در نشست خبری چهاردهمین مهرواره شعر و داستان جوان سوره بیان شد:

پرداختن به مناسبت‌های مهم انقلاب رسالت ماست/ بزودی سرودی از مقام معظم رهبری منتشر می‌شود

بعضی از متولیان فرهنگی آدم‌هایی را در رأس عرصه فرهنگی و ادبی کشور می‌نشانند که با مناسبت‌های انقلابی ما بیگانه هستند و به جز تصویب ترانه‌‌های کم‌مایه کاری نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حاضر در محل برگزاری نشست رسانه‌ای چهاردهمین مهرواره شعر و داستان جوان سوره که امروز در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد؛ علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت: امروز و در اینجا گردهم آمده‌ایم تا برنامه‌های چهاردهمین مهرواره شعر و داستان جوان سوره را تشریح کنیم، این مراسم در روزهای 21 و 22 تیر ماه در استان زنجان برگزار می‌شود و خوشبختانه در طی سال‌های گذشته جشنواره‌های سوره پیوسته به صورت منظم در استان‌های محتلف کشور ما پیگیری شده‌اند و همواره رشد خوبی در بخش‌های مختلف آن دیده شده است. امسال هم طبق گزارشی که توسط داوران بخش‌های شعر و داستان ارائه شده، رشد کمی و کیفی مناسبی در بخش‌های شعر و داستان جشنواره سوره دیده می‌شود.

وی اظهار داشت: کارگاه‌های چهاردهمین مهرواره شعر و داستان جوان سوره در کبریت‌سازی زنجان شکل می‌گیرند و اختتامیه این مراسم نیز در سالن شهید شهریاری این استان برگزار می‌شود. برگزارکنندگان این مراسم قبل از برگزاری اختتامیه بر سر قبرحسین منزوی شاعر شناخته شده کشورمان حاضر می‌شوند و به وی ادای دین می‌کنند.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری ادامه داد: بر خلاف سال‌های پیش که جشنواره شعر و داستان جوان سوره حالت رقابتی داشت امسال این جشنواره تبدیل به مهرواره شده و دیگر رقابتی نیست تا شاهد رفاقت و دوستی مشارکت‌کنندگان در این جشنواره باشیم. 

قزوه تصریح کرد: مهرواره شعر و داستان جوان سوره در چهاردهمین دوره برگزاری خود از 80 نفر که در بخش‌های شعر و داستان به سطح مطلوبی رسیده‌اند، تجلیل می‌کند که از این میان می‌توان به چهره‌های ادبی استان زنجان مانند حسین منزوی، مصدق آقاجانلو، مریم بیات تبار و غلامرضا طریقی نام برد.

وی افزود: کارگاه شعر و ترانه چهاردهمین مهرواره شعر و داستان جوان سوره با حضور بعضی از چهره‌های ادبی و اساتید شعر و ترانه همچون عبدالحمید ضیایی، ابراهیم اسماعیلی اراضی، موسی بیدج و حمیدرضا شکارسری برگزار می‌شود. کارگاه‌های داستان این مهرواره نیز با حضور مجید قیصری و سارا عرفانی شکل می‌گیرد.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت: این روزهایی که در آن هستیم روزهای حجاب و عفاف است و ما حماسه مسجد گوهرشاد را در پیش رو داریم. در آن روزها که این حماسه رخ داد مردم مشهد سه روز تحصن کردند. این حماسه در تاریخ ما می‌ماند اما تجلی آن در ادبیات ما چندان چشمگیر نبوده است، یکی از رسالت‌های ما در حوزه هنری پرداختن به مناسبت‌های مهم انقلاب است. ما در سال گذشته خیلی از حوادث انقلاب در حوزه ادبیات را بازآفرینی کردیم، مسجد گوهرشاد هم حماسه بزرگی است و نیازمند بازآفرینی ادبی است.

قزوه ادامه داد: همیشه غرب سعی کرده که فرهنگ خود را به رخ ما بکشد و جوانانمان را به فضاهایی بکشاند که با فرهنگ ما غریبه است ولی رسالت شاعر به نویسنده این است که بیشتر به مظاهر فرهنگی خودمان توجه کند.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری اظهار داشت: در حوزه ترانه نیز این مشکل را داشتیم. به گونه‌ای که روزهای انقلابی به مرور زمان فراموش شده‌اند و بعضی از متولیان فرهنگی ما مجوز پخش ترانه‌هایی را داده‌اند که تطابقی با فرهنگ ما نداشت و کم کم از سرودهای انقلابی فاصله گرفتیم.

قزوه در بخش دیگری از سخنانش به انتشار سرود مقام معظم رهبری درآینده نزدیک اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری کمی بعد از دیدارش با شاعران و تأکید بر روی خلق سرودهای انقلابی خودشان اولین گام را برداشتند و یک سرود خلق کردند که این سرود در آینده نزدیک توسط حوزه هنری در بازار موسیقی منتشر می‌شود.

وی به خروج قطار ترانه از ریل خودش اشاره کرد و گفت: امید است که در آینده نزدیک این قطار به ریل خود برگردد و شاهد خلق سرودهای انقلابی باشیم.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری اظهار داشت: هدف ما در مهرواره شعر و داستان جوان سوره رسیدن شعر و داستان‌هایی است که  به معنای واقعی کلمه انقلابی باشد و بتواند برای وقایع انقلاب آینه‌گی کند.

قزوه تصریح کرد: گاهی دیده می‌شود که ترانه‌هایی که در اینجا منتشر می شوند با ترانه‌هایی که در آن ور آب منتشر می‌شود، در یک سطح قرار می‌گیرد و این امر انطباقی با فرهنگ ما ندارد. بنابراین به نظر می‌رسد که با یک حرکت انقلابی باید متولیانی را که به تصویب ترانه‌های کم‌مایه می‌‌اندیشند کنار گذاشت زیرا آنها با کارهایشان به تداوم برنامه‌هایی می‌‌پردازد که دشمنان برای ما دارند.

همچنین سارا عرفانی دبیر هنری بخش داستان چهاردهمین مهرواره شعر و داستان جوان سوره در بخش دیگری از نشست خبری گفت: در بخش داستان کوتاه شاهد ارسال هزار و 56 اثر به جشنواره شعر و داستان جوان سوره بودیم. البته 100 اثر در بخش داستان‌های صد کلمه‌ای به دبیرخانه ما ارسال شد که از این میان 30 داستان به مرحله نهایی رسید.

وی ادامه داد: کیفیت داستان رسیده به دبیرخانه جشنواره خوب بود و نشان می‌د‌اد که نویسندگان این حوزه اشراف کاملی به سبک و سیاق داستان‌نویسی دارند، ولی این امر در داستان‌های کوتاه کوتاه دیده نمی‌شد زیرا نویسندگانی که در این حوزه قلم می‌زنند اشراف چندانی به سبک و سیاق داستان کوتاه کوتاه ندارند و گویی این داستان‌ها هنوز در بین نویسندگان ما جا نیفتاده است. البته به نظر می‌رسد که اکثر داستان‌های کوتاه نیز فاقد محتوای داستانی بودند و بیشتر به فرم توجه داشتند.

همچنین مجید سعدآبادی دبیر هنری بخش شعر مهرواره شعر و داستان جوان سوره در بخش دیگری از این نشست گفت: وقتی اسم جوان‌ها به میان می‌آید، انتظار نداریم که آثار بسیار خوبی به دست ما برسد زیرا جوانان هنوز تجربه شاعری را پشت سر نگذاشته‌ا‌ند. البته ما در مهرواره به دنبال استعدادیابی هستیم و در اصل نام جشنواره جوان سوره را به مهرواره تبدیل کردیم تا بتوانیم بخش رقابتی جشنواره را کم‌رنگ‌تر و بخش استعدادیابی آن را پررنگ‌تر کنیم.

سعدآبادی خاطرنشان کرد: ما در بخش شعر کلاسیک شاهد ارسال هزار و 332 اثر از 309 نفر به دبیرخانه بودیم که 24 اثر از این میان به مراحل نهایی راه یافتند. همچنین در بخش شعر نو نیز هزار و 243 اثر از 242 نفر به دست ما رسید که از این میان 19 نفر به مرحله نهایی راه یافته‌اند.

خاطرنشان می‌شود در بخش ترانه نیز 452 اثر از 159 نفر به دبیرخانه مهرواره شعر و داستان جوان سوره ارسال شد که از این میان 13 نفر به اختتامیه مهرواره دعوت شدند.

انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار