یزد؛

بازدید دانشجویان دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی اردکان از عملیات بیابان زدایی شهرستان بافق

دانشجویان دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی اردکان از عملیات بیابان زدایی شهرستان بافق بازدید کردند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بافق در طی بازدید دانشجویان دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی اردکان از عملیات بیابان زدایی این شهرستان از فرصت اشتغال زایی با اجرای طرح های جنگل کاری اقتصادی مشارکتی خبر داد.

در این بازدید، کمال کریمی با اشاره به اینکه  بیش از ۲۴۰ هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی شهرستان را اراضی بیابانی تشکیل می دهد اظهار داشت: تاکنون ۱۴۰۰ هکتار از این اراضی با کشت گونه های سیاه تاغ، گز، اسکمبیل و بره تاغ در منطقه گودگوار واقع در جاده رضاییه بیابان زدایی گردیده است.

وی میزان عملیات بیابان زدایی در سالجاری را ۸۳ هکتار اعلام کرد و افزود: برای عملیات بیابان زدایی در منطقه گودگوار در سالجاری ۸۳ هکتار با اعتبار هزار میلیون ریال و عملیات آبیاری کشت های سنواتی در سطح ۱۱۰۰ هکتار با اعتبار ۵ هزار میلیون ریال درنظر گرفته شده است.

در ادامه رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بافق با اشاره به اجرای طرح های جنگلکاری اقتصادی و توسعه جنگل با مشارکت جوامع محلی ذیحق با اولویت دهیاری و شورای اسلامی اضافه کرد: بمنظور کاهش تدریجی سرمایه گذاری دولت، واگذاری طرح ها و پروژه ها با مشارکت جوامع محلی و ذیحقان و اقتصادی کردن طرح ها با استفاده از گونه های اقتصادی جنگلی و گیاهان دارویی از سالجاری در حال انجام است.

وی دو طرح پیشنهادی بهره برداری باغ زرشک و طرح کاشت زعفران مجاور روستاهای شیطور و بساب با همکاری دهیاری های روستاهای مذکور به وسعت ۱۴ هکتار را عنوان کرد و اضافه کرد: دو طرح پیشنهادی در حال بررسی در کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد می باشد و پس از تصویب به مرحله اجرا در می آید.

کریمی ترویج فرهنگ منابع طبیعی و گسترش جنگلکاری و توسعه فضای سبز با مشارکت جوامع محلی، جلب مشارکت مردم در حفاظت، احیاء و توسعه منابع طبیعی، ایجاد اشتغال از طریق فعالیت های آبخیزداری، تولید نهال، احداث بوستان های روستایی، کاشت زراعت چوب، پارک های جنگلی، تولید گیاهان دارویی، اکوتوریسم، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها، جلوگیری از تجاوز و تخریب عرصه های منابع طبیعی و استفاده از تسهیلات بانکی و سرمایه گذاری در بخش های جنگل و مرتع را از دیگر فوائد اجرای طرح های جنگلکاری اقتصادی مشارکتی دانست.

در ادامه دانشجویان با نحوه کاشت نهال و آبیاری کشت های سنواتی آشنا شدند.

در این بازدید علی دهقان- کارشناس بیابان زدایی شهرستان بافق توضیحات لازم درخصوص کاشت و آبیاری نهال ها و همچنین انتخاب فاصله ردیف های کشت و تخلیه ماسه کانال های کشت ارائه کرد.
 
 در هفته گذشته نیز دانشجویان دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی دانشگاه یزد از عملیات بیابان زدایی گودگوار شهرستان بافق بازدید کردند.
 
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار