گزارش/

تركيب 9 به 3 صدرنشينان موقت بهارستان/ هيئت رئيسه موقت يا دائم؟

آرای نمايندگان منتخب در جلسه امروز تركيب اعضاي هيئت رئيسه و جناح های متبوع آنها را مشخص كرد.

تركيب 9 به 3 هيئت رئيسه موقت مجلس دهم
به گزارش خبرنگار مجلس گروه سياسي باشگاه خبرنگاران جوان، بعد از اعلام نتايج انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي صحبت از رياست مجلس دهم و رقابت لاريجانی و عارف برای تصدی صندلی سبز بهارستان در رسانه ها پررنگ تر شد.

روزها كه مي گذشت بحث تشكيل فراكسيون های مجلس دهم و ياركشي های سياسی نمود بيشتری پيدا می كرد كه از همان ابتدا دو فراكسيون فراگير و اميد به نمايندگی از دو طيف اصولگرا و اصلاح طلب مجلس در تكاپو براي جذب نمايندگان بودند و جلساتی جسته و گريخته برگزار می شد، البته در كنار اين دو فراكسيون مطرح، مستقيلن مجلس نيز گاه ندايی از تشكيل فراكسيونی سوم می دادند كه به جايی نرسيد.

هر چه به جلسه افتتاحيه مجلس دهم نزديك تر می شديم جلسات فراكسيون های مطرح مجلس جدی تر می شد، به طوری كه شب قبل از نخستين جلسه مجلس دهم فراكسيون 188 نفره فراگير كه نهايتا نام ولايت به خود گرفته بود، لاريجاني را به عنوان رئيس فراكسيون انتخاب كردند و در جلسه عصر همان روز محمد دهقان نماينده منتخب چناران و طرقبه و حميدرضا حاجي بابايی منتخب نماينده همدان را به عنوان نامزدهای اين فراكسيون برای حضور در هيئت رئيسه معرفی كردند.

در مقابل فراكسيون اميد نيز محمدرضا عارف برای برای رياست و آقايان مسعود پزشكيان و علي مطهری را براي تصدی پُست نواب مجلس دهم معرفي كردند.

رقابت های جناحی برای كسب كرسی های صدرنشين بهارستان امروز با برگزاری انتخابات هيئت رئيسه موقت مجلس به خط آخر رسيد و آرای نمايندگان منتخب تركيب اعضای هيئت رئيسه و جناح های متبوع آنها را مشخص كرد، تركيبي كه احتمال تغيير آن با برگزاري انتخابات هيئت رئيسه دائم چندان نخواهد بود هر چند اختلاف كم آرا در برخي پست ها احتمال تغيير تركيب را بالا مي برد.

شمارش آرا و اعلام آن از تريبون رسمي خانه ملت حكايت از آن داشت كه از 12 كرسي هيئت رئيسه 9 كرسی به كانديداهای فراكسيون ولايت و اصولگرايان و 3 كرسی به نامزدهای فراكسيون اميد و اصلاح طلبان اختصاص يافته است. به طور کلی آرای امروز نمايندگان به انتخابات هيئت رئيسه موقت مجلس دهم تركيبی 9 به 3 برای اصولگرايان و اصلاح طلبان چيده است.

هيئت رئيسه موقت مجلس دهم به رياست لاريجانی، رئيس فراكسيون ولايت و نماينده منتخب قم در حالي شكل گرفت كه يك نايب آن مسعود پزشكيان نماينده منتخب تبريز از جناح اصلاح طلبان و فراكسيون اميدی است و ديگری محمد دهقان منتخب طرقبه و چناران از طيف اصولگرايان و فراكسيون ولايت است.

از بين 6 دبير منتخب اين هيئت رئيسه نيز 5 نماينده از طيف اصولگرايان و يك نفر از اصلاح طلبان هستند به طوری كه آقايان غلامرضا کاتب، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی، اکبر رنجبرزاده، سيدناصر موسوی لارگانی، احمد امیرآبادی فراهانی از اصولگرايان و عبدالكريم حسين‌زاده اصلاح طلب و از اقليت هاي مذهبي سني هستند.

در بين ناظران منتخب نيز محمدقسيم عثماني از اصلاح طلبان و جزو ليست فراكسيون اميد بوده و بهروز نعمتی و محمد آشوری تازياني از اصولگرايان هستند.

انتهاي پيام/







اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۹ ۰۹ خرداد ۱۳۹۵
هورا اصول گرایان.هوووووورا. قلبم شاد شد.
آخرین اخبار