ایران خودداری کند، برجام را نقض کرده و ما با این مسئله برخورد خواهیم کرد.

وی با اشاره به بحث تحویل هواپیماهای خریداری شده از ایرباس و بوئینگ و تعهدات آمریکایی‌ها در این مورد اظهار داشت: تحریم هوایی جمهوری اسلامی پس از پیروزی انقلاب شکل گرفت که بر اساس تعهدات که در برجام وجود دارد قرار است که این تحریم‌ها نیز برچیده شود و در چند وقت اخیر موافقت نامه‌هایی با دو شرکت بوئینگ و ایرباس امضا شد که اگر دولت آمریکا از فروش هواپیما به ایران خودداری کند برجام را نقض کرده و ما با این مسئله برخورد خواهیم کرد.

عضو تیم هسته‌ای کشورمان تصریح کرد: مخالفان جمهورى اسلامى بايد خود را با سياست‌های ايران منطبق كنند و نبايد این انتظار واهى را داشته باشند كه ايران با ورود به برجام، دست از سياست‌هاى خود بكشد.

این عضو تیم کارشناس هسته‌ای کشورمان، با بیان اینکه اگر گفته می‌شود تمام تحریم‌ها باید لغو شود، منظور، تحریم‌های مربوط به حوزه هسته‌ای است اظهار داشت: اینکه گفته می‌شود قرار بود همه تحریم‌ها لغو شود، منظور، تحریم‌های بخش هسته‌ای بود و در نظام و مسئولان نظام، چنین انتظاری وجود ندارد که به طور مثال، تحریم‌ها در بخش حقوق بشر برداشته شود چراکه در این مورد، اصلاً مذاکره‌ای صورت نگرفته و ما با طرف‌های غربی و آمریکا در این موارد، اختلاف‌نظرهای جدی و ریشه‌ای داریم.

وی افزود: در مورد موانع برداشته شدن تحریم‌ها باید گفت که این موانع باید حل و فصل شود و بر خلاف برخی که فکر می‌کنند در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، دقت کافی و یا کارشناسان خبره‌ وجود نداشته است، باید گفت که کارشناسان اقتصادی و متبحر نظام، در کنار ما حضور داشتند و ما را یاری می‌کردند و اکنون، اگر ما آثار تعهدات را نمی‌بینیم، این یک مطالبه عمومی است و اینکه طرف آمریکایی، تنها به زمان اجرا و توافقات اکتفا می‌کند، برای ما قابل قبول نیست و مدّنظر ما اجرای کامل تعهدات است.

عضو تیم هسته‌ای کشورمان، در مورد اینکه گفته می‌شود برجام در حال رسیدگی به بن بست و شکست است، اظهار داشت: ما هیچ استنباطی در این مورد نداریم اما در عین حال، این باعث نمی‌شود که چشم خود را بدعهدی‌ها ببندیم.

وی با بیان اینکه در برخی حوزه‌ها در اجرای برجام، دچار کندی بوده‌ایم، اظهار داشت: ما در اجرای برجام، دچار کندی بوده‌ایم ولی مذاکرات در خصوص اجرای برجام وجود دارد و نگران به بن‌بست رسیدن برجام نیستیم اما نگرانیم که مردم ایران، این ذهنیت را پیدا کنند که طرف‌های غربی در اجرای برجام، اراده کافی را ندارند که ما این مسئله را به طرف‌های خود گوشزد می‌کنیم؛ چراکه مردم ایران علاقمند به اجرای برجام هستند.

عضو تیم هسته‌ای گفت: امیدواریم مشکلات و موانع اجرای برجام، از طریق گفت‌گو و مذاکرات در آینده حل و فصل شود.

بعیدی‌نژاد تصریح کرد: دارايی‌هاى ايران در خارج از كشور، كاملاً در دسترس هستند و تمام نقل و انتقالات مالى در خارج از كشور صورت می‌گيرد.

عضو تیم مذاکرات هسته‌ای کشورمان افزود: مباحث FATF بحث جديدى نيست و نبايد آن را يك نهاد امريكايی فرض كنيم اما همزمانى طرح اين مسئله با بحث برجام، موضوعى بى‌ربط است و FATF سال‌هاست در دنيا مطرح است.

بعیدی‌نژاد خاطرنشان کرد: نظام بانكى ما در حال به وجود آوردن صورتى از شفافيت‌هاى مالى است و هيچ توافقى میان ايران با كشورهاى ديگر در اين مورد وجود ندارد.

عضو تیم هسته‌ای کشورمان افزود: از هيچ خط قرمزى عبور نشده است و افرادى كه به مذاكرات می‌روند، هيچ اختيارى در مورد مسائل كلان كشور ندارند تا بخواهند از خطوط قرمز نظام عبور كنند و لذا تأکید می‌کنیم که هيچ مذاكره‌كننده‌اى، حق عبور از خطوط قرمز را ندارد.

وی تصریح کرد: مشكلاتى كه ما با آمریکا داريم، اختلافات ريشه‌اى است و در مذاکرات هم اصلاً قصد نظام اين نبود كه اين مسايل ريشه‌اى را حل كند. در مسئله دو ميليارد دلار، ما بحث‌هاى زيادى داريم و آمريكا يك‌طرفه به قاضى رفته است.

بعیدی‌نژاد افزود: آمريكا ممكن است علاوه بر دو مليارد دلار، به مقادير بیشتری نیز دستبرد بزند و اگر به ديگر اموال دست پيدا كند، احتمال دارد آن‌ها را نيز مورد دستبرد قرار دهد.

وی همچنین گفت: مذاكره با آمريكا در مورد مسايل منطقه و ديگر مسايل، نياز به تصميم كلان در نظام است.

بعیدی نژاد افزود: ايران آماده حل مسايل با كشورهاى منطقه است و تأسف‌بار است كه ما با كشورهاى غربى به توافق مي‌رسيم اما در منطقه، كشورها تا اين حد از هم فاصله دارند.

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان گفت: دبير كل سازمان ملل نمی‌تواند در مورد اجراى برجام، نظر فردى بدهد و بايد نظر ايران را نيز كسب كند و اگر گزارش بان كى مون، تسهيل‌كننده اجراى برجام نباشد، نه ايران و نه ٥+١ از آن استقبال نمي‌كنند.

بعیدی نژاد افزود: كشور روسيه نیز علاقمند به خريد آب سنگين از ايران است و ديگر كشورهاى اروپايی نيز علاقمند به خريد آب سنگين هستند.

وی تصریح کرد: اظهارات مقامات امريكايی به هيچ عنوان ملاك نيست و مفاد برجام و توافقات، مورد نظر و قابل اتكاست.

عضو تیم هسته ای کشورمان افزود: به حل مسايل بين بانك‌ها امیدوار هستيم اما ايجاد روابط بين بانك‌ها مقداری زمان‌بر خواهد بود.

بعیدی‌نژاد خاطرنشان کرد: بسيارى از مشكلات در حوزه‌هاى انرژى و نفت حل شده است اما مشكلى كه وجود دارد، در بحث روابط بين بانكى به خصوص بانك‌هاى بزرگ است چراكه اين بانك‌ها روابط نزديكى با آمريكا دارند و می‌خواهند از رابطه با ايران اطمينان حاصل كنند.

وی افزود: شروط رهبرى در اجراى برجام نعل به نعل در حال اجراست.

بعیدی‌نژاد تصریح کرد: اگر نقض برجام صورت بگيرد، لحظه‌اى درنگ نخواهيم كرد اما هر بدعهدى نیز نقض برجام نيست.

عضو تیم هسته‌ای تصریح کرد: اعضاى هيأت نظارت، اجراى برجام را به صورت دقيق رصد می‌كنند و نسبت به گزارش‌ها، اظهارات و بدعهدى‌ها حساس و دقيق هستند.

بعیدی‌نژاد همچنین به موضوع مذاکره با آمریکا در مورد بحران سوریه نیز اشاره و در این رابطه خاطرنشان کرد: ما در خصوص موضوع سوريه، مذاكراتى با آمريكا نداشتيم و تصميمى هم در اين مورد وجود ندارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار