یک متخصص علوم زیستی و متخصص طب گیاهی:

خوردن غذاهای شیرین باعث ایجاد تغییرات فیزیولوژیکی و آرامش می‌شود

یک متخصص علوم زیستی و متخصص طب گیاهی گفت: خوردن قند یا غذاهای قندی و شیرین باعث ایجاد تغییرات فیزیولوژیکی و تغییراتی در شیمی مغز می‌شود که در نتیجه آرامش ایجاد می‌شود، نه اینکه انرژی‌زا باشد.

خوردن غذاهای شیرین باعث ایجاد تغییرات فیزیولوژیکی و آرامش می‌شود
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد دریایی درباره شکر اظهار داشت: در حالی که اغلب مردم فکر می‌کنند که شکر یک ماده تحرک زا است و به خصوص در اطفال ایجاد فعالیت مفرط می‌کند، اما به طور کلی تقریباً عکس آن است.
 
به گفته وی شکر یکی از آرام بخش‌ها است و در مورد اغلب سیستم‌های اعصاب آثار آرام کننده دارد. شخص را آرام می‌کند، تمرکز را افزایش می‌دهد و انسان را خواب آلود می‌کند و در اغلب زخم‌ها نظیر عسل التیام بخش است.
 
نقش شکر در مغز انسان
 
این متخصص علوم زیستی و متخصص طب گیاهی افزود: در افسانه‌ها و باورهای کهن که خوردن شکر موجب می‌شود انرژی بیشتری ایجاد شود ولی طبق صدها تجربه علمی که در ام-آی-تی انجام شده، نشان داده می‌شود که مقدار قند در خون هیچ رابطه‌ای با سرحال بودن و یا انرژی شخص ندارد.
 
دریایی بیان داشت: قدرت تفکر و تمرکز شخص هیچ مربوط به مقدار قند خون نیست بلکه مربوط چگونگی شیمی مغز است. خوردن قند یا غذاهای قندی و شیرین باعث ایجاد تغییرات فیزیولوژیکی و تغییراتی در شیمی مغز می‌شود که در نتیجه آرامش ایجاد می‌شود، نه اینکه انرژی زا باشد.
 
وی اضافه کرد: خوردن شکر و سایر انواع هیدرات‌های کربن، ورود انسولین به  خون را تحریک و تشدید می‌کند و نسبت تریپتوفان را افزایش می‌دهد. تریپتوفان به سرعت به داخل مغز راه یافته و در آنجا سروتونین تولید می‌کنند و سروتونین یک ماده نوروترانس میتر است که به عنوان ماده شیمیایی آرام بخش شناخته شده است.
 
این متخصص علوم زیستی و متخصص طب گیاهی عنوان کرد: عده‌ای معتقد هستند که اصولاً از بدو تولد ساختمان بدن و مغز آنها طوری است که معتقد هستند شکر و سایر انواع هیدرات‌های کربن برای آنها خواب آور نیست ولی باعث تمرکز بیشتر و هوشیاری بیشتر می‌شود، این قبیل اشخاص که به مشتاقان شکر و شیرینی معروف‌ هستند هر وقت احساس میل شدید به خوردن شکر یا شیرینی می‌کنند, قبل از دسترسی به آن حالت، احساس سُستی و کمی انرژی و ناراحتی می‌کنند و پس از خوردن شیرینی یا شکر، حالشان به جا آمده و کمتر احساس ناراحتی می‌کنند و بیشتر می‌توانند تمرکز داشته و احساس آرامش بیشتری می‌کنند.
 
دریایی خاطرنشان کرد: به علاوه هر زمان که دارویی برای افزایش سروتونین مغز به این قبیل اشخاص داده می‌شود، میل شدید آنها به شکر کاسته می‌شود و به این ترتیب معلوم می‌شود که به دلایل خاص نامعلومی در شیمی مغز آنها کمبودهایی وجود دارد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار