اولین «مستند انیمیشن» رونمایی شد/ «نزدیک به مرگ»؛ روایتی از یک تجربه‌ متفاوت

مستند انیمیشن «نزدیک به مرگ» اولین تجربه شبکه مستند در توصیف حس و حال افرادی بود که تجربه مرگ داشتند.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم رونمایی از مستند «نزدیک به مرگ» (ان.دی.ای) صبح امروز با حضور مدیر شبكه مستند برگزار شد.

امیر تاجیک مدیر شبكه مستند در ابتدای این نشست گفت: این مستند اولین تجربه جدی در زمینه مستند انیمیشن است و به موضوع افرادی كه تجربه مرگ داشتند، می‌پردازد. مستند «نزدیک به مرگ» به قدری كامل بود كه با اولین راف‌كات‌هایی كه به دستمان رسید و با توجه به اینکه تدوین آن به شکل بسیار خوبی انجام شده بود، نتوانستیم هیچ تغییری در آن ایجاد كنیم.

وی ادامه داد: مستندسازان جوان و خلاقی چون عوامل این مستند، با شبكه ما به صورت دلی كار می‌كنند و این جای تقدیر و تشكر دارد.

مریم خلیل‌زاده انیماتور مستند «نزدیک به مرگ» در ادامه عنوان كرد: من کار انیمیت این اثر را به عهده داشتم و بیشتر زحمات بر دوش خواهرم لیلا قربانی بود.

وی در خصوص کار انیمیت این اثر بیان كرد: انیمیشن‌های این مستند، به دلیل ماورایی‌بودن فضای آن باید روی آن تصویرسازی می‌شد و این شیوه در درک آن حالت و فضا بسیار كمک‌كننده بود.

شیخان مستندساز عنوان كرد: مستند انیمیشن، فرایندی ذهنی و بر اساس عینیت است و زمانی كه صحبت از انیمیشن مستند می‌شود. این دو در هم تلفیق می‌شود و به درک مخاطب كمک شایانی می‌كند.

وی افزود: دو گونه انیمیشن مستند و مستند انیمیشن داریم كه بر اساس واقعیتی كه اتفاق افتاده بازسازی می‌شود. اثر «ناصرالدین شاه و همسرانش» به گونه‌ای است كه با این شیوه تولید شده و اگر بتوانیم این قالب‌ها را از هم تفكیک كنیم، به خوبی می‌توانیم تجربیات نابی را به دست بیاوریم و ایران در این زمینه می‌تواند پیشرفت خوبی داشته باشد.

وی تصریح كرد: این حركت می‌تواند راهگشای انیمیشن مستندهای دیگری باشد و درصورت حمایت نتیجه خوبی خواهد داد و این كار یک حس عاطفی است و به درک مخاطب كمک بسیاری می‌كند.

بهروز بقایی بازیگر كه خود تجربه زندگی به تصویر كشیده شده در این مستند را داشت، درباره این اتفاق اظهار کرد: صحنه پر از نور و رنگ، عجیب و خاص بود و عطری که به مشام می‌رسید فوق‌العاده. آنقدر که این حس در من شکل می‌گرفت كه آن دنیا را ببینم. فضا به قدری زیبا و هیجان‌انگیز بود كه قدرت دركش را نداشتم و زمانی كه علائم حیاتی‌ام داشت از بین می‌رفت، با صدای یكی از اقوامم به هوش آمدم.

در ادامه بهروز شهامت در خصوص موسیقی این كار اظهار داشت: باوجود تجربه مرگی كه داشتم به خوبی با كار ارتباط برقرار كردم و انگار تمام نت‌هایی كه نوشته می‌شد، با حال و هوایی كه تجربه كردم همخوانی داشت و این برای درک مخاطب بسیار موثر بود و فضا را بسیار قابل فهم می‌كرد.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار