واکنش سرم سازی رازی نسبت به اقدام اخیر سازمان دامپزشکی؛

30 میلیون دوز واکسن تب مالت تولید می‌شود

علی رغم ظرفیت بالای تولید واکسن تب مالت به میزان 30 میلیون دوز در سال و داشتن کیفت مشابه نوع خارجی، باز هم صدای پای واردات آن شنیده می‌شود.

حمید کهرام رییس موسسه سرم سازی رازی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ضمن انتقاد از اقدام اخیر سازمان دامپزشکی مبنی بر واردات واکسن تب مالت از سایر کشورها افزود: علی رغم ظرفیت چشم گیر تولید داخلی واکسن بروسلوز تا سقف بیش از 30 میلیون دوز طی سال متاسفانه این بار خبرها از واردات همین واکسن توسط سازمان دامپزشکی از کشورهای خارجی در سال اقتصاد مقاومتی و تحمیل هزینه‌های بیشتر به کشور و تضعیف تولید داخل حکایت می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه بر خلاف برخی ادعاهای سازمان دامپزشکی مبنی بر کیفیت پایین واکسن‎های تولید داخل و یا ضعف این واکسن‌ها در مقاومت با تب مالت، گفت: طی 10 سال اخیر موسسه سرم سازی رازی تنها تامین کننده واکسن حیاتی بروسلوز با قیمتی بسیار کمتر از مشابه خارجی در کشور بوده  ولی امسال برخی با ادعای زیر سوال بردن کیفیت و قدرت مقاومت این تولیدات قصد واردات و تامین آن را از خارج دارند. 

رییس موسسه سرم سازی رازی با توضیح اینکه تنها وجه تمایز تولید داخلی واکسن بروسلوز با مشابه خارجی آن تنها در مدت زمان ماندگاری است، تصریح کرد: تاریخ انقضای نوع خارجی از بدو تولید نزدیک به یک سال و عمر قفسه‌ای نوع ایرانی 4 ماه است که امسال نیز با برنامه های ویژه رازی، درصدد ارتقاء مدت ماندگاری واکسن هستیم که به زودی این مهم نیز محقق می‌شود در غیر این صورت تمام موارد دیگر دقیقا همانند مشابه خارجی و با همان کیفیت است و از سوی دیگر نیز تولید و تحویل آن به سازمان دامپزشکی در بازده زمانی مختلفی انجام می‌گیرد که تقریبا در هر دوره بلافاصله پس از اتمام تولید ، محصولات به این سازمان تحویل داده می‌شود. 

کهرام با بیان اینکه مساله کمبود یا کیفیت نیست، اظهار داشت: اگر بحث کیفیت است پس چرا تا کنون سازمان دامپزشکی گزارشی از سقط جنین، مرگ دام، بی اثری و یا قدرت مقاومت پایین واکسن بروسلوز تولید داخلی ارائه نکرده؟ درحالیکه در طول سالهای اخیر همین واکسن های تولید داخل منجر به کنترل تب مالت و جلوگیری از شیوع آن در بین دامها شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار