یو اس ای تودی: افت مجدد بهای نفت دور از ذهن است

یو اس ای تودی در گزارشی پیش‌بینی کرد دیگر شاهد افت بهای نفت نخواهیم بود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی یو اس ای تودی در گزارشی به قلم "مایکل مک‌دونالد" نوشت: امیدهای فراوانی درمورد تقویت بهای نفت وجود دارد. بهای هر بشکه نفت حدود 50 دلار است و به نظر می‌رسد رضایت نسبی در میان تولید و مصرف کنندگان بوجود امده است.

این گزارش در ادامه آورده است: تا همین چند سال پیش بهای نفت 50 دلاری، یک پیش‌بینی ناامیدکننده از کمترین سطح بهای طلای سیاه به شمار می‌آمد؛ اما حالا اوضاع بازارهای جهانی به شکلی تغییر کرده است که پس از مشاهده نفت 25 دلاری در هر بشکه، بهای 50 دلار برای آن بسیار خوب و معقول به حساب می‌آید.

برخی کارشناسان اقتصادی دیدگاهی مثبت درباره چشم‌انداز بازار آتی نفت دارند بطوریکه پیش‌بینی‌های خود را برای سال آینده بر پایه نفت 80 دلاری ارائه می‌دهند. بسیاری از کارشناسان نیز تا این اندازه ایده‌آل گرا نیستند و به جای پیش‌بینی نفت 80 دلاری، معتقدند بهای طلای سیاه در سال آتی میلادی از 50 دلار در هر بشکه کمتر نخواهد شد. برخی از سرمایه‌گذاران رکود شدید سال گذشته را فراموش کرده‌اند و تصور نمی‌کنند ممکن است بهای نفت بار دیگر کاهش یابد و حتی بیش از گذشته متحمل زیان شوند، به همین دلیل به سرمایه‌گذاری‌های کلان خود در این بخش ادامه می‌دهند.

"گری شیلینگ،" کارشناس بازار نفت با ارائه دیدگاهی منفی درباره رکود مجدد طلای سیاه گفت: ممکن است پیش‌بینی‌ها درمورد رونق گرفتن نفت در سال آتی میلادی کاملا درست باشد؛ اما اگر اینطور نشود و نفت در مسیر نزولی قرار بیگرد، این بار به بهای 10 تا 20 دلار در هر بشکه می‌رسد. درست است که کسی به واقع نمی‌داند در آینده چه بر سر بازارهای نفتی می‌آید؛ اما پیش‌بینی گری شیلینگ قابل تامل است.

شیلینگ برای این ادعای خود دلایلی دارد. وی در این باره می‌گوید: اول؛ دیگر عربستان و دیگر تولیدکنندگان عمده نفتی در سازمان اوپک کنترلی بر بهای طلای سیاه ندارند. اوپک دیگر تنها تولیدکننده عمده نفتی در جهان نیست و کشورهای دیگری مانند آمریکا و روسیه نیز با کاهش و یا افزایش تولیدات خود سهم بسزایی در نوسانات بازار ایفا می‌کنند. همکاری میان اعضای اوپک نیز روز به روز کمرنگ‌تر می‌شود و بروز اختلاف نظر میان آنها، از قدرت اوپک می‌کاهد.

 دوم؛ تولیدکنندگان نفتی در آمریکا نیز تا زمانیکه بهای نفت در مقایسه با هزینه عملیات استخراج  توجیه اقتصادی داشته باشد، به تولیدات خود ادامه می‌دهند.

سوم؛ رشد اقتصادی در اکثر مناطق جهان بسیار ضعیف و کند پیش می‌رود. از چین و ژاپن گرفته تا اروپا افزایش چندانی در تقاضای خرید نفت به چشم نمی‌خورد. ماجرای برکسیت، خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، نیز مزید بر علت شده و در مجموع رشد اقتصادی جهان قابل توجه نیست.

بسیاری از کارشناسان به اندازه شیلینگ دیدگاه منفی ندارند و معتقدند با کاهش بهای نفت، از حجم اکتشافات نفتی نیز کاسته شد و تولیدات کمتری صورت گرفت. بازارهای جهانی چگونگی رفتار با دوران رکود بهای نفت را به خوبی فرا گرفته‌اند و مانع از آن می‌شوند که کاهش احتمالی بهای طلای سیاه استمرار یابد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار