همدان ؛

تولید سالانه 15 میلیون کیلووات ساعت برق در تنها نیروگاه برق آبی غرب کشور

دومین نیروگاه برق آبی قدیمی کشور بر روی رودخانه گاماسیاب نهاوند سالانه 5 هزار مگاوات ساعت برق معادل 15 ميليون كيلووات ساعت تولید می کند.

تولید سالانه 15 میلیون کیلووات ساعت برق در تنها نیروگاه برق آبی غرب کشوربه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان ،ذبیح‌الله فاضلی مدیر امور برق نهاوند اظهار داشت : این نیروگاه برق‌آبی که بر روی رودخانه گاماسیاب نهاوند در سال 1377 توسط جهاد سازندگی وقت و با کمک یک شرکت مجارستانی با دو توربین کوچک بر روی آب‌های خروجی این رودخانه نصب و احداث شده بود سالیانه بیش از 5 هزار مگاوات ساعت برق  معادل 15میلیون کیلووات ساعت برق تولید می کند.

مدیر امور برق نهاوند گفت: نیروگاه برق‌آبی گاماسیاب نهاوند دومین نیروگاه برق‌آبی کوچک کشور است که با 3 میلیارد و 450 میلیون ریال هزینه در سال 1374 توسط تلاشگران جهاد سازندگی وقت و با کمک یک شرکت مجارستانی احداث و در سال 1377 به بهره‌برداری رسید.
 
 وی تصریح کرد: مانند این نوع نیروگاه‌ها هشت نیروگاه دیگر در سایر نقاط کشور موجود است که نیروگاه برق‌آبی نهاوند سالانه بیش از 5 هزار مگاوات ساعت برق را به شبکه سرا سری ما تزریق می‌کند.

وي اضافه كرد: دو توربين آبي در اين نيروگاه نصب شده است كه ارتفاع خالص آن از سطح نيروگاه تا رودخانه 66 متر است، همچنين دبي آب خروجي هر يك از توربين‌ها پنج متر مكعب بر پانيه است و توان اسمي قدرت نصب آ‌ن‌ها 2 هزار و 800 كيلووات است.

فاضلی بیان کرد: ولتاژ خروجي برق آن نيز 600 ولت است كه توسط ترانسفورماتور به 20 هزار ولت مي‌رسد و به شبكه برق قلعه‌قباد وصل مي‌شود.
 
 وی گفت: اگر به‌زودی سد گرین برای روی این رودخانه احداث شود این نیروگاه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌شود و می‌توان ظرفیت تولید برق آن را تا چهار برابر افزایش داد و به 20 هزار مگاوات ساعت در سال رساند كه قدرت روشن كردن 10 هزار لامپ 100 وات را دارد.

مدیر امور برق نهاوند تصریح کرد: برق تولیدی توسط این نیروگاه برق‌آبی به‌طور مستقیم به شبکه سراسری اتصال می‌شود که در تأمین انرژی شهرستان کمک زیادی می‌کند.

انتهای پیام /ت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.