بدرقه خالق کودکی‌های سه نسل از مردم ایران با حضور هنرمندان و مقامات فرهنگی

تشییع پیکر هنرمند تصویرگر آثار کتاب‌های کودکیمان از «حسنک کجایی» تا «زاغ و روباه» صبح امروز از مقابل خانه هنرمندان انجام شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم تشییع زنده یاد پرویز کلانتری هنرمند بنام عرصه  تصویر سازی، نقاشی کشورمان صبح امروز با حضور هنرمندها و مقامات فرهنگی و هنری چون علی مرادخانی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید ملانوروزی رئیس دفتر هنرهای تجسمی ارشاد فرهاد فخرالدینی، محمد علی بنی‌اسدی، غلام حسین امیرخانی، کامبیزدرمبخش، رضا نامی، علی فرامرزی، حسین مهجوبی، خسرو سینایی، حمید آیت آیت‌الهی، عباس مشهدی‌زاده، علی شیرازی، حبیب الله صادقی، عباس عظیمی و چند تن دیگر در مقابل خانه هنرمندان ایران برگزارشد.

در این مراسم علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: موضوعی که در اینجا باید یه آن اشاره کرد سپاسگزاری از خانواده این استاد و زحماتی است که من طی این دو سال شاهد آن بودم، زحماتی که در شرایطی که پرویز کلانتری چیزی نمی‌توانست بگوید و فقط با نگاهش صحبت می‌کرد، من می‌دیدم که چطور خانواده او از ایشان مراقبت می‌کردند.

وی در ادامه با اشاره به  کارهای ماندگار این هنرمند بیان کرد: آنچه که ایشان با آثارش از ایران قدیم خلق کردند، ایرانی زیبا و دوست‌داشتنی است که در سایه‌ نگاه متفاوت و خاص ایشان ایجاد شده است. خود من وقتی این تصاویر را می‌بینم چک چک صدای ‌آب‌انبار در کویرهای خشک کشورمان برایم تداعی می‌شود و این ویژگی کاری او بود که توانست نگاهی دیگر را به این سرزمین داشته باشد.

مجید ملانوروزی در قسمتی دیگر از این مراسم بیان کرد: هنرمندان نمی‌میرند بلکه با کوچ خود جاودانه می‌شوند. به ویژه استاد کلانتری که در زیبایی شناسی خیلی از ما بهتر بود. تاثیر این استاد تا امروز اثرش باقی مانده است و قطعا آثار و یاد کلانتری برای ما جاودانه و همیشگی است.

وی ادامه داد: آثار او حاوی پاکی و جذابیتی هستند که از هنر ناب ایرانی نشأت گرفتند، پاکی که زاییده شخصیت زلال ایشان است.

ملا نوروزی یاد آور شد: ما امیدواریم بتوانیم پس از این قدر این هنرمند و هنرمندان دیگر و آثارشان را به خوبی بشناسیم.

مدیر عامل خانه هنرمندان ایران در خصوص این استاد بزرگ گفت: این جمع شدن ما دو مفهوم کلی دارد، یکی یادآوری این نکته که همه رفتنی هستند حتی هنرمندان و بزرگان و دوم اینکه همیشه در روایات و سفارشات به ماگفته شده که از نیکی رفتگان یاد کنیم و الان در این لحظات روح این مرحوم به ما نزدیک است و باید به‌ آن توجه کنیم و اگر کدورتی است آن را فراموش نماییم.

وی اظهار کرد: همه انسان‌ها این راه را می‌روند و باید تا در کنار هم هستیم، بیشتر به فکر هم باشیم ما هم در این خانه در تلاشیم که با تمام توانمان به یادآوری و مطرح شدن هنرمندان کمک کنیم.

محمد سریر رئیس شورای عالی هنرمندان در بخش دیگری از این برنامه درخصوص پرویز کلانتری بیان کرد: ما امروز با او خداحافظی نمی‌کنیم بلکه از او و آثار ماندگارش و توانایی‌اش در مسیر هنری ویژه‌‌ای که داشت یاد می‌کنیم. وی هنرمندی بود که فقدانش برای ما و هنردوستان بسیار سنگین است.

وی ادامه داد: من همیشه می‌گویم او 80 سال به علاوه 7 سال دارد؛ چراکه کلانتری انسانی باصفا، صداقت و پر از مهر و نوجوانی بود و ما این ویژگی‌ها را در آثارش می‌بینیم. قطعا خاطرات او و صفای باطن و طبع هنرمندانه‌اش یه همراه آن لبخندهمیشگی‌اش با ما خواهد ماند.

سریر خاطر نشان کرد: سبک این هنرمند به عنوان یک مذهب پایدار که هویت ایرانی را در ذهن نسل‌های آینده زنده می‌کند همیشه باقی می‌ماند.

ایرج پارسی نژاد استاد دانشگاه توکیو در خصوص این هنرمند اظهار کرد:‌ در این فرصت مجال گفتن از پرویز کلانتری نیست و من تنها در دوجمله می‌گویم پرویز کلانتری پرویز کلانتری بود، او درست، راستین، صاف و در یک کلام آدم خوبی بود.

ناصر فکوهی استاد دانشگاه تهران هم با اشاره به حدود دو سال بستری بودن این هنرمند بیان کرد: از آذر سال 93 تا امروز همسر و دختران ایشان نه فقط از پدر و همسرشان بلکه از معلمان نگه داری کردند. 

فکوهی اضافه کرد: ‌پرویز صرفا همسر و پدر خانواده‌اش نبود بلکه پدر و معلم میلیونها ایرانی بود. پدر افرادی مثل خود من که در مصاحبه طولانی که با او داشتم به وی گفتم من طبیعت، هویت و تاریخ ایران را با نقاشی‌های شما شناختم و این اتفاق برای خیلی‌های دیگر صدق می‌کند.

این استاد دانشگاه در ادامه به سبکی اشاره کرد که کلانتری به ایران آورد و افزود: در دهه 40 که این هنرمند پروش یافت ما جامعه‌ای داشتیم که جوانانش هنگام خلق هنر تنها به هنر فکر می‌کردند و آخرین نکته در کارشان توجه به بازار و سلیقه عمومی بود، اما امروز جای سوال دارد که در این جامعه که هنر برای تبعیت از بازار و سلیقه عامه خلق می‌شود آیا ما چهل سال دیگر می‌توانیم کسی مثل کلانتری داشته باشیم؟!

وی تصریح کرد: از ویژگی‌های پرویز کلانتری فعالیت‌های اجتماعی و در دسترس بودن  او بود و این دسترسی تنها برای خبرنگاران نبود. کلانتری هیچوقت از کسی بد نمی‌گفت و این یکی از ویژگی‌های شاخص او بود.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار