صادرات 85 میلیون دلاری محصولات پارک‌های علم و فناوری

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه تعداد صندوق های پژوهش و فناوری به منظور سرمایه گذاری شرکت های دانش بنیان رو به افزایش است گفت: صادرات محصولات پار‌ک های علم و فناوری تا نیمه سال گذشته85میلون دلار بوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان وحید احمدی معاون پژوهش فناوری وزارت علوم در حاشیه بیست و پنجمین نشست روسای پارک های علم و فناوری در جمع خبرنگاران گفت: خوشبختانه در بحث پار‌ک‌های علم و فناوری با یک روند رو به رشد مواجه هستیم به این معنی که تقریبا تمامی استان‌ها دارای این پارک‌ها بوده و‌تنها رده بندی متفاوتی را دارند.

وی افزود: تلاشمان براین است که پار‌ک‌های درحال رشد هم ردیف بودجه وهم مجوزهای ساخت و ساز را داشته باشند. خوشبختانه در ردیف بودجه امسال عددی را برای توسعه پارک‌ها در نظر گرفته ایم که اگر‌محقق شود بسیاری از مشکلات رفع می‌شود.

احمدی اظهار داشت : یکی از معضلات قانون  برنامه پنجم صندوق پژوهش و فناوری بود که پیش بینی نشده بود اما خوشبختانه هم اکنون به صورت یک قانون دائم مرتفع شده و توسعه آنها را در نظر داریم.

وی ادامه داد: صندوق‌های پژوهش و فناوری یکی از ابزارهای ارائه تسهیلات مالی به شرکت ‌هایی دانش بنیان و شرکت های مستقر در‌پارک‌های علم و فناوری هستند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم بیان کرد: در تماس با شرکت‌های سرمایه گذار تعداد قابل توجهی از آنها به عنوان شرکت‌های بزرگی که تمایل به سرمایه گذاری برای شرکت‌های دانش بنیان دارند اعلام آمادگی و همکاری کردند که امیدواریم با کمک این سرمایه گذاران مشکلات مالی به عنوان یکی از معضلات دانش بنیان حل شود.

وی افزود: در واقع با تحریک تقاضا و تحریک فضای سرمایه گذاری علاوه بر کمک به این شرکت‌ها قصد داریم زمینه تعاملات بین ‌المللی را فراهم کنیم یعنی شرکت‌های خارجی در پار‌ک‌های علم و فناوری در حوزه های فناوری ما سرمایه گذاری کنند.

احمدی درباره معافیت های مالیاتی  اظهار داشت: طبق قانون شرکت‌های دانش بنیان تا 10 سال از زمان تاسیس از معافیت مالیاتی برخوردار هستند. این امر در حال اجرا است البته آیین نامه اجرایی را که در سال‌های گذشته ابلاغ شده بود مسئله مالیاتی رفع شد و این یکی از نقاط قوتی است که برای پار‌کهای علم و فناوری فراهم شده است.

وی عنوان کرد: زمانی که قانونی ابلاغ می‌شود به خصوص در زمینه های معافیت ها و تشکیلات طبیعی است که شرکت های بسیاری برای زیر چتر این قانون قرار گرفتن هجوم می آورند به همین دلیل ما شرط دانش بنیان بودن را لحاظ کردیم.

وی افزود: تقریبا 2300شرکت دانش بنیان در حال فعالیت هستند اما همچنان در حال پیگیری هستیم که تعداد این شرکتها در پار‌ک‌های علم فناوری بیشتر شوند.

احمدی در‌رابطه با صادرات محصولات  پار‌ک‌های علم و‌فناوری گفت: طبق آخرین آمار تا نیمه سال گذشته این صادرات در حدود 85 میلیون دلار بوده که قطعا تا پایان سال بیش از این مقدار شده است.

وی همچنین درباره افزایش وام ویژه دانشجویان دکتری یادآور شد: خوشبختانه با تمهیداتی که با صندوق رفاه دانشجویی دیده شده قرار‌است سال جدید افزایش وام ویژه دانشجویان دکترا را داشته باشیم.

گفتنی است مبلغ این وام برای دانشجویان دکتری با پروژه های عادی ماهانه 500 هزار تومان و برای دانشجویان با طرح و پروژه کاربردی 600 هزار تومان ماهانه بوده است که تصمیم گیری ها برا این است که در سال جاری البته بعد از تایید‌ات لازم این افزایش وام حداکثر تا 30 درصد باشد. از این رو در مدت 1 یا 2 ماه آینده مبلغ نهایی تایید و ابلاغ می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار