تنها راه حضور مطلوب مسجد در آثار هنری، حذف نگاه غیردراماتیک بر اثر است

تنها راه حضور مطلوب مسجد در آثار فرهنگی و هنری این است که سفارش‌دهنده هیچ دخالتی در شکل گیری موضوع نداشته باشد.

به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ستاد خبری دهه تکریم و غبارروبی مساجد؛ «افشین هاشمی» نویسنده، بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر کشورمان در پاسخ به اینکه حضور مسجد در آثار فرهنگی هنری باید چگونه باشد تا حضوری شعاری نداشته باشد، گفت: به نظر من این نوع آثار از آنجایی شعاری می شوند که عده‌ای که نه در زمینه درام و نه هنر سررشته دارند، در این حوزه دخالت می کنند، بنابراین تنها راه حضور مطلوب مسجد در آثار فرهنگی و هنری این است که سفارش‌دهنده یا قانونگذار یا حکومت هیچ دخالتی در شکل گیری موضوع نداشته باشد و بگذارد آنچه که هست از دل نویسنده بیرون بیاید و نوشته شود و به محصول کار نیز کاری نداشته باشد. 

وی با ذکر مثالی در این باره بیان کرد: برای مثال فیلم سینمایی «مارمولک» که تصمیم گرفته شد توقیف شود، به نظر من یکی از مذهبی ترین فیلم های سینمای ایران است و شاهد این مدعا هم تقدیر از آن در جشنواره روحانی و سینما بود. چرا که در این فیلم می بینیم یک دزد، لباس روحانی می پوشد تا سوء استفاده کند، اما این لباس سبب می شود این فرد متحول شود و چه پیام مذهبی بالاتر از این می توانست باشد؟!

هاشمی تصریح کرد: در این فیلم چون دزد و روحانی در کنار هم قرار می گیرند، برخی که سواد درام هنری را نداشتند، نگران شدند و بی جهت در آن دخالت کردند و سبب توقف اکران فیلم شدند.

وی با تاکید بر اینکه بهترین آثار دینی زمانی خلق شدند که نگاه غیردراماتیک بر اثر وجود نداشته، توضیح داد: مجموعه‌ای از بهترین آثار مذهبی زمانی تولید شده اند که هیچ سفارشی در میان نبوده و فیلمسازان خودشان دست به کار شده اند یا اگر سفارشی هم بوده، فیلمساز دیدگاه و نگاه خودش را در اثر به نمایش گذاشته و سفارش دهنده دخالتی در کار نداشته است که نمایشنامه‌های «پل» و «امیر» اثر محمد رحمانیان، نمایشنامه «مهر و آینه ها» نوشته حمید امجد درباره حضرت علی (ع)، فیلم «روز واقعه» نوشته بهرام بیضایی و اثر شهرام اسدی و آثاری از این دست را می توان در این مورد نام برد.

این بازیگر سینما و تئاتر در پایان گفت: به این خاطر فیلم «مارمولک» و کمال تبریزی را مثال زدم که همه می دانند این فیلمساز معتقد به مذهب و نظام و از همه مهمتر مورد اعتماد است. بنابراین اعتماد به نویسندگان و فیلمسازانی که در همین مملکت زندگی می کنند، قضیه ای است که باید مورد توجه باشد و وقتی سفارشی به هنرمندی داده می شود، با توجه به اینکه از قبل روی هنرمند شناخت وجود داشته که سفارش به او داده شده است اجازه بدهند کارش را بکند و از دخالت ها دست بکشند تا نتیجه مطلوب حاصل شود.


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار