اهواز؛

واکسینه بیش از 30 هزار راس دام علیه تب برفکی در گتوند

رئیس اداره دامپزشکی گتوند گفت: 36 هزار راس دام سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی در این شهرستان واکسینه شدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، دکتر مسلم همتیان بیان کرد: در صورت تامین واکسن سایر دام های شهرستان گتوند علیه بیماری تب برفکی واکسینه خواهند شد.

وی افزود: با حمایت انجام شده از سوی فرمانداری و اداره کل دامپزشکی استان در تهیه واکسن و با  ادامه واکسیناسیون دام های سبک و سنگین در سال جاری، تاکنون بیماری تب برفکی در دام این شهرستان کاهش چشمگیری داشته و تحت کنترل است.

همتیان با بیان اینکه در 60 نقطه شهری، روستایی و عشایری شهرستان با 3 اکیپ مختلف کار واکسیناسیون دام ها انجام شده است خاطرنشان کرد: پایین بودن سطح ایمنی دام ها، ساختار غیر بهداشتی دامداری ها، ورود عشایر، نداشتن اطلاع علمی از اصول دامپروری، ورود دام از دیگر شهرها و تردد دام در سطح روستا و معابر از عوامل شیوع بیماری تب برفکی در این شهرستان بوده است.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان گتوند با اشاره به اینکه تلفات دام ناشی از بیماری تب برفکی از اواخر بهمن ماه سال گذشته شروع شده است اظهار داشت: با اقدام به موقع برای پیشگیری از گسترش بیماری در بین دام های شهرستان، کانون آلودگی از بین رفته و تلفات ناشی از بیماری به حداقل رسیده است.

وی با بیان اینکه درمان بیماری تب برفکی و کنترل کامل آن طولانی است گفت: زمان زیادی طول می کشد تا این بیماری کاملا قطع شود و رعایت نکات ایمنی و بهداشتی از جمله عدم جابجایی دام ها، تفکیک دام های بیمار، ضد عفونی کردن اصطبل ها و عدم خرید و فروش دام جدید از سوی دامداران جهت پیشگیری از این بیماری ضروری می باشد.

همتیان به حضور اکیپ های دامپزشکی شهرستان گتوند در محل‌های آلوده اشاره کرد و افزود: همکاری دامداران با اکیپ واکسیناسیون دامپزشکی در کاهش تلفات موثر است و در صورتی که دامداران همکاری نکنند خسارت ناشی از این بیماری گریبان گیر آن ها می شود.

این مقام مسئول با توصیه به دامداران در خصوص رعایت مسایل بهداشتی اذعان داشت: دامداران برای جابجایی دام حتما باید از اداره دامپزشکی شهرستان مجوز عبور دریافت نمایند چرا که در صورت تخلف نیروی انتظامی با افراد خاطی برخورد قانونی خواهد کرد.

انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.