عباس صالحی در نمایشگاه کتاب تهران مطرح کرد:

اصلاح مسیر مصرف یارانه‌ها از دغدغه‌‌های جدی ما بود/ جعلی بودن رئیس دانشکده سوربن صحت ندارد

نشست خبری سید عباس صالحی رئیس بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری سید عباس صالحی رئیس بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب، با حضور محمدرضا توکل صدیقی مدیر کمیته ناشران عمومی و امیر مسعود شهرام‌نیا قائم مقام نمایشگاه در ستاد خبری برگزار شد.

در ابتدای مراسم عباس صالحی گفت: برگزاری این جلسه چند جهت دارد و یکی از جهات آن تقدیر و تشکر از اهالی رسانه است. انصافا رسانه‌ها برای پوشش نمایشگاه تلاش کامل و همکاری خوبی داشتند. یکی از نگرانی‌هایی که در این نقل و انتقال وجود داشت، این بود که این نقل و انتقال به  کاهش مصرف کننده عرصه نشر بیانجامد و نقش رسانه‌ها در حفظ ارتباط مردم با کتاب مؤثر بود.

وی ادامه داد: ما امسال با حضور میلیونی در نمایشگاه کتاب مواجه بودیم که کم‌نظیر بود و نشان داد که ایرانیان عادت به کتابخوانی دارند.

در ادامه مراسم توکل صدیقی عنوان کرد: خداوند را شاکرم که نمایشگاه کتاب شروع خوبی را به همراه داشت و بعد از 9 سال خانه به دوشی وارد مرحله جدیدی شدیم و می‌دانیم که هر پروژه بزرگی به یک ثبات و امنیت نیاز دارد. امسال برای ما سال دشواری بود؛ زیرا شهر آفتاب با برگزاری نمایشگاه کتاب به بهره‌برداری رسید و مشکلات آن بهایی بود که بابت اسکان نمایشگاه کتاب پرداخت شد.

وی درباره دلیل حضور مکزیک در نمایشگاه کتاب عنوان کرد: رئیس نمایشگاه ادبیات مکزیک مهمان ما بود و این که غرفه رایگان داشته باشد، جزو تبادلات ما بوده است. نمایشگاه مکزیک در آمریکای لاتین برگزار می‌شود و این دعوت برای گشودن باب همکاری است. لازم است که از مشارکت پررنگ مکزیک در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تشکر کنم.

صالحی درباره سؤال خبرنگار که آیا در دوره‌های بعدی قرار است که یارانه‌ها به بدنه اصلی نشر ما برسد عنوان کرد: یکی از دغدغه‌های جدی ما بحث بهبود و اصلاح مسیر مصرف یارانه‌ها بوده است. این مسیر به شکلی است که حذف بن کاغذی را در پی داشت؛ زیرا بن کاغذی عملا قابل پیگیری نبود که در چه مسیری مصرف می‌شود. همچنین با ابطال مسیر انتشار بن‌های کاغذی، عملا پرونده‌ آن‌ها بسته شد و تبدیل به بن الکترونیک شد.

وی ادامه داد: نمایشگاه کتاب متولی و صاحب دارد و ناشران باید احساس امنیت کنند. در سال‌های گذشته اتفاقاتی افتاد که مطلوب نبود و امسال گفتگوهای خوبی را با نهادهای نظارتی، امنیتی و نهادهایی که غیرمسئولانه کاری را انجام می‌دادند داشتیم و با این گفتگوها شرایط بهتری را شاهد بودیم و از این نهادها تشکر می‌کنم که اجازه دادند، ناشران در فضای امنی کار کنند و احساس کنند مجموعه کار، یکپارچه و هماهنگ است.

صالحی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: کپی‌رایت یکی از موانع گسترش دیپلماسی فرهنگی است و به نظر می‌رسد کارهایی که تا به امروز در زمینه پیوستن ما به قانون جهانی کپی‌رایت انجام شده را می‌توان گسترش داد. مسیرهای اختیاری، داوطلبانه و مشارکت‌جویانه در این زمینه باز است اما کاملا روشن است که اگر بخواهیم تحرک مؤثری کنیم، باید توجه بیشتری به مسئله قانون رعایت کپی‌رایت داشته باشیم.

همچنین شهرام‌نیا در بخش دیگری از این مراسم موضوع مرتبط با رئیس دانشکده سوربن را ناصحیح دانست و گفت: فردی که امسال به عنوان  رئیس دانشکده سوربن به نمایشگاه کتاب آمد، حقیقتا این سمت را دارد.

همچنین صالحی معاون فرهنگی وزارت ارشاد در بخش دیگری از این مراسم در پاسخ به اینکه آیا مسئله ضعف‌ شهر آفتاب در  تفاهم‌نامه میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و  شهرداری تهران قید می‌شود یا نه گفت: هم برای شهرداری که می‌خواهد شهر آفتاب به عنوان مجتمع نمایشگاهی تهران معرفی کند مهم است که تمهیداتی را در نظر بگیرد که جمعیت را به سوی این مجموعه بکشاند و هم برای وزارت ارشاد مهم است که بتواند به دنبال رفع نواقص شهر آفتاب، نمایشگاه‌های دیگرش را در شهر نمایشگاهی برگزار کند. البته مشکلاتی که در طول برگزاری نمایشگاه کتاب پیش آمد، مشکلات جدی نبود و امیدواریم در سال‌های آینده کمبودهای کمتری دیده شود.

رئیس بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به ادعای برخی از ناشران  مبنی بر اینکه بر خلاف آنچه تصور می‌شد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمتر از آن چیزی که باید از این ناشران خریداری کرده اظهار داشت: بر اساس مصوبه‌ای که امسال در شورای سیاست‌‌گذاری نمایشگاه داشتیم، شورای خرید کتاب از ناشران، باید به یک میزان معین از اجاره غرفه‌ها کتاب خریداری می‌کرد. البته باید در نظر داشته باشیم که حدود 70 درصد غرفه‌های ما 9 متری و نزدیک به این بودند لذا ما برای رعایت حق ناشرانی که غرفه‌های 9 متری و نزدیک به آن را در اختیار داشتند، از غرفه‌های 9 متر تا 24 متر برابر با 70 درصد اجاره غرفه خرید کتاب داشتیم و از غرفه‌های 34 تا 40 متر برابر با 20 درصد اجاره غرفه کتاب خریداری کرده‌ایم. البته تا به امروز بیش از 1400 غرفه کتاب‌هایشان را به اندازه تعیین شده  به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فروخته‌اند که بنا بر آخرین آمار رسیده، 800 غرفه‌دار از این میان برای گرفتن حواله‌ها مراجعه کرده‌اند.

صالحی ادامه داد: ناشرانی که میزان خرید کتاب از آن‌ها زیاد بوده می‌توانند به اموال وزارت ارشاد در جاده مخصوص کرج بروند. امید است که تا پایان امروز مسئله خرید کتاب به اتمام برسد.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد گفت: اگر احیاناً از ناشری کمتر از مقدار تعیین شده خرید شده باشد، این مسئله قابل پیگیری است.

صالحی در بخش پایانی صحبت‌هایش در پاسخ به این امر که چگونه میزان خرید از ناشران شهرستانی کمتر از میزان خرید از ناشران تهرانی بوده، گفت: هزینه اجاره غرفه 9 متری برای ناشران تهران 500 هزار تومان و برای ناشران شهرستانی 250 هزارتومان بوده که با توجه به این امر طبیعی به نظر می‌رسد که میزان خرید کتاب وزارت ارشاد از ناشران شهرستانی کمتر از ناشرانی تهرانی باشد.

همچنین توکل صدیقی مدیر کمیته ناشران داخلی نمایشگاه کتاب پس از طرح این مسئله توسط معاونت فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی گفت: بر اساس آخرین تصمیمات ما قرار بر این شده که میزان خرید از ناشران شهرستانی برابر با میزان خرید ناشران تهرانی باشد.



انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار