شفقنا العربی: امام علی(ع)؛ تجسم حقیقت اسلام ناب محمدی(ص)/ مولای متقیان؛ شخصیتی که زبان را یارای وصف او نیست

مقابل عظمت و بزرگی امام علی(ع) است که قلم ها می شکنند، زبان ها لال می شوند، اندیشه فرو می ماند و خردها از درک او عاجز می شوند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبگاه خبری "شفقنا العربی" در گزارشی به مناسبت شهادت مولای متقیان، امام علی(ع) آورد: در سالروز شهادت پسرعموی پیامبر اکرم(ص)، جانشین او، همسر بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) و پدر امام حسن و حسین انسان چه می توان نوشت؟!

 بهترین سخنان در حق ایشان را پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود که گفت: "علی با حق، و حق با علی است؛ هر جا که علی(ع) باشد حق نیز آنجاست" و یا "یا علی، تو برای من به منزله هارون برای موسی هستی، جز آنکه پس از من، پیامبری نخواهد آمد" و یا فرمود: "هرکه را من مولای اویم، زین پس علی مولای اوست؛ خدایا دوستدارانش را دوست دار و دشمنانش را دشمن بدار؛ هرکه او را یاری کرد، او را یاری کن و هرکه او را تنها گذاشت، تو او را واگذار و حق را همراه او (علی) قرار ده" و یا "ضربه شمشیر علی در جنگ خندق، برابر با عبادت انس و جن است."

آری، مقابل این عظمت و بزرگی است که قلم ها می شکنند، زبان ها لال می شوند، اندیشه فرو می ماند و خردها از درک آن عاجز می شود.

ناگزیر ایام شهادت مولود کعبه در محراب مسجد کوفه به دست بدبخت ترین بد بخت ها فرارسیده و باید به قدر توانمان مشتی از دریای شخصیت امیرمومنان علی بن ابی طالب(ع) برگیریم که آب دریا را اگر نتوان کشید، هم به قدر تشنگی باید چشید؛ به ویژه آنکه امروز می بینیم اسلامی که ایشان در راه آن جهاد کرد و تا اخرین لحظه زندگی خود به دفاع از آن پرداخت، در معرض هجمه ای کورکورانه و وحشیانه، نه از جانب دشمنان آشکار، بلکه از جانب منافقان مسلمان نما قرار دارد.

در این چند سطر، دو روز آخر زندگی امام(ع)، یعنی از زمان ضربت خوردن در محراب مسجد کوفه به دست شرورترین مخلوقات خدا "ابن ملجم مرادی" در نوزدهم ماه مبارک رمضان، تا شهادتشان در بیست و یکم همین ماه مبارک را مرور می کنیم.

این دو روز از زندگی ایشان را برگزیدیم تا تصویر واقعی ساحت مقدس اسلام را تبیین کنیم؛ تصویری که تصویر جعلی آن به دست خوارج دیروز و نوادگان امروز آنها مانند داعش و دیگر گروه های تکفیری وهابی را رد می کند. آری، تصویر تابناک علوی، همان تصویر واقعی اسلام است؛ تصویری که باید در تمام دنیا بازتاب یابد تا مردم، اسلام حقیقی و ماهیت داعشی ها و تکفیری ها را از یکدیگر بازشناسند.

در این دو روز از زندگی مولای متقیان امام علی(ع)، می توان به وضوح و شفافیت کامل، نحوه تعامل اسلام با دیگران (این دیگری، هرکه می خواهد باشد، ولو دشمن قاتل) را درک و با افعال جنایتکارانه داعشی های تکفیری که به دروغ پرچم اسلام را در دست دارند، مقایسه کنیم.

تاریخ نقل می کند، پس از آنکه "ابن ملجم مرادی" شمشیر مسموم خود را بر فرق مبارک امام علی(ع) فرود آورد، او را نزد امام(ع) آوردند و امام(ع) خطاب به او فرمود: "گناه بزرگ و اشتباه خطیری مرتکب شده ای؛ آیا من برای تو امام بدی بودم که اینگونه پاداشم را دادی؟!" سپس رو به فرزند خود، امام حسن مجتبی(ع) کردند و فرمودند: "پسرم، با اسیر خود مدارا و بر او رحم کن و با او به نیکی و دلسوزی رفتار نما؛ آیا می بینی که از ترس، وحشت و نگرانی، چشمانش چگونه به لرزه درآمده و قلبش به شدت می تپد؟" امام حسن(ع) به ایشان گفتند: "ای پدر، این مرد لعین فاجر به تو ضربت زده و ما را به مصیبت دچار کرده است و با این وجود بازهم ما را به مدارای با او امر می کنی؟!"

 ایشان در پاسخ فرمودند: "آری ای فرزندم، ما اهل بیت(ع)، گناه دیگران نسبت به خودمان را جز با کرم و بخشندگی پاسخ نمی گوئیم؛ رحمت و شفقت، خوی ماست نه خوی او. پس او را با آنچه خود از آن می خوری اطعام کن و آب بنوشان و نیز دست و پای او را در غل و زنجیر مکن؛ اگر من جان سپردم، پس تو او را تنها با یک ضربه شمشیر قصاص کن. مبادا که او را مثله کنی؛ چرا که من از جدتان رسول خدا(ص) شنیدم که فرمود: "از مثله کردن برحذر باشید، حتی اگر سگ هار باشد."

امام علی(ع) در ادامه وصیت به فرزند خود می فرماید: "و اگر زنده ماندم، بخشیدن او سزاوارتر است. من بدانچه می کنم آگاهم و اگر باز تو از او درگذری، ما اهل بیت گناه دیگران به خودمان را جز با عفو و کرم پاسخ نمی دهیم."

هر مسلمان باید بر روی هر کدام از این جملات تمرکز کند و در همین حین، جنایات گروه تروریستی داعش اعم از قتل، ذبح، مثله کردن اجساد اسرا، گروگان ها و مردم عادی مسلمان و غیر مسلمان با بهانه اجرای شریعت اسلامی و یاری دین اسلام را به یاد آورد.

اگر آنچه تروریست های داعش و تکفیری وهابی انجام می دهند، اجرای شریعت اسلامی است، پس نحوه تعامل امام علی(ع) با قاتل خود را چه می توانیم بنامیم؟!

مقایسه این دو شیوه تعامل، به وضوح روشن می سازد که گروه تروریستی داعش، جز ابزاری در دست دشمنان اسلام برای ضربه زدن به این دین مبین و تخریب و زشت جلوه دادن تصویر حقیقی و پاک آن نیست.

اگر کسی از نحوه تعامل امام علی(ع) با قاتل خود تعجب می کند، پس باید هنگامی که دانست ایشان، قاتل خود ابن ملجم مرادی را از همان شیری که خود نوشیده بود، نوشاند، باید بیشتر به شگفتی آید.

داعشی ها و تکفیری ها کجا و اسلام ناب محمدی(ص) که امام علی(ع) آن را اجرا کرده است کجا! اسلام حقیقی که نخبه های دینی و فکری باید امروز بدان دعوت کنند، همان اسلام علی(ع) است تا با هجمه وحشیانه ای که ساحت مقدس اسلام از جانب دشمنان در معرض آن قرار دارد مقابله شود؛ هجمه ای که توهین به اسلام و ترسیم تصویر خشن و خونینی که با تصویر انسانی ارائه شده از دین به دست امام علی(ع) کاملا در تناقض است را در هدف دارد.

از این رو و با توجه به وصایای مولای متقیان و امام حقیقت طلبان، ای دوستداران علی(ع)، برماست تا از تمام آنچه تفرقه آمیز است دوری کنیم، به ویژه در این ماه مبارک که خداوند آن را ماه غفران و رحمت خود قرار داده است؛ بیایید تا یکدیگر را ببخشیم و بر یکدیگر رحم کنیم؛ بیایید تا رضای خدا را بجوئیم و او را همانطور که علی دوست می داشت، دوست بداریم. ایشان فرمود: "ای خدای من، فرض کن بر عذاب تو صبر کردم، چگونه بر جدایی از تو صبر کنم؟ و ای خدای من، فرض کن بر سوز آتش تو تاب آوردم، چگونه بر محرومیت از کرم تو صبر کنم؟ و چگونه در آتش سکنی گزینم، درحالیکه به عفو تو امید دارم؟!". بیایید با علی به سوی خدا برویم تا از مقربان درگاهش باشیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۹ ۰۷ تير ۱۳۹۵
عالی بود؛ استفاده کردم.
آخرین اخبار