علت مخالفت کاخ سفید با مصوبه سنا در مورد 11 سپتامبر مشخص شد

وزارت خزانه‌داری آمریکا با افشای بدهی 116 میلیارد دلاری این کشور به عربستان از علت مخالفت کاخ سفید با مصوبه سنا پرده برداشت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه پرس تی وی، عربستان سعودی سیزدهمین وام‌دهنده اصلی خارجی به آمریکاست. چین و ژاپن نیز هر کدام بیش از یک تریلیون دلار به آمریکا وام داده‌اند.

چین با یک تریلیون و 240 میلیارد دلار بزرگترین وام دهنده به سیستم اقتصادی آمریکاست؛ پس از آن ژاپن با افزایش چهار درصدی اوراق خود، طلب‌ از دولت واشنگتن را در ماه مارس به یک تریلیون و 140 میلیارد دلار رسانده است.

میزان بدهی آمریکا به عربستان ابتدا توسط پایگاه خبری بلومبرگ و بر اساس قانون گردش آزاد اطلاعات منتشر شد.

وزارت خزانه داری آمریکا از دهه 1970 رقم دقیق بدهی این کشور به عربستان را پنهان نگه داشته و تاکنون فاش نکرده بود.

پیش از این آمارعربستان سعودی به همراه دیگر کشورهای صادرکننده نفت از جمله ونزوئلا و عراق تجمیع می‌شد. اما وزارت خزانه داری آمریکا تصمیم گرفت با افشا اطلاعات کشورها به طور جداگانه، این آمار را از یکدیگر تفکیک کند.
یک مقام خزنه داری آمریکا به شبکه سی.ان.ان گفت این اقدام در راستای تلاش برای ارائه «اطلاعات جامع‌تر و شفاف‌تر» انجام شده است.

بر اساس گزارش تازۀ وزارت خزانه داری، جزایر کیمن در دریای کارائیب، کشوری با کمتر از 60 هزار نفر جمعیت، صاحب 265 میلیارد دلار از اوراق بهادار آمریکا تا ماه مارس است. اوراق قرضه این جزایر از ماه فوریه 3.9 درصد رشد داشته است.

این کشور پس از چین و ژاپن، سومین وام‌دهنده بزرگ به سیستم اقتصادی آمریکاست و بازتابی از وضعیت کشوری است که به عنوان گریزگاه عمده مالیاتی شناخته می‌شود.
سنای آمریکا امروز با اجماع، قانونی را که شکایت از دولت-ملت‌های خارجی حامی تروریسم را مجاز می‌کند، تصویب کرد؛ این مصوبه برای تبدیل به قانون لازم‌الاجرا باید تصویب کنگره و امضای اوباما را داشته باشد.
«جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید دقائقی پس از تصویب قانون مجاز شدن شکایت از دولت‌های حامی تروریسم برای هموار شدن شکایت از عربستان بر سر حوادث 11 سپتامبر، مخالفت اوباما با این قانون را علنی کرد.
ارنست در واکنش به این اقدام سنا گفت: حتی تصور اینکه رئیس جمهور این قانون را امضا کند، سخت است. گفتنی است 15 نفر از 19 تروریست دخیل در حوادث یازده سپتامبر، اتباع عربستان سعودی بودند.

جزایر کیمن مالیاتی برای شرکت‌ها در نظر نگرفته است، به همین علت بسیاری از شرکت‌های چند ملیتی ترغیب می‌شوند که در این کشور سرمایه‌گذاری‌های بزرگ انجام دهند تا از پرداخت مالیات فرار کنند.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار