زنجان؛

هنری که جدال صنعت و سنت رنگ رویش را برده است

راسته رنگرزهای بزرگترین بازار زنجان که روزگاری رونق داشت اکنون در سکوت به سر میبرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان رحمتی مدیر کل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان با اشاره به اینکه در گذشته بیش از 70 رنگرز  مشغول کار بودند گفت: در حال حاضر تعداد این هنرمندان زنجانی  به انگشتان دست هم نمیرسد.

این مقام مسئول می گوید: رنگ آمیزی صنعتی با قدم نهادن  به دنیای مدرن، جایگزین رنگ رزی سنتی با پوست انار، پیاز روناس و گردو  شده  است.

در سکوت  راسته رنگرزهای بازار قدیمی زنجان  به مغازه ای رسیدم که به گفته صاحبش سالهاست باخم رنگ رزیش، رشته های رنگین  می آفریند و در تار و پود فرش های نفیس این دیار جای می دهد.

سر صحبت که باز شد عقده دل گشود و از دورانی سخن گفت که رهگذران با عبور از  بازار راسته ها  رنگرزها را در پیش می گرفتن تا لباسی ،پوشینه ای ،شالی و رختی را رنگ تازه کند .

وی می افزاید: آنقدر مشتری داشتیم که فرصت برای سرخاراندن نبود و در این میان خامه هاو نخهای فرش بافی بیش از همه به چشم  می خورد.

به گفته این رنگرز، رنگها از گیاهان و مواد طبیعی تهیه می شد و به همین منظور میبایست فصل بهار به درون دشتها و دمنها می رفتیم تا گیاهان خاصی را  که حاوی رنگ دانه بودند بیابیم و برای تهیه رنگ به کارگاه بیاوریم. گیاهان را خشک کرده وپس از آسیابو  مورد استفاده قرار می دادیم .

این هنرمند ادامه می دهد رنگهای اصلی مورد استفاده ما آبی ، قرمز و زرد بود اما با ترکیب آنها سلایق متنوع مشتری را نیز

لحاظ و رضایت آنها را جلب می کردیم.

اینجا بود که گلایه هایش آغاز شد و گفت آن رذنگهای چشم نواز و معطر بدون هیچ آلودگی و حساسیت زایی دیگر به فراموشی سپرده شد، چرا که جایش را رنگ دانه ها ی صنعتی گرفت که با ترکیبات شیمیایی فراهم می شود.

وی می افزاید اکنون دیگر همه کارها در واحهای صنعتی صورت می گیرد و کسی رغبت چندانی برا ی مراجعه به رنگرزها ندارد .

او خدا را شا کر است و روزی رسان می داند، با اینحال می گوید: مسوولان و متولیان امر بایستی تدبیری بیاندیشند تا  این هنر و این فن زیبا از میرا ث معنوی ما حذف نشود.

گفتنیست  که این هنر  برای احیای و رونق مجدد خود نیازمند اقدام و عمل مسئولین  و همچنین همت رنگرزان و هنرمندان جوان می باشد.

انتهای پیام/ک

برچسب ها: رنگرزی ، افول ، سنت ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.