تا نسل دفاع مقدس زنده‌اند به فكر ثبت خاطراتشان باشیم

تا این نسلی كه در عرصه انقلاب و دفاع مقدس حضور داشته‌اند، هستند، باید به فكر جمع‌آوری خاطرات شفاهی و ثبت و ضبط آن‌ها باشیم.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ سعید ابوطالب، نویسنده، مستندساز و نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی، با بیان اینكه مقوله هنر را با حوزه هنری آغاز كرده است، اظهار كرد: حدود 20 و چند سال پیش، به كارگاه داستان نویسی حوزه هنری می آمدم. آن زمان جواد جزینی در این كارگاه‌ها تدریس می‌كرد. در جلسات شعر حوزه هنری نیز كه با حضور علی معلم دامغانی برگزار می‌شد، شركت می كردم. همچنین در كلاس‌های فیلم‌نامه نویسی آقای جیرانی حضور داشتم. در واقع می‌توانم بگویم حوزه هنری را سردمدار و عَلَم‌دار جریان هنر دینی می دانم.
 
ابوطالب درباره نحوه نگارش خاطرات شفاهی نیز گفت: نگارش خاطرات شفاهی نیاز به پروسه تولید و مشاركت متخصصان این عرصه دارد. به طور مثال، من نسخه اولیه كتاب «هی یو!» را در سال 87 به حجت الاسلام خاموشی برای مطالعه داده ام و بعد از آنكه تایید آقای خاموشی را گرفتم، بر روی نگارش خاطراتم كار كردم و سال بعد نسخه 60 صفحه ای اثر را به مرتضی سرهنگی رساندم و ایشان هم در طول این سال‌ها و تا زمان اتمام نگارش كتاب با من در ارتباط بودند و در زمینه چگونگی تدوین و نگارش خاطراتم مرا یاری كردند.
 
وی ادامه داد: نوشتن رمان به تخیلات شخصی نویسنده بر می گردد و رسم الخطش را هم خود نویسنده تعیین می‌كند. اما كتاب‌های تاریخ و خاطرات شفاهی نیازمند این است كه در پروسه حرفه‌ای تولید وارد شود و فكر می‌كنم حوزه هنری و انتشارات سوره مهر این پروسه را رعایت می‌كنند.
 
این نویسنده و مستندساز كشور با تاكید بر اینكه مقطع بی بدیلی همچون انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را در كشورمان از سر گذرانده‌ایم، اظهار كرد: باید قدر این مقطع تاریخی را كه با امام خمینی (ره) طی شد بدانیم. مقطعی كه هم اكنون ابعاد جهانی نیز پیدا كرده است. دهه پرشور انقلاب و دفاع مقدس باید تبدیل به كتاب‌های خاطره، مستند، آثار پژوهشی و ... شود تا بعدها از دل آن‌ها فیلم های سینمایی و رمان تولید شود.
 
ابوطالب خاطرنشان كرد: معتقدم هنوز كار زیادی می توان در این حوزه كرد، ضمن اینكه تا این نسلی كه در عرصه انقلاب و دفاع مقدس حضور داشته‌اند، هستند. باید به فكر جمع آوری خاطرات شفاهی و ثبت و ضبط آن ها باشیم.
 

انتهای پیام/


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار