اویل پرایس: آیا بهای نفت به 50 دلار می‌رسد؟

کاهش مقطعی عرضه نفت از سوی کانادا و نیجریه، بهای این کالای استراتژیک را افزایش داده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وبسایت «اویل پرایس» در مطلبی نوشت: مشاهده اعداد و ارقام مربوط به بازار انرژی نشان می‌دهد که با تداوم کاهش عرضه نفت در هفته اخیر، بهای این کالای استراتژیک به مرز 50 دلار در هر بشکه نزدیک شده است.

هفته جاری بهای نفت خام به دلیل کاهش مقطعی عرضه این کالا از سوی کانادا و نیجریه یک افزایش نسبی را تجربه کرد. در کانادا، وقوع یک آتش‌سوزی بزرگ باعث شد این کشور طی هفته گذشته و هفته جاری مجبور شود نفت تولیدی خود را حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش دهد. 

از سوی دیگر، حملات متعدد شبه‌نظامیان به سکوی نفتی شورون در ایالت دلتای نیجریه نیز تولید نفت این کشور را به پایین‌ترین سطح در 20 سال گذشته رسانده است. مجموع این دو عامل مهم باعث شده است تا بازار اشباع شده نفت طی هفته اخیر زودتر از پیش‌بینی کارشناسان با کمبود عرضه مواجه شود.

با این وجود، همچنان نشانه‌های ناامیدکننده زیادی در بازار نفت وجود دارد که نشان می‌دهد نمی‌توان به افزایش بهای نفت به 50 دلار در هر بشکه چندان امیدوار بود. طبق گزارشهای دریافتی، حجم نفت تولیدی آمریکا در کوشینگ اوکلاهاما طی هفته اخیر افزایش یافته است. از سوی دیگر، غول نفتی «اکسان موبیل» اعلام کرده است که بخشی از کاهش نفت تولیدی نیجریه را جبران خواهد کرد. اوضاع در ونزوئلا نیز با کمک اخیر چین به این کشور، بهبود یافته و پیشرفت سیاسی صورت گرفته میان جناح‌های درگیر در لیبی نیز بیانگر بازگشت قریب‌الوقوع این کشور جنگ‌زده به بازار نفت است.

همچنین، آتش‌سوز‌ی‌های گسترده در کانادا در حال حاضر تحت کنترل درآمده‌اند و با مهار کامل آنها به زودی حدود یک میلیون بشکه نفت دیگر نیز مجددا به حجم تولید نفت این کشور اضافه خواهد شد. 

در این میان، برخی از تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا نیز وعده داده‌اند در صورت افزایش بهای نفت به 45 تا 50 دلار در هر بشکه، برخی از دکل‌های حفاری خود را مجددا راه‌اندازی کنند. بنابراین، با توجه به اینکه نفت «وست تگزاس اینترمیدیت» و نفت برنت دریای شمال روز گذشته به ترتیب حدود 48 و 49 دلار در هر بشکه معامله شدند، چنانچه سطح بهای نفت طی روزهای آینده نیز همچنان در مرز 50 دلار باقی بماند، ممکن است برخی تولیدکنندگان نفت شیل نیز دوباره اعتماد از دست رفته خود را به بازار نفت به دست آورند. 

در حال حاضر حدود 175 شرکت نفتی و گازی جهان با خطر ورشکستگی مالی مواجه‌اند و 160 شرکت نفتی و گازی دیگر نیز وجود دارند که شرایط مالی آنها تنها اندکی بهتر از این 175 شرکت است. به رغم نشانه‌هایی که در حال حاضر در بازار نفت وجود دارد، در صورتیکه بهای نفت نتواند افزایش دیگری را تجربه کند، بدون تردید، بحران جدید مالی تبعات سنگین‌تری برای این شرکت‌ها به همراه خواهد داشت.


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار