لزوم کاربردی شدن 80 درصد تحقیقات / سرمایه صندوق‌های کوچک کاهش یافت

وزیر علوم تحقیقات و فناوری از لزوم کاربردی‌تر شدن 80 درصد تحقیقات و کاهش سرمایه صندوق‌های کوچک در راستای تجمیع‌ آن‌ها خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان محمد فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در بیست و پنجمین نشست رؤسای پارک علم و فناوری سراسر کشور گفت: باید جهت‌گیری‌ها در راستای علم و فناوری به سمت بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌ها و دانشگاه‌ها و مراکز رشد باشد این نکته بسیار مهم است که پارک‌ها در مسیر درستی پیش روند و شرکت‌های دانش‌ بنیان مستقر در آن‌ها دارای یک مسیر دانشی مشخص در تولیدات، بازار داخلی و خارجی، برند داشته باشند.

وی افزود: در تجاری‌سازی برند‌ها مسائل از آموزش گرفته تا نیروی انسانی و امکانات زیرساختی به خوبی دنبال می‌شوند البته این مسائل لازم به ذکر است که شرکت‌های کوچک می‌توانند تجمیع‌ شده تا بازار و صادرات مناسب‌تری در تجمیع‌ با سایر شرکت‌ها داشته باشند.

فرهادی اعلام کرد: در سفر ترکیه در حوزه دانشگاهی و علم و فناوری قرار شد که 49 پارک فعال آن‌ها با پارک‌های علم و فناوری  ما فعالیت مشترک داشته باشد هر چند که تعداد پارک‌های ترکیه نسبت به ایران بیشتر است اما کیفیت پارک‌های ایران از آن‌ها بالاتر بوده و آن‌ها تمایل به  همکاری با ما را داشته‌اند.

وی اظهار داشت: باید به حوزه‌های کاری خود در آموزش عالی، علوم  به ویژه تحقیقات توجه بیشتری کنند آن چه مورد تأکید همگان است این بوده که 20 درصد تحقیقات در مرز  دانشی و 75 تا 80 درصد آن‌ها کاربردی‌تر باشد که در این حوزه پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد اقدامات مؤثری را می‌توانند داشته باشند.

فرهادی بیان کرد: درست است که برخی پارک‌های علم و فناوری با مشکلات جزئی نیز روبه‌رو هستند اما تدابیر تعاملات بین‌المللی از جمله بحث‌هایی است که باید در شرکت‌ها و پارک‌ها مدنظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در اقتصاد مقاومتی 4 طرح دانش‌بنیان را بر عهده دارند عنوان کرد: وظیفه وزارت علوم ارائه گزارش به صورت هر دو هفته یکبار به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که در نهایت در پایان سال دولت حداقل هر اقدام را در زمینه اقتصاد مقاومتی بتواند ارائه کند از این 100 اقدام 4 مورد آن بر عهده وزارت علوم است.

وی با اشاره به اینکه سرمایه صندوق‌های کوچک پژوهش و فناوری از 3 میلیارد به 1 و نیم میلیارد تومان کاهش یافته است گفت: در زمینه صادرات محصولات دانش‌بنیان باید کار جدی صورت گیرد و باید محصولات را بیش از پیش به بازارهای دنیا عرضه کنیم.

فرهادی افزود: در حدود 140 طرح تخصصی مشترک با کشورهای دنیا داریم که 8 طرح آن‌ها بعد از بر‌جام شکل گرفته و با کشورهایی مثل فرانسه و آلمان بوده است.

وزیر علوم یادآور شد: اگر سال 94 به صورت ناخواسته در اعتبارات محدودیت‌هایی اعمال شد اما امسال دولت محترم قول داده که اعتبارات مراکز تحقیقاتی، دانشگاه‌ها را به صورت جامع و کامل و در موعد مقرر تأمین کند همچنین امیدواریم که جدول 14 که خاص توجه به تحقیقات و فناوری است و بخش عمده آن‌ها پارک‌های علم و فناوری مطرح است به زودی محقق شود.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.