قزوین؛

پوکی استخوان شایع‌ترین بیماری در سالمندان قزوینی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفت: به دلیل کمبود کلسیم و ویتامین«دی»، پوکی استخوان شایع‌ترین بیماری در سالمندان قزوینی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛سعید اسکویی افزود: با توجه به این نکته که مردم استان و کشور کمبود کلسیم و ویتامین«D» دارند، این امر سبب پوکی استخوان در سالمندی وبه ویژه  شکستگی استخوان‌های لگن و ران می‌شود.

وی اضافه کرد : شکستگی استخوان‌های لگن و ران در بسیاری از موارد سبب مرگ و میر در افراد سالمند می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین با اشاره به اینکه در استان و کشور چندین مشکل اساسی تغذیه‌ای وجود دارد، بیان کرد: از جمله این مشکلات می‌توان به کمبود ویتامین‌های کلسیم، ویتامین«دی»، اسید فولیک، روی و علاوه بر این کمبود پروتئین اشاره کرد.

اسکویی با اشاره به اینکه الگوی مصرف مواد غذایی در افراد باید اصلاح شود تا در دوران میان‌سالی و کهن‌سالی به مشکلات جدی‌تری منجر نشود، اظهار داشت: مصرف نمک، جربی و قند باید در افراد کنترل شده چراکه مصرف این مواد غذایی سه تا چهار برابر استاندارد جهانی در استان قزوین و کشور است.

وی با بیان اینکه سه طرح جامع اصلاح الگوی مصرف مواد غذایی در استان قزوین اجرا می‌شود، تصریح کرد: از جمله این طرح‌ها، توزیع ماهانه 10 قرص ویتامین«دی» پنجاه هزار واحدی در روستاها، مناطق حاشیه‌ای و شهرهای استان قزوین است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفت: طرح توزیع این قرص‌ها تا پایان سال 95 در استان قزوین به اتمام می‌رسد.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.