سمنان؛

انتقال جنین گاومیش برای اولین بار در سمنان

با اجرای طرح انتقال جنین گاومیش امکان تولد گاومیش هایی با خلوص ژنتیکی بالا و توان تولید شیر تا سه برابر تولید فعلی فراهم می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان؛ معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: برای اولین بار دراستان سمنان و در یکی از بزرگترین گله های صنعتی پرورش گاو میش کشور ، عملیات انتقال جنین خالص ایتالیایی انجام شد واستان سمنان نیز به معدود استان های پیشرو در زمینه انتقال جنین پیوست.
مصطفی شاه حسینی افزود: گاومیش جزو دام های بومی کشور بوده و نسبت به گاو از احتیاجات غذایی کمتر و مقاومت بهتری در مقابل بیماری ها دارد لذا در راستای اجرای عملی اقتصاد مقاومتی در بخش دامپروری و استفاده بهینه از توان تولید بومی کشور، اصلاح نژاد این دام و افزایش تولیدات آن در دستور کار معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است .
وی تصریح کرد: در صورت اجرای موفقیت آمیز این طرح امکان تولد گاومیش هایی با خلوص ژنتیکی بالا و توان تولید شیر تا سه برابر تولید فعلی فراهم شده و دام های جدید از ویزگی های رفتاری مناسب و آرامش در شیر دوشی برخوردار شده و موجبات افزایش درآمد و توجیه اقتصادی بیشتر برای بهره برداران این بخش و همچنین ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاری و اشتغال پایدار فراهم خواهد شد.
شاه حسینی افزود: گوشت گاومیش در مقایسه باگوشت گاو دارای چربی کمتر و کلسترول آن نیز نسبت به سایر گوشت های قرمز 40 درصد کمتر و پروتئین آن 11درصد و مواد معدنی نیز 10درصد بیشتر است و لذا گوشت گاومیش بدلیل کمبود کلسترول برای افراد دارای مشکل قلبی و عروقی نیز مناسب می باشد.
معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان مهمترین مزیت ها ی پرورش گاو میش نسبت به گاو را ، تولید شیر با درصد بالای پروتئین ، چربی ، لاکتوز و امگا دانست و گفت :تولید گوشت با چربی و کلسترول پایین از دیگر ویژه گی های پرورش گاومیش می باشد .
انتهای پیام / د
برچسب ها: گاو ، گاومیش ، جنین ، سمنان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.