قزوین؛

"خطای انسانی" عامل اصلی غرق‌شدگی‌های اخیر استان

مدیرکل ستاد بحران استانداری قزوین گفت : اشتباهات فردی علت اصلی تلفات جانی در سدها و کانال‌های آبی است نه سوء‌مدیریتی دستگاه‌های اجرایی.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از قزوین ؛ رضا گروسی در جمع خبرنگاران با اشاره به  شروع فصل گرما و تمایل شهروندان و به ویژه جوانان برای حضور در محیط‌هایی مفرح همچون استخر شنا، از مسئولان خواست تا  تمهیدات لازم و ضروری در زمینه رعایت ایمنی و استاندارد در این گونه فضاها اتخاذ شود.

وی افزود : کانال آبیاری دشت قزوین با طول 1200 کیلومتر شامل کانال‌های اصلی و فرعی بوده که این کانال‌ها در اکثر نقاط استان پراکنده است که جوانان به انگیزه شنا و تفریح رایگان، فریب ظاهر امن و بی‌خطر جریان آب را خورده و بدون توجه به شیب کانال‌ها و جریان تند آب با شنا کردن در این کانال‌ها جان خود را از دست می‌دهند.

به گفته  مدیرکل ستاد بحران استانداری ،در سه ماهه نخست امسال 5 مورد غرق‌شدگی در کانال‌های آب، سد زیاران و رودخانه‌های اطراف سد و همچنین 2 مورد غرق‌شدگی در استخرهای کشاورزی استان قزوین اتفاق افتاده این در حالی است که در سال 94 آمار غرق‌شدگان در استان 4 نفر بوده است.

گروسی گفت: با توجه به قدمت 50 ساله سد زیاران و توسعه شهرها و روستاها در اطراف این سد و کانال‌های آن، تامین بخشی از ایمنی آن به شرکت آب‌ منطقه‌ای و بخشی برعهده فرمانداران، شهرداران و مربوط به سازه‌های جدیدی بوده که به حریم وزارت نیرو تصرف کرده‌اند.

مدیرکل ستاد بحران استانداری قزوین خاطرنشان کرد: براساس ارزیابی‌ها مهم‌ترین محل‌های تلفات انسانی و غرق‌شدگی در سال‌های اخیر به دو بخش آبشار و پل مغار و کانال اصلی انتقال آب تقسیم‌بندی می‌شود.

گروسی افزود: براساس آمارهای به‌دست آمده 90 درصد تلفات انسانی به سبب جذابیت‌های توریستی و طبیعی در منطقه آبشار و پل مغار رخ داده و در این محل بیش از 40 نقطه خطر شناسایی شده که باید کنترل ویژه‌ای در این بخش صورت گیرد.

وی با بیان این مطلب که در کانال اصلی انتقال آب پنج نقطه خطر شناسایی شده است عنوان کرد: پل‌ها، سیفون‌ها، محل‌های انشعاب، جاده سرویس کانال اصلی و کالورت‌های ساخته شده در مسیر مسیل‌ها نقاط خطرپذیر در کانال اصلی انتقال آب بوده که مرگ در سیفون‌ها حتمی است.

مدیرکل ستاد بحران استانداری قزوین تعبیه تنه‌گیر در فاصله 400 متری سد زیاران را به منظور جلوگیری از ورود جسد به سد امری لازم و ضروری بیان کرد.

گروسی تصریح کرد: در غرق‌شدگی جوان 22 ساله آبیکی که جسد پس از 9 روز با تخلیه سد پیدا شد، خوشبختانه مدیریت مطلوبی صورت گرفت و سد با کمترین هزینه تخلیه شد.



وی تامین ایمنی در شهرک مهرگان و حاشیه‌های شهری در اطراف کانال اصلی انتقال آب(مادر) را امری بسیار مهم برشمرد چرا که در این مناطق با توجه به کمبود امکانات و اقامت قشر آسیب‌پذیر جامعه احساس خطر جدی وجود دارد.

مدیرکل ستاد بحران استانداری قزوین گفت: قسمتی از امر تامین ایمنی سدها و کانال‌ها مغفول مانده که این موضوع به متولیان ساخت سکونت‌های غیراصولی و بی‌رویه در اطراف کانال‌ها مربوط می‌شود.

ابوالفضل ذوالقدر مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین هم در این میزگرد گفت: با توجه به وجود سد زیاران در شهرستان آبیک باید چند غواص ماهر در این شهرستان وجود داشته باشد که پرسنل آتش نشانی قزوین آماده ارائه آموزش های رایگان به نیروهای آتش‌نشانی آبیک هستند.

حمید پویا مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین هم در این میزگردگفت: وزارت نیرو متولی تمام رودخانه‌ها، سواحل و کانال‌ها است اما پروژه ساخت سد زیاران مربوط به 50 سال گذشته بوده و ردیف اعتبارات آن بسته شده است.

وی بیان کرد: امکان دیوارکشی کانال‌ها و رودخانه منتهی به سد زیاران وجود ندارد این در حالی است که برخی جاده‌های متعلق به وزارت نیرو، امروز به جاده روستایی تبدیل شده و همین امر در میزان تلفات اثرگذار خواهد بود.

پویا با بیان این مطلب که تخلیه سد به کشاورزان خسارت وارد نکرد ادامه داد: تخلیه سد برای یافتن جسد جوان 22 ساله آبیکی به کشاورزان خسارتی وارد نکرد اما 2 میلیون مترمکعب از ذخایر آبی که حدود 300 میلیون ریال بوده به امور آب منطقه‌ای خسارت وارد شد.

علی رحمانی فرماندار آبیک هم در این نشست بیان کرد: نخستین موضوع در جلوگیری از تلفات جانی در سدها، فرهنگ‌سازی است .

وی بیان کرد: چندی پیش اداره ورزش و جوانان شهرستان آبیک به سبب رفع برخی مشکلات، اقدام به تعطیلی تنها استخر این شهرستان کرد که سریعا موضوع برطرف و استخر باز شد چرا که تعطیلی تنها استخر آبیک عواقبی جدی در پی خواهد داشت.

فرماندار آبیک کاهش دسترسی به کانال‌های آب را به منظور جلوگیری از غرق‌شدگی‌ها امر مهم و ضروری عنوان کرد.

رحمانی خاطرنشان کرد: باید نقاط حادثه‌خیر در کانال‌ها و رودخانه شناسایی و ایمنی‌سازی جدی در این نقاط صورت گیرد تا شاهد اتفاقات ناگوار در این مناطق نباشیم.

حکمت‌الله هاشمی معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان قزوین در این کنفرانس خبری گفت: در زمینه ایمنی سدها اقدامات خوبی صورت گرفته که در امر پیشگیری نیز اثرگذار بوده است.

وی گفت: جمعیت هلال احمر وظیفه غواصی و جستجوی جسد غریق در سدها و کانال‌ها را نداشته اما به سبب تعامل مطلوبی که بین مجموعه مدیران استان برقرار است، نیروهای هلال احمر در تمام ماموریت‌ها و گزارشات غرق‌شدگی حضوری فعال داشته‌اند.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان قزوین با بیان این مطلب که امکان یافتن جسد در سد زیاران به‌وسیله جستجو وجود ندارد عنوان کرد: با توجه به شرایط هندسی و سابقه چندین ساله سد زیاران، هیچ‌گاه امکان یافتن جسد فرد غرق‌شده در سد زیاران به‌ وسیله جستجو و غواصی وجود نداشته و تخلیه سد تنها راهکار یافتن جسد است.

هاشمی در زمینه آموزش به غواصان شهرستان آبیک به کمک نیروهای جمعیت هلال احمر اعلام آمادگی کرد.

وی ادامه داد: با توجه به بروز این گونه اتفاقات در سد زیاران، تهیه یک قایق و دو ست لباس غواصی در شهرستان آبیک ضروری است  تا در صورت بروز غرق‌شدگی اقدامات سریع توسط نیروهای بومی شهرستان انجام شود.

پیمان نامدار مدیر مرکز فوریت‌های پزشکی استان قزوین هم در این نشست بیان کرد: شرایط سد زیاران و کانال‌های اصلی و فرعی منتهی به این سد به گونه‌ای بوده که بی‌توجهی به مسائل ایمنی در سال‌های اخیر خانواده‌های بسیاری را داغدار کرده است.

وی گفت: براساس آمارهای به‌دست آمده در 5 سال گذشته تمام گزارشات غرق‌شدگی در استان پس از فوت فرد غریق بوده و امکان احیا و ارائه خدمات پزشکی وجود نداشته است.
انتهای پیام/

     

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.