ساری ،

برگزاری جشن 26 نورزما در ریکنده قائمشهر

جشن 26 نورزما در ریکنده قائمشهر با آداب و رسوم ويژه‌اي برگزار می شود

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازساری، در گاه‌شماري باستاني تبري، ماه اسفند(ماه پاياني=تيرماه خورشيدي) را «نورزما» مي‌نامند؛ ماهي كه نوروز باستاني و لحظه تحويل سال نو از پي آن مي‌آمد، ماهي كه فريدون بر ضحاك پيروز شد.

اين روز در مازندران «نورز ماه بيسّ شش/بيس شيش/بيس شيش عيدي ما» ناميده مي‌شود و مردم پايبند باورها و رعايت آداب ويژه‌اي در اين روز هستند.

باور بر اين است كه بيست‌وششم نورزما(28تيرماه شمسي) روز پيروزي است و يا روزي است كه فريدون شانزده‌ساله، براي شكست ضحاك به طرف قلمرو حكومت، او كه امروزه واقع در كوهي رو‌به‌روي امامزاده هاشم در جاده هراز است، حركت كرد.

در روستاهای مختلف مازندران از جمله ریکنده اهالی در روز 26 نورز ما در آرامگاه محل جمع می شوند و به نیت اموات خود اطعام و خیرات می کنند.

بر اساس سنت رایج و باورهای مردم در زمان‌های قدیم فریدون پادشاه پیشدادی به خون‌خواهی پدرش جمشید شاه ضحاک پادشاه را در سرزمین مازندران و در دماوند کوه به بند می‌کشد، مردم خبر این پیروزی را در شب با آتش زدن بوته‌ها به یکدیگر اطلاع می‌دهند و فردای آن روز با برپایی جشن و مسابقه کشتی این پیروزی را گرامی می‌دارند.

امروزه نیز اهالی روستاهای اطراف همگی به امامزاده‌هامی‌آیند و علاوه بر خیرات کردن برای اموات خود و روشن کردن شمع روی مزارها، تماشاگر مسابقه کشتی سنتی لوچر می‌شوند.

در این روز کشتی‌گیران سوادکوه در این محوطه گرد می‌آیند و به مصاف هم می‌روند.

در مناطق جلگه‌ای جشن مردگان در آرامگاه‌ها برگزار می‌شود

بیست و شش بزرگترین اجتماع اهالی محل در طول سال است. عصر پنج شنبه این هفته مراسم 26 در روستای ریکنده قائمشهر برگزار می شود.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.