بوشهر؛

ویتامین آفتاب را با سایه نشینی از دست ندهیم

80 درصد مردم کمبود ویتامین دی دارند.

ویتامین آفتاب را با سایه نشینی از دست ندهیمبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر ، کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: ویتامین دی یا کلسی فرور یک نوع ویتامین محلول در چربی است که به ویتامین آفتاب مشهور است.

رامین ناصحی فر افزود: وجود این ویتامین جذب کلسیم و فسفر از روده‌ها را بیشتر و از کلیه‌ها کمتر می‌کند و کمبود آن موجب مشکلات استخوانی می شود.

وی با اشاره به این که کمبود ویتامین دی در کودکان موجب بیماری راشیتیسم می‌شود، ادامه داد: مادرانی که کمبود ویتامین دی دارند این کمبود را هنگام شیر دادن به نوزاد منتقل می‌کنند که گاه باعث بزرگی جمجمه در کودکان می‌شود.

کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان این که کمبود ویتامین دی در جوانان نرمی استخوان و در سالمندان پوکی استخوان ایجاد می‌کند، ادامه داد: بررسی پژوهشگران نشان می دهد در بیماری‌هایی چون ام اس، برخی سرطان‌ها،کم کاری تیرویید و دیابت نوع 2 کمبود ویتامین دی دیده می شود.

وی با اشاره به اینکه در کشور 80 درصد افراد کمبود ویتامین دی دارند، افزود: کسانی که ریزش مو،کم کاری تیرویید داشته و در زنان یائسه و افرادی که دچار کیست هستند نشانه هایی از کمبود ویتامین دی است.

ناصحی فر به افراد مختلف توصیه کرد: حتما برای تشخیص کمبود ویتامین دی آزمایش دهند و روزانه 15 دقیقه در مقابل نور مستقیم آفتاب باشند.

وی ادامه داد: همچنین در برخی مواد غذایی مانند ماهی ساردین، نیزه ماهی، زرده تخم مرغ و جگر نیز مقداری ویتامین دی وجود دارد اما هیچ کدام تاثیر اشعه آفتاب را ندارد.

کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به این که هرفرد روزانه 400 واحد ویتامین دی نیاز دارد،گفت: پیشنهاد می‎شود افراد روزانه یک عدد قرص مولتی ویتامین استفاده کنند تا نیاز بدنشان به ویتامین‌های مختلف از جمله ویتامین دی تامین شود.

به گفته ناصحی فر، مصرف زیاد قرص ویتامین دی نیز عوارضی چون تهوع،استفراغ،سنگ کلیه،بیماری های قلبی ریوی و اختلالات شنوایی را به دنبال دارد.

انتهای پیام /ت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.