سمنان;

واگذاری خانه رجبی و طاهری سمنان به بخش خصوصی

هدف از واگذاري اين خانه‌هاي تاريخي مرمت، ساماندهی و احیاء بناها به‌عنوان اقامتگاه سنتی و مجموعه پذیرایی – خدماتی سنتی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، مديركل ميراث فرهنگی، صنايع دستي و گردشگری استان سمنان گفت : بناهای خانه رجبی و طاهری سمنان با نشر آگهی در اسفند ماه سال گذشته به مزایده گذاشته شدند که پس از بررسی اسناد و مدارک مالی، فنی و اهلیت حرفه‌ای اشخاص متقاضی، برنده تعیین و عقد قرارداد شد.
حسين خواجه بيدختي  با تاكيد بر اینکه سرمایه‌گذار بايد پس از مرمت، ساماندهی و تجهیز، بنا را در کاربری‌های متناسب با کالبد بنای تاریخی مورد بهره‌برداری قرار دهد، گفت: کاروانسرای شاه عباسی دامغان و کاروانسرای میاندشت نیز در هفته‌های آتی پس از عقد قرارداد به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار مي‌شوند.
وی با یادآوری اینکه خانه رجبي مربوط به اواسط دوره قاجار است و در قسمت جنوبی سمنان در محله اسفنجان و در نبش میدان ابوذر (پاچنار) واقع شده است، افزود: بنا متعلق به خانواده رجبی (کلانتر وقت سمنان) بوده و دارای یک حیاط مرکزی، باغچه و یک راهرو طولانی که از هشتی به حیاط متصل است، و ویژگی این بنا، بادگیر منحصر به فرد آن است.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان سمنان با بیان اینکه این بنا از یک معماری و شمایل متفاوت نسبت به بادگیرهای معمول برخوردار است، تصریح کرد: اين خانه به شماره ۱۷۸۷ در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.
بیدختی همچنین با یادآوری اینکه خانه طاهری نيز درمحله اسفنجان درجنوب غربی شهر سمنان قرار دارد، خاطرنشان کرد: اين محله با مركزيت تكـــيه پهنه با قـدمت بيـش از سه هـزار سال، بناهائي چون مـسجد امام، مـسجد جامع، بازار، حمام پهنه و تكيه پهـنه را در خود جای داده است.
وی در افزود: خانه طاهري در سال ۱۳۴۶هـجري قـمري ساخته شده و سبك و سـياق اين بنا يادآور معمــاري اواخر دوره قاجار و اوايل پهلوی است كه به نوعی از الگوهـای قـديم خود پـيروي كرده، اين خانه تاريخي به شماره ۳۱۰۹ در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.
انتهای پیام / ه

برچسب ها: واگذاری ، بخش ، خصوصی ، سمنان ، خانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار