13 شرکت نفتی مجوز فعالیت در آبهای قطب شمال را گرفتند

دولت نروژ برای 13 شرکت نفتی مجوز فعالیت در آبهای قطب شمال را صادر کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ دولت نروژ روز چهارشنبه برای سیزده شرکت نفتی مجوز حفاری و بهره برداری از منابع موجود در مناطقی از قطب شمال را صادر کرد.

در حالی که تولید نفت نروژ از سال دو هزار به نصف کاهش یافته و سقوط بهای جهانی نفت هم به شدت بر درآمدهای این کشور اثر منفی گذاشته است، این برای نخستین بار از سال 1994 است که اسلو مناطق جدیدی از خاک خود را در اختیار شرکت های نفتی قرار می دهد.

از ده مجوز صادر شده، سه مجوز شامل بهره برداری از چهل بلوک نفتی در نزدیکی مرزهای آبی این کشور با روسیه است. نروژ و روسیه سالها بر سر این مناطق با یکدیگر مناقشه داشتند تا در نهایت در سال 2010 در مورد آنها به توافق رسیدند.

بهره برداری از دو بلوک به شرکت نفتی نروژی استات اویل و بلوک سوم به شرکت هموطن استات اویل یعنی «دت نورسکه و البته با مشارکت قابل توجه شرکت روسی لوک اویل واگذار شده است.

تصمیم دولت نروژ به اعطای مجوز بهره برداری از منابع نفتی در آبهای مرزی این کشور با روسیه، اگرچه فرصت مغتنمی برای اقتصاد نروژ فراهم می آورد اما اعتراض شدید سازمان های مدافع محیط زیست را نیز به همراه داشته است.

سازمان صلح سبز در این باره گفت «نباید دوباره شاهد وقوع یک فاجعه زیست محیطی در دریای بارنتز مشابه با حادثه نشت نفت از سکوی نفتی دیپ واتر هورایزن در خلیج مکزیک باشیم زیرا دریای بارنتز منطقه ای غنی ولی بسیار آسیب پذیر است.»

از شرکت های دیگری که دولت نروژ به آنها برای فعالیت در دریای بارنتز مجوز داده است می توان به شرکت سوئدی لوندین ، شرکت های آمریکایی شورون و کونوکوفیلیپس و شرکت انگلیسی سنتریکا اشاره کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار