اصفهان؛

رمضان، فرصتی برای ترک عادات غلط

سیگار دریچه و مقدمه ورود به سایر اعتیاد ها و سایر بزهکاری های اجتماعی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،با پدرم بحثم شده بود. از خانه بیرون زدم تا کمی آرام شوم. به سمت مسیر نامعلومی به راه افتادم. به دنبال راهکاری بودم تا زودتر به این آرامش برسم. در مسیر سوپر مارکتی دیدم. به داخل سوپر مارکت رفتم و گفتم:
-آقا سیگار نخی داری؟
-بله داداش؛ چی می خوای؟
-هر چی باشه فرق نداره؛ فقط می خوام آرومم کنه
-چند نخ؟
-دو نخ آقا
-بفرما
سیگار ها را به همراه پاکتی خالی از فروشنده گرفتم، به بیرون مغازه آمدم و دوباره به راه افتادم. به دنبال پارکی بودم تا در آن سیگار بکشم. چند صد متر آنطرف‌تر پارکی پیدا کردم و بر روی نیمکتی تکیه زدم.
پاکت سیگارم را از داخل جیبم بیرون کشیدم و یک نخ سیگار روشن کردم. سیگار را به گوشه ای پرتاب می کنم؛ ای بابا یادم نبود به مادرم قول داده ام دیگر سیگار نکشم...
متأسفانه چند سالی است شاهدیم که علاوه بر پسران گرایش دختران به سیگار افزایش داشته است که می توان دلیل این رفتار دختران را با تغییر نگرش غلط آنان به نقش اجتماعی آنها گره زد؛ از سوی دیگر نمی توان از این مسئله چشم پوشی کرد که شاید دختران سیگار کشیدن را نمادی از استقلال و فخر اجتماعی بدانند.
رمضان، فرصتی برای ترک عادات غلط
مطالعات اجتماعی نیز این مسئله را به اثبات رسانده است که نوجوانان سيگاري، سه برابر نوجواناني كه سيگار نمي كشند، احتمال دارد به سوی مصرف الكل و انحرافات اخلاقي بروند، از آن گذشته سيگار كشيدن نیز مي تواند موجب بروز رفتارهاي مخاطره آميزي مانند خشونت، پرخاشگري، ناراحتي هاي جنسي و... در نوجوانان و جوانان شود.
به مفهوم دیگر سیگار دریچه و مقدمه ورود به سایر اعتیاد ها و سایر بزهکاری های اجتماعی است.
شاید افراد زیادی مثل من باشند که نخستین روزی که سیگار را در دست گرفتند به خاطر تقلید از دوستان و بزرگتر ها و احساس بزرگی پیدا کردن یا شاید به دلیل ضعف مواجهه با مشکلات در زندگی اولین پک خود را به این کاغذ لوله شده پر از تنباکو زدند. جوانانی که قرار است چرخه مدیریت، صنعت و ... این مملکت به وسیله بازوان پر توان آنان بچرخد و در مقابل تهدید ها بایستند.
همچنین در این میان افراد سیگاری که یک بار دچار حمله قلبی شده‌اند، نسبت به افراد غیر سیگاری احتمال بیشتری دارد که دچار مرگ ناگهانی شوند و مصرف سیگار موجب می‌شود غدد فوق کلیه، هورمونی ترشح کنند که به طور موقت فشار خون را افزایش داده و موجب می‌شود قلب بیشتر کار کند.
رمضان، فرصتی برای ترک عادات غلط
همچنین میزان رسوبات چربی موجود در سرخرگ‌ها (آترواسکلروز) در افراد سیگاری بیشتر از غیرسیگاری‌هاست، زیرا سیگار موجب تجمع سلول‌های خونی خاصی به نام پلاکت می‌شود که ته‌نشین شدن کلسترول در سرخرگ را تحریک می‌کنند. از آنجا که فرآیند یاد شده هم به وسیله فشار خون بالا و هم با مصرف سیگار تسریع می‌شود، بنابراین یک فرد سیگاری مبتلا به فشار خون بالا، در معرض خطر بیشتر ابتلا به تصلب شرایین (آترواسکلروز) قرار دارد.
اثرات مضر دود سیگار روی اعضای بدن، دلیل قانع‌کننده‌ای برای ترک سیگار است و از طرفی یک سال پس از قطع مصرف سیگار، خطر بیماری عروق کرونر از جمله حمله قلبی و درد قفسه سینه به نصف کاهش می‌یابد و سبب می شود که 15 سال پس از ترک سیگار، خطر ابتلا به بیماری های قلبی مانند کسانی شود که هرگز سیگار نکشیده اند.
سید داود مفتاق عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور اصفهان و روانشناس بالینی با توجه به اینکه بهترین فرصت سال برای ترک سیگار ماه رمضان است در این باره می گوید: «سیگار کشیدن برای بسیاری از ما به صورت عادت در آمده و زمانی که شرایطی برای ما به وجود می آید برای بیرون آمدن از این شرایط و مقابله با برخی مشکلات سیگار می کشیم و بهترین کار برای ترک سیگار این است که ما سیگار کشیدن را به عنوان یک رفتار غلط در نظر بگیریم و در این ماه به دلیل داشتن انگیزه برای اصلاح رفتار های غلط با سیگار کشیدن نیز مبارزه کنیم.»
وی حتی در این مورد نیز دو راهکار پیشنهاد می کند: «ما ابتدا باید شرایطی که وجود آنها سبب افزایش این عادت می شود را شناسایی کرده و در این لحظه ها باید رفتارهایی مانند ذکر گفتن، کتاب خواندن، فیلم دیدن یا حتی تخمه خوردن را جایگزین سیگار کنیم اما گاهی فرد سیگاری با توجه به اینکه سیگار را ترک کرده است مدام ذهن او درگیر بوده و وسوسه می شود که در این خصوص باید به روانشناس مراجعه کند.»
رمضان، فرصتی برای ترک عادات غلط
سیگارم را به داخل سطل زباله کنارم می اندازم. به پاکت سیگاری که در دستم است نگاه می کنم. عکس دو ریه تمیز و دود گرفته روی جلد آن خود نمایی می کند. بالای آن نوشته است:«خودتان قضاوت کنید.» زندگی یا مرگ. به راستی کدامیک زندگی یا مرگ؟

گزارش از سیدسعید ابطحی



انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.