وحشت دولتهای اروپایی از سرنوشت انگلیس؛

جمهوری چک: پراگ هیچ تمایلی به برگزاری همه پرسی برای خروج از اتحادیه اروپا ندارد

دولت جمهوری چک روز جمعه اعلام کرد هیچ تمایلی به برگزاری همه پرسی در زمینه عضویت در اتحادیه اروپا ندارد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، دولت جمهوری چک روز جمعه اعلام کرد هیچ تمایلی به برگزاری همه پرسی در زمینه عضویت در اتحادیه اروپا ندارد.

بر این اساس، بوهوسلاو سوبوتکا -- نخست وزیر جمهوری چک -- با صدور بیانیه ای اعلام کرد دولت این کشور هیچ تمایل ندارد تا بر سر عضویت در اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آْتلانتیک شمالی - ناتو -  همه پرسی برگزار کند.

این در حالی است که میلوش زمان، رئیس جمهوری چک روز پنجشنبه ابراز امیدواری کرده بود مانند آن چه در انگلیس رخ داد، بر سر پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو در کشور همه پرسی برگزار شود.

اما سخنگوی بوهوسلاو سوبوتکا، نخست وزیر چک در بیانیه ای، تاکید کرد: «حضور در این دو نهاد (اتحادیه اروپا و ناتو) عاملی برای تثبیت و امنیت (کشور) به شمار می آید».

در این بیانیه آمده است پراگ هیچ تصمیمی مبنی بر به چالش کشیدن عضویت (در اتحادیه اروپا) و مسیر آینده ی کشور اتخاذ نکرده است. بنا بر این، هیچ همه پرسی ای در برنامه کاری دولت وجود ندارد.

آندرئی بابیس، رهبر حزب «آنو» (اقدام شهروندان ناراضی) - حزبی که با حزب چپ میانه حاکم ائتلاف کرده است - از اظهارات نخست وزیر حمایت کرده و برگزاری همه پرسی به سبک انگلیس را همراه با پیامدهایی ناگوار برای جمهوری چک توصیف کرد.

با آن که جمهوری چک در سال 2004 به عضویت اتحادیه اروپا در آمد، اما موج فزاینده ای از تردید در این زمینه بر کشور حاکم شده است.

نتایج ماه آوریل موسسه نظرسنجی «سی ‌وی وی ‌ام» نشان می دهد تنها 25 درصد شهروندان جمهوری چک از عضویت کشورشان در اتحادیه اروپا رضایت دارند. این در حالی است که 32 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی مشابهی که در سال 2015 انجام شد، از حضور در میان کشورهای اتحادیه اروپا رضایت داشتند.

از سوی دیگر، در کشور همسایه، اسلاوواکی، حزب خلق اسلوواک - راست افراطی - روز جمعه امضای طوماری را آغاز کرد که در آن خواسته شده است عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو به رای گذاشته شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار