مک‌کین: درگیری‌های افغانستان، نتیجه سیاست‌های رئیس‌جمهور شکست‌خورده آمریکاست

سناتور مک‌کین شرایط کنونی افغانستان را بیانگر شکست سیاست‌های باراک اوباما عنوان کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از هافینگتن‌پست، «جان مک‌کین،» سناتور ایالت آریزونا دو هفته پس از اینکه «باراک اوباما،» رئیس‌جمهور آمریکا را به دلیل قتل‌عام اورلندو سرزنش کرد، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی پاکستان، آمریکا را مسئول شرایط وخیم افغانستان اعلام کرد.

مک‌کین هفته جاری و پیش از سفر به پاکستان در دفتر خود با «معید پیرزادہ،» خبرنگار تلویزیون این کشور مصاحبه کرد. این خبرنگار نظر مک‌کین را درخصوص توانایی « محمداشرف غنی،» رئیس‌جمهور افغانستان برای مقابله با گروه تروریستی طالبان و دیگر خطرات جویا شد.

پیرزاده سؤال خود را اینگونه مطرح کرد: «به نظر شما طالبان تنها مسئله افغانستان است؟ آیا در افغانستان به چیز دیگری نیاز داریم؟»

مک‌کین در پاسخ گفت: « به نظرم باید صادقانه و رُک باشم،» و توضیح داد غنی که در سال 2014 به این سِمت رسید نسبت به همتای پیشینش -حامد کرزای- پیشرفت زیادی داشت. وی در ادامه گفت: «من اشرف غنی را سرزنش نمی‌کنم. مقصر آمریکا است زیرا آنچه ما بدست آوردیم را تثبیت نکرد. این رئیس‌جمهور در هشت سال گذشته بر این باور بوده که اگر ما از این تنش‌ها خارج شویم، آنها نیز به پایان می‌رسند.»

اوباما تصمیم داشت درگیری‌های نظامی را که همتای پیشینش -جرج دبلیو بوش- در عراق آغاز کرده بود، پایان دهد و حداقل به طور موقت موفق به انجام این کار شد. در حال حاضر نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان تنها به تلاش‌ها برای مقابله با گروه تروریستی داعش کمک می‌کنند. اوباما پاییز گذشته اعلام کرد هزاران نیروی آمریکایی را دست‌کم تا سال 2017 در افغانستان نگه می‌دارد.

البته این سؤال پیرزاده از آخرین شماره هفته‌نامه نیویورکر تأثیر گرفته است. در این هفته‌نامه آمده است اشرف غنی به جای حضور در اجتماع، تمایل دارد در مقرهای خود و در میان کارمندانش پنهان شود. پیرزاده معتقد است که شاید اشرف غنی تا حدی مسئول بخشی از شرایط بد کشورش است. اما مک‌کین به اعتراض به اوباما ادامه داد و آمریکا را نه تنها مسئول مشکلات افغانستان بلکه مسئول حمله اخیر به فرودگاه آتاتورکِ ترکیه عنوان کرد.

مک‌کین در ادامه گفت: «اجازه بدهید برای شما مثالی بزنم. گسترش تروریسم در استانبول (ترکیه) و رقه (سوریه) و کشیده شدن احتمالی گروه تروریستی داعش به افغانستان نشانه‌ی شکست سیاست آمریکا و نداشتن راهبرد است. من پاکستان یا اشرف غنی را برای این مشکلات سرزنش نمی‌کنم. من رئیس‌جمهور آمریکا که یک رهبر شکست‌خورده است را سرزنش می‌کنم.»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۵ ۱۲ تير ۱۳۹۵
مکین یک جنایتکار است و صلاحیت اظهار نظر در باره منطقه ندارد . اما این فقط رئیس جمهور آمریکا نیست که سیاست هایش شکست خورده است . سیاست های پلید دو دوره تصدی جرج بوش پسر در دوران اشغالگری آشکار آمریکا بر علیه جهان و خاورمیانه توسط دیک چنی و رامسفلد جنایتکار و توطئه های پلید اوباما و خانم کلینتون در منطقه است که شکست خورده است .
حزب جمهوری خواه عامل ورشکستگی ملت آمریکا ست .
اوبا و خانم کلینتون قاتل مردم سوریه و عراق با تاسیس داعش در منطقه هستند .
آخرین اخبار