ان‌بی‌سی نیوز: چرا اوباما تا این حد با ترامپ مخالف است؟

وبسایت خبری ان‌بی‌سی در مطلبی به بیان دلایل مواضع تند اوباما در برابر ترامپ پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ ان‌بی‌سی نیوز در مطلبی نوشت: آخرین سال ریاست جمهوری باراک اوباما که انتظار می‌رفت با سخنرانی‌های نمادین او سپری شود، شاهد شکل‌گیری یک کمپین تبلیغاتی تمام عیار علیه دونالد ترامپ – نامزد انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه – است.

اوباما با اعلام حمایت رسمی از هیلاری کلینتون – نامزد پیشتاز حزب دموکرات – آنهم در حالیکه هنوز انتخابات داخلی این حزب پایان نیافته بود، خود را مستقیماً وارد صحنه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کرد؛ به طوریکه اکنون انتخابات ریاست جمهوری از یک رقابت سنتی بین دو کاندیدای مطرح به رقابت "اوباما و کلینتون با ترامپ" تبدیل شده است.

«جولیان زلیزر» - استاد و پژوهشگر سیاسی دانشگاه پرینستون – معتقد است این بزرگترین مداخله‌ای است که تاکنون یک رئیس جمهور در دومین دوره حضور خود در کاخ سفید در روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا داشته است. به گفته وی، اوباما در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری برخلاف روسای جمهور قبلی نه تنها به حمایت از نامزد موردنظر خود پرداخته بلکه با شدیدترین لحن ممکن علیه نامزد انتخاباتی حزب رقیب موضع‌گیری کرده است.

ظاهراً بخشی از انگیزه رفتاری اوباما، اظهارات نامتعارف ترامپ در طول رقابتهای انتخاباتی و بویژه پیشنهاد جنجالی او مبنی بر ممنوع کردن ورود مسلمانان به آمریکاست که باعث شد اوباما در ماه فوریه در جریان بازدید از یک مسجد در واکنش به اظهارات ترامپ تاکید کند "اسلام همواره بخشی از آمریکا بوده است". اما موضوع تنها به اظهارات جنجالی ترامپ محدود نمی‌شود.

«جان فاورو» - سخنران‌نویس سابق اوباما - معتقد است وی برای حفاظت از میراث 8 ساله خود از هیچ تلاشی برای حمایت از کلینتون فروگذار نخواهد کرد؛ زیرا تمام آنچیزی که او در طول دوران ریاست جمهوری خود برای به دست آوردن آنها تلاش کرده است نقطه مقابل آنچیزی است که ترامپ خواهان به دست آوردن آنهاست.

شاید به همین دلیل است که اوباما سه‌شنبه هفته گذشته در واکنش به اظهارات ترامپ علیه مسلمانان پس از حادثه تیراندازی در یک باشگاه شبانه همجنس‌گرایان در اورلندو با ادبیاتی صحبت کرد که معمولاً هیچ رئیس جمهوری در پایان دوران ریاست جمهوری خود درمورد جانشین بالقوه خود از آن استفاده نمی‌کند.

وی پس از دیدار با مشاوران امنیت ملی خود گفت: "نامزد انتخاباتی جمهوری‌خواهان یعنی فردی که قرار است رئیس جمهور آمریکا شود خواهان جلوگیری از ورود مسلمانان به آمریکاست. او به گونه‌ای صحبت می‌کند که گویی اقلیت‌های قومی و مذهبی آمریکا منشاء تمامی خشونت‌ها هستند. اینگونه اظهارات کی قرار است پایان یابد؟ افراد مسلحی که در سالهای اخیر در اورلندو، سان برناردینو و فورد هود دست به کشتار زدند، همگی شهروند آمریکا بودند."

اوباما از زمان سخنرانی سالانه "وضعیت کشور" در ماه ژانویه بیشتر زمان خود را صرف انتقاد از ترامپ و درخواست از مطبوعات و رسانه‌های گروهی برای پوشش‌دهی کامل و نقادانه سخنرانی‌های انتخاباتی نامزد جنجالی جمهوری‌خواهان کرده است.

 وی ماه گذشته نیز در یک سخنرانی دیگر گفت: "ما در مقطع زمانی حساسی قرار داریم و ریاست جمهوری شغل واقعاً دشواری است. ریاست جمهوری، عرصه‌ای برای تفریح و سرگرمی نیست بلکه یک میدان واقعی است. بنابراین هر فردی که برای پیروزی در این رقابت دشوار تلاش می‌کند باید واجد شرایط و استانداردهای لازم باشد و در برابر آنچه که می‌گوید یا در گذشته گفته است نیز مسئول شمرده شود."

زلیزر می‌گوید اوباما به خوبی از حجم مخالفت‌های اعضای جمهوری‌خواه کنگره با برنامه کاری دوران ریاست جمهوری خود آگاه است و می‌داند که این مخالفت‌ها در آینده نیز ادامه خواهد داشت. بنابراین او از بیم آنکه مبادا میراثی مانند بیمه خدمات درمانی "اوباماکر" که ترامپ شدیداً مخالف آن است را در دولت جمهوری‌‌خواهان از دست بدهد، می‌کوشد تا در ماه‌های باقیمانده ریاست‌جمهوری‌اش با حمایت از ورود نامزد موردنظر خود به کاخ سفید تا حد امکان محافظت از این میراث ارزشمند را تضمین کند.


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۸ ۰۱ تير ۱۳۹۵
هموطنان عزیز این پیش بینی مرا داشته باشید کلیینتون اولین زنی می شود در تاریخ امریکا به ریاست جمهوری خواهد رسید ووضعیت روابط با امریکا هم بهتر خواهد شد ترامپ را خداوند ظفر نخواهد داد چون دشمن ایران است پیروز نخواهد شد اگرچه سگ زرد برادر شغال است ولی امیدوارم کلینتون ریس جمهور شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
آمریکا کی تجزیه میشه؟ کسی میتونه تاریخشو حدس بزنه؟
جاسم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۱ ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
لوپز ریس جمهور شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
مارکو روبیو رییس جمهور شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
این یه تاکتیک تبلیغاتیه.... با این مخالفت مردم بیشتر سمت ترامپ میرن..... این همون چیزیه که اوباما و کاخ سفید می خواد..... مطمین باشید با سر کار امدن ترامپ که یه چهره تند و بی مدارایی داره خشونت زیادی در دولت ترامپ خواهیم دید....
آخرین اخبار