فوروارد: آیا آیپک قدرت خود را در انتخابات آمریکا و مخالفت با ایران از دست داده است؟

وبسایت فوروارد در مطلبی از پیروزی نامزدهای حامی توافق هسته‌ای ایران در رقابتهای انتخابات مقدماتی کنگره خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وسایت فوروارد در مطلبی نوشت: آیپک پیش از این هرگز کنگره را علناً تهدید نکرده بود؛ اما تابستان گذشته یعنی زمانیکه اعضای کنگره باید درباره موافقت یا مخالفت با توافق هسته‌ای ایران تصمیم‌گیری می کردند، اعضای حامی اسرائیل علناً هشدار دادند رای مثبت کنگره به توافق هسته‌ای ایران مورد پسند کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) نیست.

 اما یک سال پس از حمایت کنگره از توافق هسته‌ای ایران نشانه‌ای از انتقام‌گیری آیپک از نمایندگان حامی توافق هسته‌ای ایران مشاهده نمی شود.

در این مطلب آمده است: «جوئل روبین،» که به عنوان معاون هماهنگ‌کننده وزیر امور خارجه آمریکا در امور کنگره تلاش زیادی را برای جلب حمایت اعضای کنگره از تواق هسته‌ای ایران انجام داد، می‌گوید آنهایی که معتقد بودند حمایت از توافق هسته‌ای ایران به لحاظ سیاسی به زیان اعضای کنگره خواهد بود، در محاسبات خود اشتباه کردند. 

آیپک به عنوان بزرگترین لابی طرفدار اسراییل به دلیل قدرت قابل‌توجهی که در سیاست آمریکا دارد، از شهرت زیادی برخوردار است. این گروه در ایالت‌های مهم، تبلیغات گسترده‌ای را به نفع نامزدهای انتخاباتی یا علیه آنها سازماندهی می کند و به عنوان مثال، از نامزدهایی مانند «چاک شومر» سناتور نیویورک که مخالف توافق هسته‌ای ایران بود، حمایت گسترده‌ای به عمل آورده است.

با این حال، موافقان توافق هسته‌ای ایران به نظر در رقابتهای مقدماتی کنگره با چالش سیاسی زیادی مواجه نشده‌اند. حتی «جری نادلر،» که نماینده یهودی‌نشین‌ترین منطقه آمریکا در کنگره است، نیز در انتخابات مقدماتی اخیر بدون آنکه با چالش سیاسی خاصی رو به رو شود به پیروزی رسید؛ در حالیکه او پیش از حمایت از توافق هسته ای ایران به مدت چندین هفته برای پیوستن به جمع مخالفان توافق هسته ای ایران تحت فشار لابی حامی اسراییل قرار داشت. 

حتی یکی از رقبای اصلی او در انتخابات مقدماتی ایالت نیویورک نهایت تلاش خود را به کار گرفت تا بیشترین استفاده سیاسی ممکن را از حمایت او از توافق هسته ای ایران ببرد؛ اما این نامزد دموکرات به راحتی در انتخابات مقدماتی در برابر رقبای جمهوری‌خواه خود پیروز شد. 

علاوه بر نادلر، سایر اعضای کنونی کنگره که از توافق هسته‌ای ایران حمایت کرده اند نیز در حوزه های انتخاباتی خود برای پیروزی در رقابتهای مقدماتی علیرغم پیش بینی‌ های قبلی با مشکل خاصی مواجه نشده و رقبای آنها نتوانسته اند از کارت ایران علیه آنها استفاده کنند. 

در ایالتهایی که رقابتهای مقدماتی هنوز پایان نیافته است نیز نظرسنجی ها نشان می دهد بسیاری از نمایندگان حامی توافق هسته‌ای ایران میتوانند به پیروزی در انتخابات ایالتی امیدوار باشند و این مسئله نشان می دهد که حمایت از توافق هسته ای ایران هزینه سیاسی سنگینی از جانب آیپک برای آنها به همراه نداشته است.

وبسایت فوروارد در انتها نوشت: با این وجود، برخی کارشناسان انتخاباتی معتقدند توافق هسته‌ای ایران در انتخابات سراسری آمریکا از نقش به مراتب مهمتری نسبت به انتخابات ایالتی برخوردار خواهد شد. به اعتقاد آنها، آیپک هنوز با وجود حمایت کنگره از توافق هسته‌ای ایران از یک قدرت واقعی در سیاست آمریکا برخوردار است و با سرمایه‌های کلانی که در اختیار دارد و روابط قدرتمندی که طی دهه های اخیر با ارکان قدرت و سیاستمداران آمریکایی بر قرار کرده است؛ همچنان می تواند در انتخابات سراسری در سرنوشت انتخاباتی نامزدها تاثیرگذار باشد.


انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۱۶ تير ۱۳۹۵
علت اصلی اینکه اسرائیل از اکثر کشورهای بزرگ و ثروتمند حمایت و در هر عمل جنایتکارانه ترسی ندارد و بیشتر اهداف خودش رو پیش میبره. الان واقعا امربکا و فرانسه این دو کشور عملا دست یهودیان هست و تمام پست های مهم رو در اختیار دارنند و بیشتر سیاست گذاری ها در جهت اهداف و نظر اسرائیل هست . مثل فرانسه که باوجود اوضاع بد اقتصادی و بیکاری و تظاهرات مردم بازم در توافق هسته‌ای ایران خیلی سنگ اندازی و گیر داده بود و در واقع به خاطر اسرائیل ابن بازار پر سود ایران و منافع کشور و مردم را نادیده و فدای اسرائیل کرد تا به این بیشتر فشار وارد شود. و الان شاهد هستیم که اسرائیلی ها دارن نتیجه و بهره میبرنند از برنامه و هدف نفوذ دراکثر کشورها و حمایت و به قدرت رساندن کسانی که از اسرائیل حمایت و انجام سیاست های انها، که الان به غیر از امریکا و اروپا الان نفوذ و روابط دوستانه ای با اعراب ابجاد کرده و از طرف دیگر هدف جدید خود را به افریقا اختصاص داده . وتمام این اقدامات و سیاست ها در جهت تقویت اسرائیل و تغییر نظرات و فکر منفی مردم دنیا رو اسرائیل هست و دیگری اعمال فشار به مخالفان و محور مقاومت هست. وگرنه تا چندین سال قبل که جرات و امکان این نداشت که سوریه و عراق را اینجوری وارد جنگ های داخلی و گرفتار کند این اقدامات فقط با روابط دوستی که با اعراب و ترکیه و کمک آنها برای نابودی محور مقاومت انجام دادنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۱ ۱۶ تير ۱۳۹۵
ایران در عرض 3ساعت ارتش امریکا را زمین گیر خواهد کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۱۶ تير ۱۳۹۵
مرگ بر صهیونیسم فراماسون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۱۶ تير ۱۳۹۵
یه عده شغال برای امریکا تصمیم میگیرند
آخرین اخبار