ابراهیم جعفری: سردار قاسم سلیمانی مورد اعتماد دولت عراق است

وزیر خارجه عراق اعلام کرد حضو سردار قاسم سلیمانی در عراق قانونی است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین؛ "ابراهیم جعفری،" وزیر خارجه عراق، با اشاره به این که حامل پیام بغداد به کشورهای عربی درباره اوضاع فلوجه و اصرار مقامات عراق بر آزادسازی این شهر هستم، اظهار داشت: نبرد در فلوجه یک نبرد ملی است و ما بر بعد انسانی عملیات آزادسازی فلوجه تاکید داریم.

وی افزود: سوالات برادران عرب درباره ماهیت نیروهای شرکت کننده در این عملیات، دستاوردها و وضع غیرنظامیان این شهر است. برای ما بسیار مهم است که برادران عرب به مسئله آزادسازی فلوجه توجه دارند. به دلیل این که نیروهای عراقی بر حفظ جان غیرنظامیان تاکید دارند طبیعی است که عملیات آزادسازی این شهر به زمان و فداکاری های بیشتری نیاز دارد. عراق در مسئله آزادسازی فلوجه به نمایندگی از اعراب از خود و منطقه دفاع می کند.

وی تاکید کرد: نیروهای مسلح عراق به تنهایی عملیات زمینی را اداره می کنند و حمایت های هوایی در هماهنگی با دولت است. ما همچنین اجازه دادیم برخی از مستشاران نظامی در زمان ها و ماموریت های مشخصی وارد عراق شوند که شامل مستشاران نظامی آمریکا و کشورهای دیگر است.

وزیر خارجه عراق با اشاره به این که سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از مستشاران نظامی مورد اعتماد دولت عراق است، بیان کرد: برادران عرب پرسش هایی درباره ژنرال سلیمانی داشتند و زمانی که موضع دولت عراق را درباره وی به برادران عرب توضیح دادم این برادران موضع ما را درک کردند و هیچ فردی مخالفت و ابراز شک و تردید نکرد.

وی تاکید کرد: تروریسم در عراق خطری است که همه کشورهای همسایه نظیر ایران، عربستان سعودی، ترکیه و اردن را تهدید می کند.
چالش تروریسمی که در عراق وجود دارد در سراسر این کشور بوده و حمایت از نیروی بسیج مردمی نیز سراسری است. بسیج مردمی یک پدیده منطقه ای و فرقه ای نیست و این نیرو از همه استان های عراق دفاع می کند. نیروی بسیج مردمی بخشی از اراده ملی است و آمریکایی ها موضع مثبتی درباره این نیرو دارند.

ابراهیم جعفری گفت: نبردی که در فلوجه وجود دارد متفاوت با نبرد در موصل نخواهد بود.

وی تاکید کرد: هیچ سفیری حق ندارد در امور داخلی کشورهای دیگر به ویژه درباره مسائل امنیتی دخالت کند.
جعفری با اشاره به این که خواهان روابط قوی با ترکیه هستیم، گفت: ما با ورود نیروهای ترکیه به اراضی عراق مخالفیم. ما ورود نیروهای ترکیه را به اراضی عراق نقض حاکمیت این کشور می دانیم.

وی گفت: اگر احساس کنیم به کمک خارجی نیازمندیم این درخواست را با تصمیم گیری ملی که حاکمیت و قانون اساسی عراق را حفظ کند مطرح خواهیم کرد و هیچ خجالتی در این زمینه نداریم.

وزیر خارجه عراق درباره هماهنگی های منطقه ای عراق گفت: هماهنگی های امنیتی که میان ایران، عراق، روسیه و سوریه وجود دارد ادامه خواهد یافت و هرگز متوقف نخواهد شد. این هماهنگی ها میان این چهار کشور درباره مسائل امنیتی است و درباره موضوعات نظامی نیست. عراق درباره مسائل نظامی میدانی به قانون اساسی و قوانین داخلی خود متعهد است.

وی با اشاره به این که سالهای طولانی بوده که عده ای تجزیه عراق را مطرح کرده اند، ادامه داد: بافت اجتماعی عراق با مجموعه های عرب، کرد و ترکمان خود  بافت یکپارچه ای است و با طرح تجزیه مخالف است. دولت عراق به خود افتخار می کند که فدرالیسم در اقلیم کردستان، حقوق کاملی را به شهروندان این منطقه داده است. درخواست های سابقی که درباره جدا شدن(اقلیم کردستان از عراق) وجود داشت در نتیجه فشارها و ستم ها بوده است. در حال حاضر اوضاع متفاوت شده است و کردها حضور قوی در دولت مرکزی عراق دارند. عراقی ها به شدت به اتحاد و فراموش کردن اختلافات نیازمندند.

جعفری با اشاره به این که برخی از گروه های تشکیل دهنده فراکسیون ائتلاف ملی در پارلمان عراق همسو با نظرات یکدیگر نیستند، گفت: تلاش می کنیم این گروه ها بر نقاط مشترک یکدیگر متمرکز شوند.
وی افزود: ما بر اجرای اصلاحات در کشور تاکید داریم و خطری که وجود دارد این است که فساد به فرهنگ در برخی از نهادهای عراق تبدیل شده است.

وزیر خارجه عراق با اشاره به این که حمایتم از حزب الله لبنان به دلیل رفتار نادرست عده ای دیگر(مقامات کشورهای عربی) بوده است، گفت: من در حمایت و دفاع از سید حسن نصرالله سید مقاومت شک و تردیدی ندارم.

وی با اشاره به این که عراق در سیاست خارجی خود موضع ثابتی دارد و بر اساس قانون اساسی این کشور عمل می کند، درباره سیاست های آمریکا در عراق بیان داشت: آمریکا دارای اهداف راهبردی است و این اهداف با تغییر رئیس جمهور یا حزب مشخصی در آمریکا تغییر نخواهد کرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار