پولیتیکو: پنج نکته‌ای که باید در مورد رویارویی احتمالی ترامپ و کلینتون بدانیم

پایگاه اینترنتی پولیتیکو در مطلبی به بیان 5 نکته پرداخت که باید آن‌‌ها را در صورت رویارویی ترامپ و کلینتون به یاد داشت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت تحلیلی پولیتیکو در مطلبی نوشت: طرفداران برنی سندرزِ دموکرات و مخالفان دونالد ترامپِ جمهوری‌خواه شاید راضی به مقایسه هیلاری کلینتون و ترامپ با یکدیگر به عنوان نامزدهای نهایی حزب دموکرات و جمهوری‌خواه نباشند؛ اما به هر حال، جهان سیاست منتظر رویارویی این دو در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر است و دورنمای این رویارویی چندان برای جمهوری‌خواهان خوشایند نیست.

البته وضع می‌توانست اینگونه نباشد. اگر حزب جمهوری‌خواه یک نامزد "معمولی" را وارد میدان انتخابات می‌کرد، می‌توانست از حاشیه امنیت خوبی در انتخابات ریاست جمهوری 2016 برخوردار باشد؛ اما ترامپ هر چیزی می‌تواند باشد جز یک نامزد معمولی! او مخالفانی دارد که تعداد آنها حتی از مخالفان همیشگی کلینتون نیز بیشتر است و نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهد که کلینتون با تمام نامحبوب بودن، می‌تواند اولین نامزدی باشد که از سال 1984 تاکنون با اختلاف رای بیش از 10 درصد حریف خود را شکست.

با این وجود، هنوز 6 ماه فرصت تا روز انتخابات باقی است و ترامپ حتی از این هم بیشتر می‌تواند با اظهارات و مواضع خود رای‌دهندگان آمریکایی را بهت‌زده کند. در اینجا می‌توان به پنج نکته مهم اشاره کرد که هر یک از آنها بسته به اینکه ترامپ منش کنونی خود را تغییر بدهد با ندهد، می‌توانند بر نتیجه انتخابات تاثیرگذار باشند.

1- یک جمهوری‌خواه معمولی ارجح‌تر از یک جمهوری‌خواه غیرمعمول است
در اوایل 2015، دستکم دو دلیل اصلی وجود داشت که نشان می‌داد جمهوری‌خواهان از بخت بیشتری برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری 2016 برخوردارند. نخست اینکه، وضع اقتصادی کشور به نفع آنها بود؛ چرا که میانگین رشد اقتصادی سالانه آمریکا کمتر از میانگین تمامی سالهای پس از جنگ جهانی دوم بود و این مسئله می‌توانست برگ برنده جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری باشد و دوم اینکه، محبوبیت باراک اوباما به عنوان یک رئیس جمهور دموکرات، در نظرسنجی‌ها کمتر از همیشه بود.

اما اکنون آمار و ارقام در سال 2016 اندکی متفاوت از سال گذشته است. محبوبیت اوباما مجددا افزایش یافته و اوضاع اقتصادی نیز از دید مردم راضی‌کننده‌تر از قبل شده است. بنابراین، ترامپ با شخصیتی متفاوت از شخصیت معمول یک جمهوری‌خواه شاید نتواند در این شرایط دشوار برای جمهوری‌خواهان، رویای ریاست جمهوری آنها را محقق کند.

2- در یک رویارویی تن به تن، کلینتون محبوب‌تر از ترامپ است
هیلاری کلینتون از محبوبیت چندانی در بین رای‌دهندگان آمریکایی برخورار نیست اما آنچه که او برای پیروزی در انتخابات نوامبر به آن نیاز دارد نامزدی است که منفورتر از خود او باشد و ترامپ دقیقا همان نامزد منفور موردنیاز کلینتون است.

درست است که ترامپ با پیروزی‌های پی‌ در پی در انتخابات‌های ایالتی توانسته است رقبای هم‌حزبی خود را شکست داده و خود را بیش از پیش به کسب عنوان نامزد نهایی حزب جمهوری‌خواه نزدیک کند؛ اما نامحبوب بودن بی‌سابقه او بویژه در میان رای‌دهندگان زن آمریکایی و رای‌دهندگان لاتین‌تبار، ممکن است در یک انتخابات سراسری تبعات منفی بی‌شماری برای او به همراه داشته باشد. بویژه آنکه اظهارات تند وی علیه این دو گروه ممکن است امسال رای‌دهندگان زن و لاتین‌تبار بیشتری را برای مقابله با او به پای صندوق‌های رای بکشاند.

3- رقابت در انتخابات امسال بر خلاف دوره‌های قبل، نزدیک نیست
از سال 1988 تاکنون اختلاف رای نامزدهای دموکرات و جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کمتر از 10 درصد بوده است؛ اما در این دوره از رقابت‌ها هرچند بعید است نامزدی بتواند بیش از 55 درصد آرای رای‌دهندگان را کسب کند اما در هر حال، اختلاف رای آنها با یکدیگر بیشتر از 10 درصد پیش‌بینی می‌شود.

کلینتون از آغاز رقابت‌های انتخاباتی مورد هجمه سنگین جمهوری‌خواهان بوده است، اما با وجود این، نظرسنجی‌ها حکایت از آن دارد که او می‌تواند در انتخابات 2016 رکوردشکنی کرده و با اختلاف رای بیش از 10 درصد حریف جمهوری‌خواه خود را شکست دهد.

4- مشارکت کم مردم در انتخابات برای جمهوری‌خواهان نگران‌کننده‌تر است
مشارکت در انتخابات ایالتی متفاوت از مشارکت در انتخابات سراسری است و مشارکت گسترده در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری هیچگاه نشانه مشارکت گسترده مردم در انتخابات سراسری نبوده است. در این میان اما مشارکت کمتر از حد انتظار مردم آمریکا و بویژه طرفداران حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 با توجه به محبوبیت کمتر ترامپ نسبت به کلینتون، برای جمهوری‌خواهان عواقب ناگوارتری نسبت به دموکرات‌ها خواهد داشت.

5- اگر اعداد تغییر کنند، تصور ما هم باید تغییر کند
بدیهی است که بیشتر تحلیلگرانی که امروز معرفی ترامپ به عنوان نامزد نهایی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2016 را قطعی می‌دانند، زمانیکه ترامپ در ژوئن 2015 فعالیت‌های انتخاباتی خود را آغاز کرد، هرگز چنین تصوری نداشتند.

البته آنها برای چنین برداشتی دلایل محکمی در اختیار داشتند که یکی از آنها همراهی نکردن چهره‌های مطرح حزب جمهوری‌خواه با ترامپ و امتیاز پایین وی در نظرسنجی‌های مختلف بود، اما ترامپ رفته رفته خود را در نظرسنجی‌های حزبی بالا کشید و با پیروزی در رقابت‌های ایالتی، آرایی به مراتب بیشتر از رقبای هم‌حزبی‌اش را برای خود جمع‌آوری کرد. 

بنابراین، درست است که امروز ترامپ در نظرسنجی‌های مختلف پایین‌تر از کلینتون قرار دارد، اما هیچ بعید نیست که با ادامه روند رو به رشد خود در 6 ماه آینده، همانطور که در انتخابات مقدماتی به موفقیت رسید، در انتخابات سراسری نیز بتواند از کلینتون عبور کند. پس اگر اعداد و ارقام ترامپ طی ماه‌های پیش رو در نظرسنجی‌های سراسری تغییر کرد، ما نیز باید دوباره تصورمان را درباره او تغییر دهیم!


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
واقعا این ترامپ دیوونهست
آخرین اخبار