رئیس سابق MI6: موضع ایران و روسیه در مذاکرات سوریه، موضعی قدرتمند بود

رئیس سابق سازمان MI6 گفت تهران و مسکو در مذاکرات صلح سوریه دستِ بالا و موضعی برتر نسبت به غرب داشتند.

رئیس سابق MI6: موضع ایران و روسیه در مذاکرات سوریه، موضعی قدرتمند بود
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی؛ رئیس سابق سازمان اطلاعات مخفی انگلیس (MI6) گفته است تهران و مسکو در مذاکرات صلح سوریه دستِ بالا و موضعی برتر نسبت به غرب داشتند.

جان ساورز در مصاحبه‌ با شبکه سی‌اِن‌اِن امریکا گفت در هر روند سیاسی حقایق مطرح می شود که دیکته می کند چه کسی اهرم میز مذاکره را در دست دارد؛ واقعیت این است که روس‌ها و ایرانیان به میان آمده‌اند و در حال رفتن به سوی موقعیتی بسیار قویتر نسبت به اروپا و امریکا هستند.

رئیس سابق سازمان اطلاعات مخفی انگلیس همچنین اذعان کرد که غرب و متحدان منطقه‌ای آن در مذاکرات صلح سوریه نتوانستند روالی را که در مذاکرات دنبال می کنند آنطور که می خواستند در مذاکرات سوریه پیش ببرند.

نشست «گروه بین المللی حمایت از سوریه» موسوم به گروه تماس، سه شنبه گذشته در وینِ اتریش با صدور بیانیه‌ای بدون نتیجه ملموس به کار خود پایان داد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران که در این مذاکرات شرکت کرده بود در پایان این نشست گفت بیانیه تکرار مواضع قبلی بود و راهکار تازه و مهمی ارائه نمی داد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هم پس از این نشست گفته بود برخی اعضای «گروه بین المللی حمایت از سوریه» از گروه تروریستی جبهه النصره مرتبط با القاعده به عنوان ابزاری علیه دولت سوریه استفاده می کنند.

وزیر خارجه روسیه همچنین با بیان اینکه قوی‌ترین نیرو برای مبارزه با تروریسم در سوریه ارتش این کشور است گفت همه باید با داعش در مرزهای سوریه با ترکیه که محل ورود آنان به خاک سوریه است مبارزه کنند.

پیشنهاد مسکو برای واشینگتن

روسیه روز جمعه از ارائه پیشنهاد آغاز عملیات هوایی مشترک این کشور با ائتلاف تحت سرکردگی امریکا در سوریه از 5 خرداد خبر داد که هدف آن هدف قرار دادن جبهه النصره و سایر گروههای تروریستی است که آتش بس سوریه را نقض کرده‌اند.

ساعاتی پس از رسانه‌ای شدن این پیشنهاد روسیه، جف دیویس، سخنگوی پنتاگون در گفتگو با خبرنگاران ضمن رد این پیشنهاد تاکید کرد که واشینگتن و مسکو دارای اهداف نظامی جداگانه‌ای هستند.

وی افزود: «عملیات روسیه، حکومت اسد را حمایت و توانمند می کند و تمرکز ما فقط بر کاهش قدرت و شکست داعش است.»


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار