وزارت بهداشت در هفته ای که گذشت:

آماده باش اورژانس تهران تا انتظار ٢٠ ساله دست يابی نظام سلامت به تعرفه های واقعی

وزارت بهداشت در هفته ای که گذشت از آماده باش اورزانس تهران برای مراسم ارتحال امام خمینی (ره) تا انتظار 20 ساله دست یابی نظام سلامت به تعرفه های واقعی خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛وزارت بهداشت در هفته گذشته از آماده باش اورژانس تهران تا انتظار 20 ساله نظام سلامت برای دستیابی به تعرفه های واقعی خبر داد. 

آماده باش اورژانس تهران در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)

فراهانی معاون فنی اورژانس تهران با اشاره به ماموريت داشتن اورژانس از سوی وزارت بهداشت برای ارائه خدمات پزشكی در مراسم سالگرد ارتحال، گفت: مركز اورژانس تهران، با ٢٠٠ دستگاه آمبولانس، هشت دستگاه اتوبوس آمبولانس و٥٠٠ نفر نيروی انسانی آماده ارائه خدمات فوريت های پزشكی و سرپايی به مراجعان و نيازمندان است.

117مرکز غیر مجاز عرضه کننده قلیان 192 بار پلمپ شدند 

شهنام عرشی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص قلیان های عرضه شده در مراکز غیر مجاز گفت: جمع آوری قلیان ها جزو اولویت های اول سازمان بهداشت محیط و کار در حوزه بهداشت است و به صورت مکرر با این مراکز برخورد می کنیم.

 وی افزود: 117 مرکزغیر قانونی یعنی سفره خانه ها ورستوران ها در شهر تهران در حوزه
شهید بهشتی 192 بار پلمپ شدند یعنی هر کدام حدود 2 بار یا برخی حدود5 بار پلمپ شده
اند.

مشارکت 100مرکز بهداشتی درمانی و سلامت جامع در طرح سنجش سلامت دانش آموزان 
شهنام عرشی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص اقدامات وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی برای اجرای طرح سنجش سلامت دانش آموزی گفت: طرح سنجش دانش آموزی که در پایگاه ها، مراکز بهداشتی درمانی و حوزه بهداشت آموزش وپرورش انجام می شود.

وی افزود: این طرح در استان تهران از 17 خرداد ماه یعنی  یک روز قبل از شروع ماه رمضان آغاز و دو ماه ادامه پیدا می کند.


حوزه توانبخشی در کشور مغفول مانده است 

محمد تقی جغتایی مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی در خصوص اقدامات این وزارتخانه در حوزه توانبخشی بعد از اجرای طرح تحول سلامت گفت: حوزه توانبخشی به عنوان بخش مغفول مانده در درمان طی سال های گذشته  هیچ توجهی به آن نشده است.

وی افزود: اولین کاری که در طول یک و نیم سال گذشته انجام شده تهیه گاید لاین ها و راهنماهای بالینی در حوزه توابخشی بوده تا هر بیمار بعد از گذراندن مراحل بستری بیماری خدمات لازم در بخش توانبخشی را دریافت کند.


اسامی 9 فرآورده غذایی غیرمجاز 

روابط عمومی سازمان غذا و دارو اعلام کرد: تولید کنندگان محصولات غذایی فاقد مجوزهای وزارت بهداشت اجازه تولید و عرضه هیچگونه فرآورده ای را ندارند.

شرکت ها و محصولات غذایی انواع محصولات بسته بندی ادویه جات و حبوبات تولیدی شرکت زرناز پدیده زنجان با نام تجاری زرناز، ادویه ستوده، سس همبرگر تولید شرکت میخک با نام تجاری  اپار، مزه لواشک زرشک و انار تولید محصولات کوهسار آذربایجان، چیپس با نام تجاری اولین چیپس، خرمای سینا و نمک صدف سمنان به دلیل جعل پروانه ساخت و مجوزهای مورد نیاز اداره کل نظارت بر فرآورده های غذایی سازمان غذا و دارو غیر مجاز هستند.

افتتاح 180 باب خانه بهداشت در آذربایجان غربی 

سید حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: در راستای ارتقای خدمات بهداشتی، از روستا به شهر برای ۲ میلیون نفر از مردم آذربایجان غربی خدمات پزشکی ارائه شده است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تشکیل پرونده سلامت برای مردم در این راستا خبر داد و گفت: در آذربایجان غربی برای ۴۵ هزار حاشیه‌نشین خدمات ویژه درمانی و بهداشتی ارائه شده است.

احداث ۲۵۰۰ خانه بهداشت

هاشمی به وجود ۲۰ هزار خانه بهداشت تا قبل از دولت یازدهم در کشور اشاره کرد و گفت: در این دو سال ۲۵۰۰ خانه بهداشت، احداث، نوسازی و بازسازی شده اند که معادل یک هشتم تعداد کل خانه های بهداشت کشور است.

ساخت، نوسازی و بهسازی این تعداد خانه بهداشت در کشور طی دو سال، جواب دندان شکنی برای افرادی است که وزارت بهداشت را متهم به بی توجهی به حوزه بهداشت می کنند زیرا علاوه بر ساخت، نوسازی و بهسازی، به مراقبت های اولیه سلامت در مناطق روستایی و حاشیه نشینان شهری که اغلب به اختیار و یا به اجبار مورد غفلت واقع شده اند، توجه ویژه ای شده است بنابراین با وجود چنین اقداماتی می توان دریافت که سیاست و اعتقاد وزارت بهداشت بر مقدم بودن بهداشت و پیشگیری بر درمان است و اولویت نخست، بهداشت است و ساخت بیمارستان و مراکز درمانی در سطوح مختلف در درجه های بعدی قرار گرفته است.

انتظار ٢٠ ساله دست يابی نظام سلامت به تعرفه های واقعی 

محمد آقاجانی معاون درمان وزارت با اشاره به سير تصميمات مربوط به افزايش تعرفه ها گفت: وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشكی، چهارم آذرماه سال ٩٤  به صورت مشترك افزايش ١٥ درصدي تعرفه ها را به شورای عالی بيمه پيشنهاد كردند  و وزارت بهداشت تا اواخر اسفند ماه سال ٩٤ به طور مستمر پيگير اين موضوع بود.

وی ادامه داد: در روزهای پايانی اسفندماه سال ٩٤ جلسه شورای عالی بيمه تشكيل شد اما با توجه به مخالفت سازمان بيمه گر، شورا، پيشنهاد افزايش تعرفه ها را به هيئت وزيران ارجاع داد. چنين جلسه در اين خصوص برگزار و در نهايت در جلسه نه خردادماه سال ٩٥، افزايش كلی تعرفه ها بخش خصوصی و دولتی به ميزان ١٠ درصد، به تصويب رسيد.اين تعرفه ها برای تصويب جزئيات به شورای عالی بيمه ارسال شده است.

مقابل هم قراردادن ارکان نظام سلامت دردی را دوا نمی کند
 
عباس عبادی رییس دانشکده پرستاری، مامایی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله  ضمن تاکید بر اینکه عدالت در سلامت و برقراری عدالت اجتماعی یکی از دغدغه های همه مردم ،جامعه شناسان و سیاستمداران است،گفت: این دغدغه در ابعاد کوچکتر در نظام سلامت هم مطرح است.

وی افزود: عدالت در سلامت دو بعد دارد یکی عدالت در ارائه خدمات به مردم که مشتریان خارجی نظام سلامت هستند و دوم توزیع مناسب منابع در داخل نظام سلامت که مشتریان داخلی این نظام هستند.  

عرضه دخانیات تجارت مرگ است

علی‌اکبر سیاری معاون بهداشتی وزیر بهداشت و دبیر ستاد کشوری مبارزه با دخانیات با بیان اینکه به دلیل وجود سود بالا در حوزه دخانیات، کنترل آن دشوار است، گفت: هیچ بازاری در ایران به اندازه بازار دخانیات سودآور نیست.

وی ضمن تأکید بر اینکه عرضه دخانیات تجارت مرگ است، عنوان کرد: عرضه‌کنندگان دخانیات سم را به قیمت سرطان و مرگ به مردم می‌فروشند.

سیاری در خصوص اهداف عرضه‌کنندگان دخانیات گفت: هدف از عرضه دخانیات رفع نیاز یا رفع ضرر، است یعنی تجار واردکننده، تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان دخانیات به دنبال منافع خود هستند.

تصویب پروتکل مبارزه با دخانیات گام اساسی در مبارزه با مواد دخانی

خسرو صادق نیت مدیر کل دفتر سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه تصویب پروتکل مبارزه با دخانیات اقدامی اساسی در این راستا بوده، گفت: کنترل قاچاق دخانیات از عمده برنامه‌های وزارت بهداشت در سال95 است.

وی افزود: دخانیات موضوعی پیچیده با معضلات فراوان است که مبارزه با آن جز با همکاری ارگان‌های مختلف امکان پذیر نیست.

بدهی 350 میلیاردی بیمه ها به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی 

علی اصغر پیوندی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص بدهی بیمه ها به این دانشگاه اظهار کرد: بیمه های تامین اجتماعی، خدمات درمانی، نیروهای مسلح و برخی دیگر از بیمه ها بالغ بر 350 میلیارد تومان به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بدهکار هستند.

وی با اعلام اینکه بیشترین میزان بدهی مربوط به خدمات درمانی است، گفت: متاسفانه چشم انداز خوبی برای پرداخت بدهی آنجا نداریم که نقش بسیار منفی در روند کاری و خدمات تیم پزشکی ایجاد و دانشگاه را نیز با مشکل مواجه می کند. 

دستیابی محققان ایرانی به فناوری تولید دو کیت آزمایشگاهی 

افشین زرقی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در حال حاضر این دانشگاه یک مرکز رشد با حضور 23 شرکت دانش بنیان دارد که 10 مرکز آن عمدتا در زمینه ساخت دارو و مابقی مراکز در زمینه ساخت تجهیزات پزشکی و تولید گاید لاین‌های پزشکی فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به تأسیس دو مرکز رشد دیگر در آینده‌ای نزدیک در این دانشگاه افزود: دو شرکت دانش بنیان در حال دستیابی به فناوری تولید دو کیت آزمایشگاهی مربوط به تشخیص سرطان سینه و اختلالات ژنتیک به خصوص بیماری هموفیلی هستند.

کشف 2 تن لواشک‌ آلوده به مواد رنگی

عرشی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از کشف لواشک‌های آلوده با مواد رنگی و جمع‌آوری عرضه غیرقانونی قلیان‌ها در مراکز غیرمجاز خبر داد و گفت: در طول دو هفته گذشته با همکاری بهداشت محیط اقدام به جمع‌آوری حدود 2 تن لواشک‌ آلوده با مواد رنگی و معدوم سازی آنها کردیم که این امر می‌تواند در کنترل بیماری‌های غیرواگیر از جمله سرطان موثر باشد.

وی افزود: حدود 25 درصد از قلیان‌های عرضه‌ شده در مراکز غیر مجاز حاوی مواد روانگردان بودند که شناسایی و برخورد لازم با این مراکز صورت گرفت.

افزایش دریافتی مشاغل سخت

فتحی معاون توسعه و نیروی انسانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه وزارت بهداشت 16 هزار مجوز برای جذب نیرو گرفته، گفت: از این تعداد 500 مجوز برای جذب نیرو در رشته‌های پزشکی عمومی، دندانپزشکی، تخصصی، پرستاری و پیراپزشکی به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اختصاص دارد.

وی در خصوص اقداماتی که برای افزایش انگیزه کاری در طرح تحول سلامت صورت گرفته، عنوان کرد: میزان دریافتی مشاغل سخت مثل اورژانس 700 تا یک میلیون تومان افزایش یافته است.

ساخت اولین بیمارستان دندانپزشکی در کشور

علی اصغر پیوندی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نشست خبری که امروز به مناسبت هفته دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، گفت: در این هفته اقداماتی برای انسجام بخش‌ها و حوزه‌های مختلف دانشگاه صورت گرفت.

وی افزود: دانشگاه شهید بهشتی 53 درصد استان تهران که جمعیتی بالغ بر 5 میلیون و 300 هزار نفر هستند را با 300 هزار دانشجو، هزار و 300 عضو هیئت علمی، 17 بیمارستان، 10 گروه آموزشی و 14 پایگاه بهداشتی تحت پوشش خود قرار داده است.

لزوم همکاری بیشتر سازمان غذا و داور و وزارت ورزش 

سید محمد مهدی ایازی معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی با بیان اینکه دو موضوع استاندارد سازی مکمل‌ها و مصرف منطقی آنها بسیار حائز اهمیت است، گفت: مصرف مکمل ها در دوران بارداری بسیار اهمیت دارد و بر روی رشد جنین و کودک موثر است.

وی در خصوص توزیع مکمل‌های ورزشی در باشگاه‌ها هشدار داد و عنوان کرد: متاسفانه در خصوص توزیع مکمل‌های ورزشی در باشگاه ها از سوی وزارت ورزش نظارت کافی صورت نمی‌گیرد.

ذخایر دارویی سرب تریاک به اتمام رسید

عبداللهی اصل ، مدیر کل دارو سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت با اشاره به اتمام ذخایر داروی سرب تریاک گفت : ذخایر این دارو تا 8 ماه به صورت دپوی ژلارتور سرب بوده که متاسفانه ظرف 2 ماه به اتمام رسید و هم اکنون برای تامین این داروی مهم مجبوریم سراغ بازار های دیگر و واردات دارو برویم . 

وی افزود : داروی سرب تریاک برای درمان مسمومیت افرادی که به تریاک اعتیاد دارند ویا تریاک سرب دار مصرف کرده اند تاثیر بسزایی دارد و میزان سرب خون را کنترل می کند. 

تجویز و مصرف مکمل‌ها در کشور غیر منطقی است

امیرحسین جمشیدی مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده های طبیعی ، سنتی و مکمل های سازمان غذا و دارو با بیان اینکه این سازمان به دنبال تجویز و مصرف منطقی مکمل‌ها است، گفت: مصرف مکمل ها گاهی به دلیل نبود آگاهی مغفول مانده و گاهی نیز به دلیل تبلیغات رسانه‌های  خارج از کشور بیش از اندازه است.  

وی ضمن تاکید بر اهمیت موضوع مکمل‌های ورزشی عنوان کرد: متاسفانه شاهد مشکلات عمده ای از جانب مکمل ها در ورزشکاران قهرمان هستیم.

جامعه پرستاری و پزشکی نیاز به همگرایی تیمی دارند/ دستاوردهای اجلاس ژنو برای ایران 

محمد میرزابیگی معاون پرستاری وزارت بهداشت در خصوص اجلاس پرستاری کشورهای جهان که در ژنو برگزار شد، گفت: با توجه به اینکه حدود 70 درصد گروه‌های سلامت را نیروهای پرستاری شامل می شود، امسال موضوع اجلاس بر روی مسائل توسعه پایدار، نقش نیروی انسانی به ویژه در نظام‌های سلامت بوده است.

وی افزود: این مجمع سه‌جانبه با ترکیبی از مدیران ارشد پرستاری دنیا، NGOهای مؤثر و سیستم‌های تنظیم‌کننده مقررات حرفه‌ای و میزبانی سازمان جهانی بهداشت و با همکاری شورای بین‌المللی پرستاری برگزار شد.

 انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار