تبریز؛

ناگفته های بیماران منتظر و نگران در بخش رادیوتراپی بیمارستان امام رضا (ع)

هرسال حدود ٢ هزار بیمار جدید در بخش رادیو تراپی بیمارستان امام رضای تبریز پذیرش می شوند .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛این درحالیست که دستگاههای موجود این بخش در برابر تعداد زیاد بیماران از خدمات رسانی باز مانده اند البته به گفته متخصصان بجز یک دستگاه دستگاههای دیگرعمر مفید خود را سپری کرده و باید از گردونه درمانی خارج شوند .

ناگفته های بیماران منتظر و نگران در بخش رادیوتراپی بیمارستان امام رضا و پاسخ مسئولان

تماس های مکرر بیماران و همراهان آنان در ابراز نارضایتی از خرابی پی در پی دستگاههای رادیو تراپی بیمارستان امام رضا با باشگاه خبرنگاران جوان که در مرکز آموزش درمانی شهید مدنی مستقر هستند مارا برای تهیه گزارش از وضع درمانی به آنجا کشید .

طبق هماهنگی هایی که با روابط عمومی و مسئولان حراست دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای ورود به بخش رادیو تراپی انجام دادیم به محض ورود به بخش مادر و دختری را دیدم که در صف انتظار نوبت از شهرهای اطراف تبریز آمده بودند همین که خود را خبرنگار معرفی کردم و گفتم درباره وضع دستگاهها سئوال دارم دختر با گریه گفت : ما از رفتار متخصصان و کارکنان بخش رادیو تراپی رضایت داریم اما خرابی دستگاهها و تاخیر در درمان ما را نگران کرده که نکند بیماری مادرم عود کند .

همچنین مردجوانی به طرف من آمد و گفت : از راه دوری آمده ام و از نبود امکانات در شهرم بسیار ناراحتم وی که از فرط نگرانی و اضطراب قدم می زد با بغضی گرفته می گوید: هر از چند گاهی به ما اعلام می کنند درمان چند روز به تاخیر افتاده چون دستگاه خراب است .تو را به خدا صحبت های مرا به گوش مسئولان برسانید چون نگران هستم تاخیر دردرمان جان برادرم را به خطر بیندازد در صورتی که متخصصان به ما گفته اند اگر درمان به موقع انجام شود بیمار شما بهبود می یابد.

همراه یکی دیگر از بیماران که آن هم ازخرابی دستگاها ناراحت بود می گوید هرماه خرابی دستگاهها درطول درمان اتفاق می افتد. همچنین خواهر و برادری که پدر خود را برای درمان به بخش رادیو تراپی آورده بودند با ناراحتی می گفتند مگر قیمت 3 عدد دستگاه چقدر است که دانشگاه علوم پزشکی قدرت خرید ندارد آیا جان پدران و مادران و خواهران ما در برابر پول ارزشی ندارد اینان همان جانهایی هستند که روزی دربرابر متجاوزان دفاع کردند پس ازشما خبرنگاران انتظار داریم این وضعیت را بنویسد تا مسئولان برای تامین بودجه لازم اقدام کنند ویا کسانیکه که خود را خادم ملت معرفی می کنند بدانند این بخش از بیمارستان امام رضا با چه مشکلاتی روبرو است .

به سراغ متخصصان بخش رادیو تراپی بیمارستان امام رضا رفتم آنها با تایید ضمنی خرابی دستگاهها اعلام کردند :یک دستگاه رادیو تراپی  مربوط به بخش خصوصی است واز رده خارج شده دستگاه کبالت کاملاً فرسوده است وبه زوراز آن استفاده می کنند و دستگاه نپتون هم قدیمی است زود زود خراب میشود یعنی عملا یک دستگاه در بخش رادیو تراپی بیمارستان امام رضای تبریز تنها مرکز دولتی به صدها بیمار سرطانی پیر و جوان خدمات درمانی می دهد کفایت نمی کند.

متخصصان بخش رادیوتراپی گفتند :علاوه برخرید 2 دستگاه جدید برای درمان خیل بیماران پذیرش شده این بخش حداقل به یک دستگاه براکی تراپی جدید مربوط به بخش دولتی هم نیاز شدید دارد .

یکی از این متخصصان رادیوتراپی وانکولوژی با بیان اینکه امار سرطانها در دنیا در حال افزایش است علت این افزایش را ماشینی شدن زندگی واستفاده از فراورده های شیمیایی در جامعه دانست و گفت: در ایران نیز انواع سرطان درسنین پایین وجوان درحال افزایش است.

دکتررضا اقدام ضمیر که خود روزانه برای درمان انواع بیماران سرطانی در رادیو تراپی بیمارستان امام رضا فعالیت دارد می گوید : تنها بخش دولتی استان در زمینه درمان سرطان به علت کمبود دستگاه پاسخگوی خیل بیماران نیست .

وی با ذکر این مثال که میانگین سرطان پستان در ایران ازمتوسط جهانی 5 سال پایین آمده گفت :سرطان پستان در زنان بعد از یائسگی است اما درایران به قبل از یائسگی رسیده وبیشترین امار سرطانها نیز مربوط به معده ومری پستان روده بزرگ وپروستات است .

این متخصص رادیو تراپی بزرگترین چالش ومشکل بخش رادیو تراپی بیمارستان امام رضا را عقب ماندگی تکنولوژی طراحی درمان ونبود امکانات کافی دانست و گفت : ما حداقل در تبریز به 4دستگاه نیازداریم 2دستگاه تاپ و2دستگاه متوسط اما این درحالی هست که ما فعلا دودستگاه داریم وانها نیز از پشتیبانی مناسبی برخوردار نیستند یکی از این دستگاهها خوب هست ولی دیگری با کمک مهندسان کار می کند .

به گفته دکتر اقدام ضمیر نوبت دهی دررادیو تراپی بیمارستان امام رضا حداقل از دوماه تا سه ماه هست و این احتمال وجود دارد در طول نوبت یا تاخیر درمان بیماران جان خود را از دست بدهند واز سوی دیگرازدست دادن زمان درمان همه برنامه های متخصصان و بیماران را هدر می دهد چون در صورت تاخیر هر لحظه احتمال عود بیماری وجود دارد .

متخصص رادیوتراپی در ادامه با تشریح امکانات ضعیف بخش رادیوتراپی حمایت خیرین برای خرید دستگاهها را لازم وضروری دانست و همه مسئولان و خیران را به همکاری برای رفع این مشکل دعوت کرد.

وی گرانی بیش از حد داروها را از دیگر مشکلات این بخش برشمرد.

به اتاق مسئول بخش رادیوتراپی رفتم خودم را معرفی کردم آقای محمدی نیز بزرگترین چالش بخش رادیو تراپی را تعداد زیادی بیماران و کمبود دستگاهها دانست و گفت : بخش رادیوتراپی نیاز به گسترش فیزیکی هم دارد .

ناگفته های بیماران منتظر و نگران در بخش رادیوتراپی بیمارستان امام رضا و پاسخ مسئولان

وی نیز نوبت دهی 2ماه وشاید بیشتررا دلیل بر کمبود امکانات برشمرد و گفت :ظرفیت بخش صددرصد قابل ارتقا بوده و خوشبختانه کیفیت دستگاهها نیز بد نیست ودرمان با انها به صورت روزانه انجام می شود اما متوسط عمر دستگاهها حدود 10سال در نظر گرفته شده است.

مسئول بخش رادیوتراپی بیمارستان امام رضا در پاسخ به این سئوال که در صورت افزایش 2دستگاه آیا مشکل نوبت دهی بیماران حل میشود یانه گفت : درکوتاه مدت شاید حل شود اما دردراز مدت هم به دستگاههای بیشتر هم به فضای جدیدی نیاز داریم .

وی همچنین ترکیب نیروهای انسانی موجود در بخش رادیو تراپی را برغم نیاز سنجی ها بسیار نامتناسب دانست که از بخش های دیگر ازجمله گروه فیزیک پزشکی دانشکده پزشکی بصورت پاره وقت با بخش همکاری می کنند.

در ادامه تهیه این گزارش برای گرفتن پاسخ برخی سوالات با مدیر مرکز آموزشی درمانی امام رضای تبریز قرار مصاحبه گذاشتیم .

دکتر سیامک کاشفی مهر درمصاحبه خود با اشاره به وجود مشکلات دربرخی دستگاههای فعلی بخش رادیو تراپی بیمارستان امام رضا گفت : در حال حاضراین بخش با دو دستگاه فعال شتاب دهنده خطی و یک دستگاه براکی تراپی در حال ارائه خدمات به بیماران است اما یکی از این دستگاهها عمر مفید خود را سپری کرده که در روزهای گذشته خرابی آن منجر به طولانی شدن نوبت دهی و توقف درمان برخی بیماران شد .

وی با ابراز تاسف ازاینکه نوبت دهی های درمانی طولانی موجب نارضایتی بیماران گردیده ضمن عذر خواهی از هموطنان گفت : دستگاههای رادیو تراپی بیمارستان امام رضا برای تعداد بیماران کافی نیست و از این تعداد دستگاهها نیز به جز یکی از آنها بقیه فرسوده هستند .

مدیرمرکز آموزشی درمانی امام رضای تبریز افزود : پس ازارسال گزارشهای مربوط به خرابی دستگاه توسط متخصصان بخش رادیو تراپی بیمارستان امام رضا پیگیری های لازم را برای رفع این مشکل تا حصول نتیجه انجام می دهد.

وی با اعلام اینکه یک دستگاه پیشرفته شتاب دهنده رادیو تراپی باحدود 80 میلیارد ریال اعتبار برای خرید سفارش شده ابراز امیدواری کرد: با مساعدت دانشگاه علوم پزشکی تبریزدرمراحل خرید این سیستم و نصب آن ضمن رفع بخش بزرگی از مشکلات بیمارستان ،بیماران نیز از خدمات پیشرفته پرتو درمانی بهره مند شوند.

این مسئول بیمارستان امام رضا با اشاره به درمان روزانه 120 تا 150 در بخش رادیو تراپی توسط 6 متخصص و عضو هیئت علمی افزود : درمان هر فرد متوسط ٥تا٦ هفته زمان می برد ویکی از دستگاههای مورد استفاده فعلی استاندارد و پیشرفته است وشایعه ضعیف بودن دستگاههای فعلی صحت ندارد و هرکدام از دستگاهها نقص فنی داشته باشند از چرخه درمانی حذف می شوند.

مدیرمرکزآموزشی درمانی امام رضای تبریزعلت عقب ماندگی سیستم پرتو درمانی بیمارستان امام رضا را محدودیت منابع مالی  اعلام وتاکید کرد: خارج کردن دستگاههای فرسوده از مدار خدمات و نصب سیستم های جدید و پیشرفته دربخش رادیو تراپی بیمارستان امام رضا در اولویت قرار دارد .

2 تن از نمایندگان مردم تبریز آذرشهر اسکو در مجلس نیز که در جریان خرابی تجهیزات رادیو تراپی بیمارستان امام رضا و نارضایتی بیماران و خانواده های آنان قرار گرفتند ضمن ابراز تاسف از این موضوع اعلام کردند مجلس به صراحت اعلام کرده نباید به خاطر کمبود منابع مالی سلامت جامعه به خطرافتد و نمایندگان مصمم هستند در تامین بودجه تجهیزات مورد نیاز بزرگترین مرکز آموزشی درمانی آذربایجان شرقی و استانهای هم جوار یعنی بیمارستان امام رضا کمک کنند و بخش حساس ومهمی مثل رادیو تراپی به علت کمبود امکانات بتواند در درمان بیماران ایفای نقش کند.

به گفته این نمایندگان مجلس خرابی دستگاهها اصلا قابل قبول نیست و در مرحله اول باید دانشگاه علوم پزشکی تبریز موضوع را باجدیت پیگیری کند و مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی درطی روزهای آتی در جلسه خود موضوع مشکلات بیمارستان امام رضا به ویژه رادیو تراپی را بررسی وبر حل آن تلاش خواهد کرد.

بنابرگفته های این نمایندگان مجلس هم اکنون پس از تهران آذربایجان شرقی بالاترین آمار جذب گردشگران سلامت را دارد و در شان تبریز نیست که از خدمات رسانی در همه بخشهای بهداشتی درمانی به شهروندان خود ناتوان باشد .




انتهای پیام/ش - س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار