بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا):

اصلاحات انتخاباتی در گرو منافع شخصی و سلیقه‌های سیاسی قرار گرفته است

بیش از بیست ماه از تلاش‌ برای ایجاد اصلاحات انتخاباتی در افغانستان می‌گذرد اما تاکنون این تلاش‌ها نتیجه ملموسی به دنبال نداشته است.

اصلاحات انتخاباتی در گرو منافع شخصی و سلیقه‌های سیاسی قرار گرفته است
به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، بیش از بیست ماه از تلاش‌ برای ایجاد اصلاحات انتخاباتی می‌گذرد اما تاکنون این تلاش‌ها نتیجه ملموسی به دنبال نداشته است و در این میا‌ن در کنار این تلاش‌ها اما ساختارهایی در دولت افغانستان اعم از حکومت و شورای ملی سهم بزرگی در به تعویق افتادن و عملی نشدن اصلاحات انتخاباتی داشته‌اند.

از یک طرف با گذشت زمان سطح بی‌اعتمادی مردم افزایش یافته و زمان نیز به سرعت می‌گذرد و از طرفی دیگر با گذشت هر روز کاری، جو سیاسی، پیچیده و مغلق‌تر گشته و این امکان وجود دارد که روی عملی سازی اصلاحات انتخاباتی و برگزاری انتخابات شفاف تاثیرات منفی داشته باشند.

پیام آفتاب نوشت، بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) معتقد است اعضای پارلمان به عنوان نمایندگان مردم در مورد اصلاحات انتخاباتی نتوانسته‌اند نظارت درستی از کارکردهای حکومت داشته باشند و در امر نمایندگی از موکلین خویش در این رابطه نیز ناکام مانده‌اند. مردم افغانستان از این ناحیه به شدت نگران هستند و در صورت ادامه این وضعیت‌، درب پارلمان را به روی وکلا بسته خواهند نمود.

تیفا باورمند است تا زمانی که اجماع واحد و مصمم در رابطه با اصلاحات انتخاباتی در نهادهای دست اندر کار به وجود نیاید، مردم افغانستان شاهد اصلاحات انتخاباتی ژرف نخواهند بود.

تیفا می‌افزاید تعدادی در درون و بیرون حکومت خواب این را می‌بینند که با نزدیک شدن به انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی اصلاحات ناچیز و اندکی را به میان می‌آورند و مردم را بدین وسیله فریب خواهند داد اما باید گفت که مردم، نهادهای مدنی و احزاب سیاسی در این رابطه بسیار جدی هستند و به هیچ کس اجازه نخواهند داد تا با سرنوشت‌شان بازی کنند، چرا که بدون شک برگزاری یک انتخابات شفاف و قابل قبول سرنوشت کشور و مردم را رقم خواهد زد.

تیفا از ادامه وضعیت کنونی به شدت نگران است و از پارلمان افغانستان جداً می‌خواهد تا هر چه زودتر موضع خویش را در رابطه با قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت‌های کمیسیون‌های انتخاباتی مشخص ساخته و این طرح قانون را تصویب نماید تا هر چه زودتر کمیته گزینش کمیسیون‌های انتخاباتی نیز شکل گرفته و این جرقه‌ای برای شروع مداوم اصلاحات انتخاباتی باشد.

تیفا از جامعه جهانی نیز می‌خواهد تا سکوت خویش را بشکنند و از زاویه تعهداتی که بیش از یک دهه در افغانستان داشته‌اند به قضیه اصلاحات انتخاباتی بنگرند و  برای تسریع روند اصلاحات انتخاباتی فشار لازم را وارد کنند.

قابل ذکر است حکومت افغانستان از سازمان ملل خواسته است ارزیابی جامع و کاملی از شرایط انتخاباتی قبل از برگزاری انتخابات داشته باشد.

تیفا در این مورد از سازمان ملل خواست که به صورت صادقانه‌، بی‌طرفانه و بر اساس واقعیت‌ها کار خویش را پیش برده و هرچه زودتر نتیجه آن را به صورت صریح و شفاف اعلام نماید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار