تبریز؛

ضرورت رعایت پدافند غیر عامل در شهرسازی کلانشهر تبریز

مدیرکل پدافند غیرعامل آذربایجان شرقی رعایت مسائل مربوط به پدافند غیر عامل در کلانشهر تبریز را ضرورری دانست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ احمد جهانسری بر نقش اساسی شوراهای اسلامی در نهادینه کردن پدافند غیرعامل تاکید کرد و در خصوص چهار محور اساسی معنا و مفهوم پدافند غیرعامل، تبیین ساختار پدافند غیرعامل در ایران و جهان، اقدامات انجام شده و انتظارات پدافند غیرعامل از نقش سازنده شوراهای شهر، گفت: مولفه های تهدیدات امروز عوض شده و عدم توجه به مولفه های جدید می تواند هزینه های سنگینی به جامعه وارد کند.
جهانسری گفت: دشمن در بخش های متفاوت اعم از سایبری، زیستی، فرهنگی و اجتماعی سناریوهای جدیدی طراحی کرده که آگاهی از این سناریوها و پاسخ قاطع به آن باید در دستور کار قرار گیرد.
وی با اشاره به جایگاه پدافند کالبدی و سازه امن درساختار شهرها افزود: این موضوع از مقوله های بسیار با اهمیت در حوزه شهرسازی است که بی توجهی به آن می تواند در اتفاقات مختلف طبیعی و غیر طبیعی خسارت های جبران ناپذیری را متوجه شهرها کند.
جهانسری با انتقاد از اینکه مکان نمایی ساختمان ها و تاسیسات مختلف شهری، صنعتی و تولیدی در داخل شهرهای بزرگ و حاشیه های آن در طی سال های گذشته به خوبی رعایت نشده است، یادآور شد: بی توجهی به موضوع آمایش سرزمین که از بحث های مهم پدافند غیرعامل است باعث شده گلوگاه‌های شهرهای بزرگ همچون تبریز با خطرات زیست محیطی و بهداشتی زیادی روبرو شود.
جهانسری خاطر نشان  کرد : اگر آمایش سرزمینی در داخل شهر ها رعایت می شد، امروز شاهد ساخت و سازهای بلند مرتبه با نماهای شیشه ای در خیابان های با عرض کمتر از 20 متر نبودیم که در صورت وقوع حوادث طبیعی و غیر طبیعی می تواند جان هزاران شهروند را به خطر بیاندازد.
مدیرکل پدافند غیرعامل آذربایجان شرقی از شهرداری و شورای اسلامی شهر تبریز خواست تا بندهای مصرح در قوانین مربوط به این مقوله را جدی گرفته و در مباحث عمرانی و ساخت و سازها مبحث 21 و ماده 215 را به دقت مورد توجه قرار دهند.
جهانسری از برگزاری جلسات توجیهی با تعدادی از شرکت های ساختمانی تبریز خبر داد و گفت: در این زمینه 30 شرکت برای دریافت درجه از پدافند غیرعامل معرفی شده اند.
تأکید بر فرهنگ سازی مولفه های عمومی پدافند غیرعامل، تأکید بر آموزش تهدیدات سایبری و زیستی برای شهروندان و کارکنان، انعکاس مولفه های پدافند غیرعامل دربرنامه های شهرداری در صدا و سیما، اجرایی کردن کامل مبحث 21 و ماده 215، تعامل و همکاری نزدیک با سازمان نظام مهندسی و جامعه مهندسان استان، نظارت بر نحوه جمع آوری زباله های غفونی بیمارستان ها از انتظارات مدیر کل پدافند غیرعامل استانداری از شورای اسلامی شهر تبریز بود.

انتهای پیام/ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.