اهواز؛

آسیب های نوپدید شبکه‌های اجتماعی

همایش "آسیب‌های نوپدید شبکه‌های اجتماعی مجازی" با تبیین فرصت‌ها و چالش‌های بهره‌گیری از ابزارهای اتصال به فضای مجازی در دانشگاه شهید چمران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، رییس اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتای کشور، در تبیین وظیفه اصلی پلیس فتا و تعریف جرایم سایبری گفت: وظیفه پلیس فتا، صرفاً رسیدگی به جرایمی است که در فضای مجازی اتفاق می‌افتد و جرم سایبری به هر اقدامی اطلاق می‌شود که از طریق فضای مجازی و با بهره‌گیری از ابزارهای اتصال به فضای مجازی صورت گرفته، حقوق شناسایی‌شده برای افراد را نقض می‌کند.

سرهنگ علیرضا آذردرخش از جمله شاخصه‌های جرایم سایبری را سرعت بسیار بالای بزهکار و ناشناخته بودن مرتکبان برشمرد و خاطرنشان کرد: متأسفانه در جامعه ما آن‌گونه که جرایم سنتی مانند دزدی و قتل، قبح و زشتی دارد جرایم سایبری عمل قبیحی محسوب نمی‌شود.

آذردرخش به بیان اولویت‌بندی جرایم سایبری بر اساس میزان ارتکاب پرداخت و گفت: بیشترین میزان جرایم سایبری در کشور ما مانند تمام دنیا مربوط به برداشت از حساب‌های بانکی و کلاهبرداری‌های مالی است و پس از آن جرایم اخلاقی و سیاسی قرار دارد.

وی در ادامه به تشریح شیوه‌های بزهکاری در جهت سرقت از حساب‌های بانکی از طریق دستگاه‌های عابربانک و کارتخوان فروشگاه‌ها، سوءاستفاده‌های اخلاقی از کاربران شبکه‌های اجتماعی مجازی مانند واتس‌آپ، لاین، وایبر، فیس‌بوک، تلگرام و...، مواد مخدر دیجیتال، چگونگی هک شدن گوشی‌های تلفن همراه و دسترسی هکرها به تصاویر و اطلاعات شخصی کاربر و نیز ارائه راهکارهای پیشگیری از این خطرات و ایمن‌سازی گوشی‌ها پرداخت.

همچنین در این مراسم، دکتر شیرین احمدی‌نیا مدیرکل اداره پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی کشور، به بیان آثار فاصله دیجیتالی بین نسلی و فرصت‌ها و چالش‌های فضای مجازی پرداخت و اظهار کرد: امروزه نسل جوان با شتاب بسیار زیادی وارد دنیای مجازی شده در‌حالی‌که نسل پیش از آن‌ها با کندی به این عرصه پا می‌گذارند و همین سرمنشأ مخاطرات زیاد و شکاف بین نسل‌ها شده است.

وی با بیان این‌که برای پر کردن این شکاف باید پدر و مادر با سرعت بیشتری به دهکده جهانی ورود پیدا کنند، تصریح کرد: البته از فواید فضای مجازی و اینترنت نیز نباید غافل بود که صرفه‌جویی چشمگیر در زمان و از بین رفتن بُعد مکان، مهم‌ترین این فواید هستند.

مدیرکل اداره پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی کشور همچنین وجود شبکه‌های اجتماعی را موجب بروز تغییرات بنیادین در سبک زندگی انسان‌ها، فرهنگ جوامع، ادبیات گفتاری و نوشتاری، آداب و سنن و حذف مراودات کاغذی دانست.

احمدی‌نیا در پاسخ به این پرسش که آیا حضور پرشتاب نسل جوان در شبکه‌های مجازی یک فرصت است یا چالش، بیان کرد: اگر تلاش کنیم تا فاصله بین نسلی را کمتر کنیم و والدین در این مقوله به فرزندان خود نزدیکتر شوند، قطعاً ابزارهای پیشرفت تکنولوژی یک فرصت محسوب می‌شود.

وی افزود: بر اساس آخرین آمار، 80 درصد جوانان ایرانی تمایل به استفاده از اینترنت دارند و بیشترین جامعه مخاطب آن افراد 14 تا 22 سال هستند که این بدان معناست که والدین این جوانان باید با سرعت بیشتری به ابزار تکنولوژی روز آگاه باشند.

انتهاي پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.