نگاهی به آینده دختران نوجوان به بهانه روز جهانی جمعیت+ نمودار

صندوق جمعیت سازمان ملل به بهانه روز جهانی جمعیت در گزارشی به وضع دختران نوجوان پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان پایگاه صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در مطلبی نوشت: امروز روز جهانی جمعیت است. توجه به مسائل مهم جمعیت امری ضروری است. پرداختن به آینده دختران نوجوان یکی از مسائل مهم جمعیتی است.

نگاهی به آینده دختران نوجوان به بهانه روز جهانی جمعیت + نمودار

با وجود پیشرفت جوامع بشری در مساله برابری جنسیتی، دختران نوجوان همچنان در معرض آسیب هستند. بسیاری از دختران در سایه فقر، استثمار و تبعیض از حقوق اولیه نیز برخوردار نیستند.

باباتونده اوسوتیمهین، رئیس صندوق جمعیت سازمان ملل، اظهار کرد: «در برخی نقاط جهان، وقتی دختری به سن بلوغ می رسد از سوی خانواده و جامعه این طور تلقی می شود که او آماده ازدواج، بارداری و فرزندآوری است. در این جوامع، دختران مجبور می شوند مدرسه را ترک کنند و تن به ازدواج دهند. اکثر این دختران آمادگی فرزندآوری را ندارند؛ زیرا بدن آنها به شدت رنجور و ناتوان است.»

با این حال، دختران نوجوان ظرفیت بالایی دارند. اگر به آنها بها داده شود و حقوق آنها تامین شود، زندگی سالم تر و پویاتری خواهند داشت و در پیشرفت جامعه خود تاثیر گذار خواهند بود.

نمودارهای زیر نشان می دهند که چرا سرمایه گذاری روی دختران نوجوان، برای جامعه جهانی امر مهمی به شمار می رود.

1. در حال حاضر، تعداد افراد جوان بیش از هر زمان دیگری در طول تاریخ بشر است.
در حال حاضر، نسل جوان (افراد 10 تا 24 سال) 1.8 میلیارد از جمعیت کل جهان را تشکیل می دهد. در سال 1950، در کل جهان تنها 721 میلیون نفر در این رده سنی حضور داشتند. آینده جهان در دستان نسل جوان است. در صورتی که از مهارت ها و فرصت های مناسب برخوردار شوند، انتخاب ها، ایده ها و ابتکارات آنها جهان را تغییر خواهد داد.

نگاهی به آینده دختران نوجوان به بهانه روز جهانی جمعیت + نمودار


2. نه دهم افراد جوان در کشورهای کمتر توسعه یافته زندگی می کنند.
حدود 1.59 میلیارد جوان در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند که بیشتر در معرض فقر و کمبود مراقبت های بهداشتی و امکانات آموزشی هستند. تغییر در شرایط زندگی این افراد، تغییر بزرگی برای جهان به ارمغان خواهد آورد.

نگاهی به آینده دختران نوجوان به بهانه روز جهانی جمعیت + نمودار


3. نیمی از این جمعیت جوان، به دلیل اینکه دختر هستند، در معرض آسیب‌ های جدی قرار دارند.
بیشترین موارد نقض حقوق بشر در جهان مربوط به نقض حقوق زنان و دختران است. نیمی از تجاوزات جنسی مربوط به دختران زیر 15 سال است. تحقیقات نشان می دهد 20 درصد زنان تجربه خشونت جنسی را در زندگی خود داشته اند.

نگاهی به آینده دختران نوجوان به بهانه روز جهانی جمعیت + نمودار


4. یک سوم دختران در کشورهای در حال توسعه، در سنین زیر 18 سال ازدواج می کنند.
یک سوم دختران در کشورهای در حال توسعه (به جز چین) در سنین کودکی ازدواج می کنند. این آمار نشان می دهد روزانه زندگی و آینده 47700 دختر نابود می شود. این دختران اغلب در معرض سوء استفاده و خشونت های جنسی نیز قرار می گیرند. آنها توانایی دفاع از حقوق خود را ندارند.

نگاهی به آینده دختران نوجوان به بهانه روز جهانی جمعیت + نمودار


5. اغلب ازدواج ها در سنین کودکی، به بارداری زودرس منجر می شود.
روزانه، بیش از 20 هزار دختر زیر 18 سال در کشورهای در حال توسعه باردار می شوند که این رقم در سال به بیش از 7 میلیون می رسد. این دختران از اطلاعات و سلامت جنسی کافی برخوردار نیستند و از لحاظ جسمی و روحی آمادگی مادر شدن را ندارند. بارداری در سنین پایین بسیار خطرناک است و زایمان دومین عامل بزرگ مرگ و میر در دختران 15 تا 19 سال است.

نگاهی به آینده دختران نوجوان به بهانه روز جهانی جمعیت + نمودار


6. تنها راه حل مشخص برای پایان دادن به نقض حقوق زنان در جوامع بشری، توانمندسازی دختران است.
اگر دختران نیز به اندازه پسران ارج و قرب بیایند، از حق تحصیل برخوردار شوند، زندگی بدون خشونت را تجربه کنند و از آگاهی و مراقبت های بهداشت و سلامت بهره مند شوند، آنگاه قادر خواهند بود روی پای خود بایستند و از حقوق خود دفاع کنند.

نگاهی به آینده دختران نوجوان به بهانه روز جهانی جمعیت + نمودار

در ادامه این گزارش آمده ایت: دختران تحصیل کرده کمتر به ازدواج و بارداری زودهنگام تن می دهند و با ازدواج به موقع فرزندان سالم تری را به جامعه تحویل خواهند داد. دختران تحصیل کرده با آگاهی از نیازهای خود، خانواده و جامعه درصدد برطرف کردن مشکلات کشورهایشان و حتی جهان بر خواهند آمد.

در حال حاضر پیشرفت های خوبی در جهت برابری جنسیتی در مدارس و امکانات آموزشی صورت گرفته است. 63 درصد از کشورهای جهان به برابری جنسیتی در مقطع دبیرستان رسیده اند.

با این حال، هنوز اقدامات بسیاری برای حفظ حقوق زنان و دختران باید به کار گرفته شود. باید فرصت های برابری برای دختران و پسران فراهم شود. دولت ها باید در جهت توانمندسازی دختران، شرکت دادن آنها در فعالیت های اجتماعی و فراهم آوردن امکانات تحصیل و آموزش آنان بکوشند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار