در صحن علنی مجلس مطرح شد؛

مصباحی‌مقدم: هیئت رئیسه در بررسی برنامه ششم به سوگند خود عمل نکرد/ لاریجانی: کمبود زمان داریم

رئیس مجلس شورای اسلامی به تذکر نماینده مردم تهران درباره عدم بررسی لایحه برنامه ششم در مجلس نهم پاسخ داد.

مصباحی‌مقدم: هیئت رئیسه در بررسی برنامه ششم به سوگند خود عمل نکرد/ لاریجانی: برای بررسی این برنامه کمبود زمان داریم
به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مردم تهران طی تذکری با استناد به مواد 18 و 184 آیین نامه داخلی مجلس خطاب به هیئت رئیسه گفت: اعضای هیئت رئیسه توجه کنند که تا تاریخ پانزده اردیبهشت گزارش کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه چاپ شده است.
 
وی با اشاره به ماده 184 آیین نامه داخلی مجلس افزود: طبق ماده فوق رسیدگی به لوایح برنامه ترتیباتی دارد که ترتیباتش از این قرار است؛ از زمان چاپ و توزیع لایحه، نمایندگان طی 5 روز باید نظرات خود را نسبت به لایحه مذکور ارائه دهند و هم چنین طبق بند (ب) این ماده کمیسیون های تخصصی باید طی ده روز نظرات خود را ارائه داده و کمیسیون تلفیق هم سه هفته برای بررسی این نظرات فرصت دارد.
 
مصباحی مقدم ادامه داد: بدون شک معنا و مفهوم ماده 104 آیین نامه داخلی مجلس این است که وقتی لایحه برنامه ششم در کمیسیون تلفیق تمام شده است و به مراتب آن گزارش آن چاپ شده و به صحن ارائه می شود دیگر انتظار ده روز برای پیشنهادات نمایندگان بی مورد است.
 
نماینده مردم تهران تصریح کرد: مجلس ده روز فرصت داشت تا از تاریخ پانزده اردیبهشت تا 26 این ماه لایحه برنامه ششم را بررسی کند که این ده روز فرصت خوبی بود اما هیئت رئیسه به سوگند خود عمل نکرد و این لایحه را در دستور قرار نداد.
 
مصباحی مقدم در ادامه با بیان اینکه در قبال بررسی برنامه ششم در مجلس بهانه جویی هایی انجام می شود گفت: ما براساس آیین نامه ترتیبات جداگانه داریم.
 
وی با بیان اینکه ده روز فرصت کافی برای رسیدگی به برنامه ششم در مجلس بود ادامه داد: در شرایطی هستیم که هیئت رئیسه مجلس بدون اینکه دولت استرداد کند و یا اینکه نمایندگان تقاضای مسکوت ماندن لایحه مذکور را داشته باشند، موضوع لایحه برنامه ششم را از دستور کار مجلس خارج می کند که این موضوع هیچ توجیهی ندارد.
 
نماینده مردم تهران با اشاره به فعالیت های اعضای کمیسیون تلفیق در قبال بررسی برنامه ششم در مجلس تاکید کرد: باید بگویم برای بررسی لایحه برنامه ششم همه اعضای این کمیسیون حتی در تعطیلات حضور یافته و هر روز هشت ساعت بر روی این برنامه کار کرده اند هم چنین نماینده دولت هم در جلسات حضور داشته و اگر دولت تمایلی به بررسی این برنامه در مجلس نهم نداشته قطعا نظرش را اعلام می کرد اما ما دیدیم که آقای نوبخت در جلسات حضور داشت و در برخی مسائل مدافع لایحه دولت بود.  
 
وی با بیان این که کلیات لایحه برنامه ششم در کمیسیون تلفیق تصویب شد ادامه داد: ضمن تصویب کلیات برنامه ششم ما وارد جزییات این برنامه هم شدیم و نهایتا گزارش مذکور را به مجلس ارائه کردیم و در حال حاضر گزارش چاپ شده و براساس مواد آیین نامه باید در دستور کار مجلس قرار گیرد.
 
لاریجانی در ادامه در واکنش به اظهارات مصباحی مقدم گفت: مشکلی نیست موضوع لایحه برنامه ششم را در دستور کار قرار می دهیم.

وی در ادامه خطاب به نماینده مردم تهران گفت: آقای مصباحی مقدم، همین موادی که در آیین نامه به آن رجوع می کنید یک ماده بعد از آن در بند (و) گفته شده است: به محض اینکه برنامه در دستور کار قرار گرفت هیچ بحث دیگری نمی تواند در مجلس مطرح شود.

لاریجانی با اشاره به موارد ارجاعی قانون بودجه سال 95 از شورای نگهبان به مجلس گفت: ما زمان کافی برای بررسی موارد ارجاعی لایحه بودجه سال 95 نداریم و تنها پنج روز فرصت کاری تا پایان مجلس نهم داریم البته مواد دائمی قانون برنامه های توسعه کشور هم به کمیسیون های مربوطه ارجاع شده و در حال حاضر در دستور کار صحن قرار گرفته اند. ما باید با این موارد چه کار کنیم؟ نمی شود این موارد را به مجلس آینده موکول کرد چرا که این مواد در این مجلس به تصویب رسیده و قطعا باید تکلیف آن در همین مجلس مشخص شود.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نداشتن زمان کافی تنها مشکل عدم بررسی لایحه برنامه ششم توسعه در مجلس نهم است، بیان داشت: هیچ مورد دیگری مبنی بر بررسی لایحه برنامه ششم جز کمبود زمان نداریم.
 
لاریجانی مجددا خطاب به مصباحی مقدم گفت: ما به شما گفتیم که اگر این لایحه در تاریخ پنجم اردیبهشت به صحن برسد احتمال زیاد رسیدگی به آن میسر خواهد بود ولی این لایحه در زمان مذکور به مجلس نرسید و در تاریخ 15 اردیبهشت ماه گزارش آن به صحن ارائه شد.
 
وی در ادامه تصریح کرد: مطمئنا ما نمی توانیم قانون برنامه ششم را تا پایان مجلس نهم بررسی کنیم و این قانون حداقل دو هفته زمان لازم دارد.
 
لاریجانی با بیان اینکه موضوع مذکور در جلسه هیئت رئیسه مجلس مطرح شد، بیان داشت: زمانی که این موضوع در جلسه هیئت رئیسه مجلس مطرح شد ریزه کاری را انجام دهیم یا برویم سراغ بررسی برنامه ششم. شما اصرار دارید قانون برنامه را بیاوریم و در دستور کار مجلس قرار دهیم؛ مانعی ندارد می آوریم و در دستور کار قرار می دهیم اما سوال این است که ما می رسیم این موضوع را تا پایان مجلس نهم به اتمام برسانیم.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
حساب ما و شما در قیامت !
« و البته »
حساب ما و اینها هم که می آیند در قیامت !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
حداقل بخاطر تاخير دولت كه شما را در منگنه زماني قرار داد اعتراض خود را اعلام كنيد و يك كارت رنگي بدهيد
آخرین اخبار