گسترش فعالیت‌های پژوهشی پایگاه جهانی شوش با مراکز پژوهشی کشور

مدیر پایگاه جهانی شوش از انعقاد تفاهم نامه با مراکز پژوهشی و دانشگاهی و آغاز فعالیت های پژوهشی مشترک این پایگاه با محققان داخلی و خارجی خبر داد.

به گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی، حسین ارسطو زاده آغاز مطالعات بر روی ظروف شیشه ای تاریخی و نشانه های شاخص در الگوهای معماری انجام شده  در این پایگاه را از جمله اقدامات پژوهشی مشترک برشمرد که نتایج آن به زودی و در آینده ای نزدیک منتشر خواهد شد.

مدیر پایگاه پژوهشی شوش همچنین با اشاره به رشد 15 درصدی ساماندهی اشیاء و انبار قلعه تاریخی شوش گفت: با توجه به ظرفیت پایگاه شوش و برنامه ریزی های انجام گرفته ساماندهی کامل اشیاء تاریخی شوش و تکمیل مطالعات پژوهشی نیازمند یک پروسه ده ساله است.

قلعه تاریخی شوش که از دیرباز محل استقرار هیات های باستانشناسی خارجی و داخلی و مرکز فعالیتهای سازمان میراث فرهنگی در حوزه ی حفاظت از مواریث فرهنگی شوش بوده توسط پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی و گردشگری شوش در دست اقدامات حفاظتی و ساماندهی است.

«حسین ارسطو زاده» مدیر پایگاه پژوهشی شوش گفت: درحال حاضر ساماندهی و تکمیل شناسنامه دار شدن اشیاء طبقه بندی شوش یکی از مهمترین فعالیت های این پایگاه است که فعالیت در این زمینه ادامه دارد.

وی گفت: در همین راستا نرم افزاری تهیه شده تا اشیاء به صورت کاملا علمی طبقه بندی شوند. این مجموعه پژوهشی  شامل انبارها، مخازن امن، سالن سفال، آزمایشگاه و کارگاه حفاظت و مرمت مربوط به مطالعه اشیاء تاریخی است.

به گفته مدیر پایگاه پژوهشی شوش، ساماندهی اشیاء و طبقه بندی آثار شوش در دو مرحله صورت گرفته که برخی اقدامات حفاظتی و مرمتی طبق استانداردهای مشخص پیش از ثبت جهانی شوش انجام شده و فعالیت های جزئی تر که مربوط به اقدامات حفاظتی و پژوهشی اشیاء می شوند درحال انجام است.

ارسطوزاده تاکید کرد: درحال حاضر تکمیل فعالیت ها در حوزه ساماندهی و پژوهش اشیاء تاریخی با توجه به ظرفیت پایگاه و بستر موجود نیاز به یک پروسه زمانی ده ساله دارد. 

مدیر پایگاه پژوهشی شوش با اشاره به اینکه در حوزه معرفی محوطه تاریخی شوش اقدامات قابل توجهی صورت گرفته تاکید کرد: این فعالیت ها شامل تکمیل دسترسی مسیرهای معرفی آثار، ایجاد خدمات رفاهی برای گردشگران مثل مبلمان، فضای سبز، سالن معرفی و همچنین توسعه و تجهیز موزه شوش می شود.

به گفته وی، در سال جاری نیز برنامه هایی چون تجهیز وسایل الکترونیک محوطه تاریخی شوش، روشنایی و نورپردازی آثار،  پیگیری های حقوقی برای ثبت محوطه های تاریخی، تکمیل پرونده های ثبتی محوطه ها و تپه های تاریخی و همچنین مستندسازی آنها در عرصه و حریم در حال انجام است.

این درحالی است که پایگاه تاریخی شوش فعالیت های ویژه ای نیز در زمینه اطلاع رسانی و آشنایی عموم مردم با ارزشهای میراث فرهنگی مثل برگزاری دوره های آموزشی را دردستور کار قرار داده است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار