اهواز؛

انتقاد تند رئیس حفاظت محیط زیست خوزستان از وضعیت محیط زیست کشور

مديرکل حفاظت محيط زيست خوزستان از وضعيت بغرنج محيط زيست در کشور به شدت انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، احمدرضا لاهيجان زاده با بيان اينکه اعتبارات محيط زيست حدود 4 دهم  درصد از اعتبارات کشوري و استاني است گفت: سازمان حفاظت محيط زيست براي حفظ عرصه هاي طبيعي، با اين بضاعت اندک بايد به جنگ غول هاي اقتصادي همچون وزارت نفت، نيرو، صنايع و معادن برود.

وي افزود: محيط زيست کشور اکنون به لبه پرتگاه رسيده و هيچ فرصتي براي سهل انگاري نداريم، به طوري که اگر در دو سه سال پيش رو عملکرد خود را اصلاح نکنيم، سقوط آزاد شروع مي شود.

مديرکل حفاظت محيط زيست خوزستان اظهار کرد: در 35 سال گذشته هيچ اراده اي براي حفاظت از محيط زيست نبوده و همه قوا در اين زمينه مقصر بوده و نمي توانند از آن شانه خالي کنند.

لاهيجان زاده با بيان اينکه در سال هاي گذشته به کشته شدن محيط بانان بي توجهي شده ، افزود: از شهداي سابق نامي موجود نيست و حتي حداقل ها را نيز براي آنها درنظر نگرفته اند.

وي بیان داشت: هفت سال پيش خودروي محيط بانان خوزستاني هنگام تعقيب و گريز با شکارچيان غيرمجاز دچار سانحه شد که اين حادثه منجر به کشته شدن دو محيط بان و قطع نخاع يک محيط بان ديگر شد، اما از آن زمان تاکنون و با وجود پيگيري بسيار و مستندات، هنوز حاضر نشده اند اين افراد را در زمره شهدا و جانباز قرار دهند.

احمدرضا لاهيجان زاده با بيان اينکه لايحه دفاع از محيط بانان هفت سال در مجلس شوراي اسلامي معطل مانده و حتي حاضر به بررسي آن نبودند خاطرنشان کرد: خسارت هاي زيادي به مناطق تحت حفاظت محيط زيست به دليل نبود نيرو و امکانات وارد شده است.

این مقام مسئول همچنين با مقايسه امکانات اداره کل حفاظت محيط زيست خوزستان در سال هاي گذشته اذعان داشت: در سال 57 در چهار شهرستان اداره داشتيم که شامل 120 نفر نيروي انساني و 57 خودروي آماده به کار بود اما در سال 79 تعداد نيروي انساني به 90 نفر و تعداد خودروها به 9 دستگاه رسيد و اين رقم در سال 95، 59 خودرو و حدود 250 نفر نيرو مي باشد.

براساس اين گزارش، هفته گذشته دو محيط بان منطقه حفاظت شده 'گنو' در استان هرمزگان و يک محيط بان پارک ملي 'بمو' در استان فارس به دست شکارچيان غيرمجاز به شهادت رسيدند.

طبق استاندارد به ازاي هر 1 هزار هکتار و در برخي مناطق حداکثر 3 هزار هکتار، بايد يک نفر محيط بان وجود داشته باشد. به اين ترتيب در خوزستان با بيش از 1 ميليون هکتار منطقه حفاظت شده و تالاب، طبق استاندارد يک هزار نفر و در کم ترين حالت 330 نفر محيط بان بايد وجود داشته باشد، در حالي که تعداد محيط بان ها با نيروهاي کمکي به دشواري به 90 نفر مي رسند. به اين ترتيب هر محيط بان خوزستاني از 11 هزار هکتار عرصه حفاظت مي کند که اين رقم 11 برابر استاندارد است.

انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.