شاه کرمی:وزارت نفت در چارچوپ مسئولیت اجتماعی به صنعت نفت کمک می کند

مدیرکل ورزش وزارت نفت گفت: هر چند براساس قانون نمی توانیم ریالی برای تیم های نفتی لیگ برتر هزینه کنیم اما به مسئولیت اجتماعی خود برای صنعت نفت آبادان پایبند هستیم.

لیگ غلامرضا شاه کرمی مدیرکل ورزش وزارت نفت در گفت و گو با  خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره برنامه وزارت نفت برای حضور تیم فوتبال صنعت نفت آبادان در لیگ برتر شانزدهم گفت: صعود صنعت نفت آبادان به لیگ برتر، اتفاقی خوشایند برای ورزش کشور ومردم آبادان محسوب می شود اما راهیابی این تیم به سطح اول فوتبال کشور را با توجه قانون ورزش حرفه ای باید هم تبریک و هم تسلیت گفت. ما تابع قانون هستیم و قانون طبق تبصره 13 ماده 13، کلیه دستگاه ها و سازمان های دولتی را از هزینه هر گونه وجهی در ورزش حرفه ای ممنوع کرده است.
 
وی افزود: البته با توجه به این که مردم آبادان عاشقانه تیم خود را دوست دارند، نسبت به صنعت نفت آبادان یک مسئولیت اجتماعی داریم و این امر تفاوت نفتی های پایتخت با آبادان را شکل می دهد.  درسال 93 زنگنه وزیرنفت، شورای عالی ورزش وزارت نفت را باترکیبی حقیقی وحقوقی از صاحب نظران وخبرگان ورزش کشور همچون مصطفی هاشمی طبا، بیژن ذوالفقارنسب، محمد رضا یزدانی خرم، سعید فائقی، محمود مشحون، شاهرخ شهنازی، زرین گل، نعمت الهی، مدیران منابع انسانی ومعاونان وزیر درصنعت نفت را باریاست و راهبری سلحشور معاون وزیر درتوسعه سرمایه انسانی ومدیریت تشکیل داد. براساس حمایت وتصمیمات شورای عالی ورزش وزارت نفت در سه سال اخیر به دلیل کمبود زیرساخت های ورزشی در آبادان حدود 10 پروژه زیرساخت ورزشی به ویژه در رشته فوتبال از سوی پالایشگاه آبادان طراحی شد و خوشبختانه نزدیک به 70 درصد این پروژه ها به تحقق پیوسته است.  در گذشته، هزینه و بودجه ورزش آبادان تنها به تیم فوتبال صنعت نفت خلاصه می شد که این امر هم جز برد و باخت های مرسوم، ثمره دیگری را در برنداشت.
 
وی ادامه داد:  با توجه به شرایط جوی این شهر تامین زیرساخت ها برای فوتبال آبادان یک امرحیاتی و اساسی بود. بر همین اساس یک کلینیک طب ورزشی فوق حرفه ای در شهر تاسیس شد تا دیگر فوتبالیستها و سایر ورزشکاران آبادان برای درمان آسیب دیدگی های خود، مجبور به سفر به تهران نشوند. زیر کشت بردن سه زمین چمن طبیعی، احداث یک زمین چمن مصنوعی، ساخت یک مجموعه مجهز ساختمانی با بیش از 30 سوئیت برای آکادمی وتیم های پایه، وهمچنین مجموعه خوابگاهی مجهز به تمامی امکانات برای اسکان بازیکنان شهرستانی تیم بزرگسالان صنعت نفت و احداث رستورانی شیک برای تغذیه مناسب بازیکنان آن هم بابیش از 20 الی 30 سوییت مجهز، از دیگر زیرساخت هایی است که باحمایت مسئولان وزارت نفت و تلاش مدیران شرکت ملی پالایش و پخش به ویژه مدیرعامل پالایشگاه آبادان وهیئت مدیره باشگاه صنعت نفت در قالب همان مسئولیت اجتماعی با هزینه ای نزدیک به10 میلیارد تومان ایجاد شده است. البته زیرساخت های مذکور بعضا درحال تکمیل وبهره برداری هستند و کلینیک تخصصی طب ورزشی باشگاه نیاز به مجهز شدن با دستگاه های پزشکی دارد که این مورد هم در سریع ترین زمان ممکن فراهم می شود.
 
مدیرکل ورزش وزارت نفت با اشاره به لزوم ساخت یک ورزشگاه بزرگ در آبادان بیان کرد: در همین بازی اخیر صنعت نفت مقابل فجرشهید سپاسی، از ساعت 11 صبح ظرفیت ورزشگاه تکمیل شد و حدود 10 هزار عاشق پشت در ورزشگاه تختی ماندند. این امر منجر به ناراحتی شدید من وتمامی مسئولان استانی شد.  بنابراین امیدوارم با همکاری دستگاه های استان خوزستان و شهر آبادان، شرایط تاسیس ورزشگاهی شصت یا هفتاد هزار نفری فراهم شود. تیم صنعت نفت آبادان تنها به وزارت نفت اختصاص ندارد بلکه با توجه به مردمی بودن این تیم نیاز است که مسئولان شهری و استانی هم درحمایت ازاین تیم پرهوادار ومردمی سهیم باشند.
 
شاه کرمی درباره مدیریت باشگاه صنعت نفت آبادان، اظهار کرد: متاسفانه بی ثباتی در مدیریت صنعت نفت در سال های اخیر به این تیم آسیب های اساسی زده است. البته ابولحسینی مدیرعامل شرکت پالایش و پخش با توجه به مسئولیت های حساس مدیریتی که برای اداره این پالایشگاه دارد، از باشگاه و هئیت مدیره کنونی صنعت نفت حمایت لازم را داشته است. توقع دارم مسئولان استانی و شهری هم نقش حمایتی خود را ادامه دهند. در فوتبال امروز حمایت هواداران و پیشکسوتان از یک تیم تاثیر به سزایی در موفقیت های آن تیم دارد و من از هواداران و پیشکسوتان فوتبال آبادان انتظار دارم به دور از برخی مسائلی که در گذشته اتفاق می افتاد و با یک باخت تیمشان به چالش کشیده می شد، از صنعت نفت حمایت همه جانبه داشته باشند.
 
وی افزود: باید به طور دقیق ریشه یابی شود که چرا در گذشته صنعت نفت بیرون از خانه نتایج بهتری نسبت به دیداره ای خانگی می گرفت. من از شور و اشتیاق آبادانی ها نسبت به صنعت نفت اطلاع دارم اما برخی عوامل عملکرد این تیم را در دیدارهای خانگی تحت تاثیر قرار می دهد. درمدت زمانی که در مدیریت ورزش وزارت نفت فعالیت می کنم، دیده ام که بین مدیریت ،هیئت مدیره صنعت نفت ومسولین استانی وشهرستان آبادان و به خصوص پیشکسوتان این تیم تعامل ،همدلی و انسجام فوتبالی دیده نمی شود. با توجهه به قدمت 70 ساله صنعت نفت برخی از پیشکسوتان این تیم توقع دارند در هیئت مدیره و سطوح مدیریتی باشگاه نقشی را به عهده گیرند در حالی که به دلیل ظرفیت محدود هیئت مدیره و امور فنی در تمام باشگاه ها طبیعی است که بسیاری از این پیشکسوتان بیرون گود می مانند اما آن ها در چنین وضعیتی باید به عنوان یک حامی پشت صنعت نفت بمانند. نفت هم مانند استقلال، پرسپولیس، شاهین دارای مکتب است و طبیعی است که در این مکتب افراد بسیاری در گذشته خدمت کرده اند که در حال حاضر جایگاه مدیریتی و فنی ندارند اما همچنان باید حامی تیم خود بمانند.
 
شاه کرمی با اشاره به این که در ابتدای رقابت های لیگ دسته اول، امید چندانی به صعود صنعت نفت به لیگ برتر وجود نداشت، اظهار کرد: در هفته های ابتدایی لیگ دسته اول به دلیل نتایج نه چندان مناسب صنعت نفت، فضای شهر آبادان نشاط لیگ برتری نداشت اما با تلاش های کاظمی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش، مدیرعامل، ریاست هیئت مدیره، اعضای هیئت مدیره، امور ورزش، بازیکنان، مربیان، کادر پزشکی و سرپرستی و به طور کل تمام عوامل زمینه صعود این تیم به لیگ برتر فراهم شد. وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش ایران در راستای مسئولیت اجتماعی که نسبت به مردم آبادان دارند، از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و حتی در بعد ورزش به ویژه ورزش قهرمانی درقیاس با دیگر شهرهای همطراز بیشتر از وظایف خود برای مردم و شهرآبادان امکانات فراهم کردند. طبق  سیاست های وزیر نفت، تاکید شده که در بعد مسئولیت اجتماعی وهمچنین حمایت ازورزش پایه و ملی با مدیریت وبهره برداری زیر ساخت ها از سوی بخش خصوصی ، آکادمی های ورزشی مدرن به همراه مربیان ومتخصصین حرفه ای با نظر شورای عالی ورزش وزارت نفت ایجاد شود . این امر در راهبردهای کلان وزارت نفت تدوین شده است.
 
مدیرکل ورزش وزارت نفت درباره قانون ممنوعیت هزینه دستگاه های دولتی در ورزش حرفه ای، بیان کرد: با توجه به این که زیرساخت های حرفه ای در ورزش ما به خصوص فوتبال وجود ندارد، قانون ممنوعیت هزینه دستگاه های دولتی در ورزش حرفه ای باید به گونه ای اصلاح شود. حدود 70 درصد بودجه باشگاه ها باید از حق پخش تلویزیونی و قرارداد محیطی سازمان لیگ تامین شود اما در عمل شاهد چنین موضوعی نیستیم. در چنین فضایی بخش خصوصی توان رقابت ندارد. مجلس شورای اسلامی باید با اصلاح این قانون نظام باشگاهداری ورزش کشور را نجات دهد. دولت  باید با اعطای وام های کلان به بخش خصوصی زیر ساخت ها را تقویت کند. اگر بخش خصوصی ما توانایی جذب درآمد را داشت، تاکنون پرسپولیس و استقلال به فروش می رسیدند. به جز یکی 2 تیم هیچ یک از باشگاه های ما از نظام مالی مستقل و حتی ورزشگاه اختصاصی برخوردار نیستند.  
 
شاه کرمی ادامه داد: وزارت نفت قانون را دور نمی زند. ما برای تیم صنعت نفت آبادان که در لیگ دسته اول حضور داشت و در سطح قهرمانی فعالیت می کرد، درفصل فوتبالی که پشت سرگذاشتیم برنامه وبودجه9 میلیاردی این تیم را درشورای عالی ورزش تصویب و جهت اجرا به شرکت ملی پالایش وپخش ابلاغ کردیم اما با صعود نفت به لیگ برتر، این تیم وارد سطح حرفه ای شده و براساس قانون دیگر نمی توانیم ریالی به نفت آبادان و نفت تهران تزریق کنیم. با این حال در قالب همان بحث مسئولیت اجتماعی در صدد هستیم بدون این که به تیم صنعت نفت از لحاظ مالی برای حضور در لیگ برتر  کمک کنیم، با تامین زیرساخت های ورزش آبادان و تعامل با مسئولان شهری و استانی این تیم را تنها نگذاریم. به هر حال امیدوارم، دولت جمهوری اسلامی، شورای نگهبان،مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس شورای اسلامی با ارائه راهکارهایی نظام جامع باشگاهداری تامین زیرساخت ها و راه های کسب درآمد باشگاه ها را سامان دهند تا فدراسیون های ورزشی بتوانند در چارچوب ضوابط و مقررات نقش اصلی خود را ایفا کنند.
 


انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار