قم؛

اهمیت ایجاد مدیریت هماهنگ شهری برای تحقق اقتصاد مقاومتی

عضو شورای اسلامی شهر قم گفت: ایجاد مدیریت یکپارچه و واحد شهری نقش مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، مصطفی ملایی اظهار داشت: نبود مدیریت واحد و هماهنگ، تاکنون لطمات زیادی را به طرح های عمرانی قم وارد کرده است، که این موضوع با اقتصاد مقاومتی و شعار سال در تعارض جدی قرار دارد.

وی با تبیین مهمترین ابعاد حائز اهمیت در بحث تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه مدیریت شهری، فرهنگ سازی را نخستین بعد مهم ذکر و خاطرنشان کرد: توجه به اقتصاد مقاومتی در اسناد بالا دستی و قوانین و مقررات، باورمند نمودن و توانمند سازی کارکنان در کلیه سطوح نسبت به اقتصاد مقاومتی، توجه به نقش محوری مساجد، هویت بخشی به کالاهای بومی و داخلی و ارائه گزارش های مستمر به مردم از مهمترین مولفه های بحث فرهنگ سازی به شمار می آید.

ملایی توسعه اقتصاد دانش بنیان را به عنوان دومین بعد مهم در بحث اقتصاد مقاومتی بر شمرد و افزود: توجه به نخبگان و استعدادهای بومی، تقویت مشارکت با شرکت های دانش بنیان و راه اندازی مرکز رشد مدیریت شهری از جمله مهمترین مولفه های آن محسوب می شود.

وی، اصلاح نظام مالی و درآمدی و حرکت به سمت مولفه های پایدار را نیز سومین بعد مورد نظر برای تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه مدیریت شهری عنوان کرد و گفت: یکپارچه سازی نظام مالی و در آمدی بخش های مختلف شهری و محاسبات و دریافت بهای خدمات شهری از جمله مولفه ها و نکات حائز توجه در این زمینه می باشد.

وی با اشاره به صرفه جویی در هزینه های جاری و عمرانی، از آن به عنوان یکی از ابعاد مهم در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی در مدیریت شهری یاد کرد و اذعان داشت: به کارگیری مهندسی ارزش در طرح های عمرانی در راستای کاهش هزینه های بالاسری و سربار مدیریت شهری از مهمترین مولفه های این بخش به شمار می آید و کاری که شهرداری در بهره گیری از ظرفیت سازمان عمران و نوسازی انجام می دهد، در همین راستا صورت می گیرد.

ملایی همچنین توجه به اصل 44 قانون اساسی مبنی بر برون سپاری و خصوصی سازی را نیز از مهمترین اقدام ها و مولفه های مهم در بحث صرفه جویی در هزینه ها دانست و گفت: شهرداری نباید از اینکه بواسطه این واگذاری ها سودی عاید بخش خصوصی می شود، هراسی داشته باشد، چرا که بخش خصوصی نیز برای تداوم کار خود نیازمند این سودهاست.

وی همچنین مناسب سازی ساختار نیروی انسانی و فرایندها، تمرکز زدایی و منطقه محوری، کاستن از قیمت و بهای تمام شده طرح ها و خدمات شهری، توجه به اقتصاد گردشگری، برنامه و بودجه محوری و اصلاح الگوی مصرف را نیز از موارد بسیار مهم در این زمینه عنوان و تصریح کرد: تهیه پیوست های فرهنگی اجتماعی و زیست محیطی، برنامه ریزی جهت بازیافت نخاله های ساختمانی، بازیافت و بهره برداری از پساب شهری، توسعه کارخانجات بازیافت و بهینه سازی آبیاری فضای سبز نیز در این راستا از اهمیت زیادی برخوردار است.

ملایی همچنین بحث شفاف سازی و سالم سازی در بحث فعالیت های اداری و سازمانی را نیز از دیگر ابعاد مد نظر برای تحقق اقتصاد مقاومتی در مدیریت شهری عنوان کرد و گفت: استفاده از فضای مجازی و هوشمند سازی کلیه فعالیت ها به ارتقاء سلامت اداری کمک زیادی می کند.

وی همچنین تقویت تیم های کنترلی و حراست، راه اندازی نظام نظارت و ارزیابی بر طرح ها و به کارگیری افراد متخصص در پست های سازمانی را از دیگر اقدام های لازم برای سالم سازی فعالیت های اداری به عنوان یکی از موارد مهم در بحث تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه مدیریت شهری یاد کرد وگفت: به طور کلی ایجاد قرارگاه عملیاتی اقتصاد مقاومتی و تشکیل کمیته ویژه اقتصاد مقاومتی در شورای شهر به منظور پیگیری و اجرای سیاست های مرتبط با بحث اقتصاد مقاومتی برای تحقق شعار ضروری است.

 

انتهای پیام/ج
برچسب ها: قم ، اهمیت ، هماهنگ ، شهری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار