رمز گشایی از نقوش قالی ایرانی در مستند «نقش جان»

مستند «نقش جان» به کارگردانی رضا رشیدیان در موزه فرش ایران رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست رونمایی مستند «نقش جان» با حضور رضا رشیدیان تهیه کننده و کارگردان، حمید کارگر رئیس مرکز موزه فرش ایران، ابوالقاسم ناصری مدیر تولید شبکه مستند و عوامل مستند نقش جان در موزه فرش ایران برگزار شد.

در ابتدای مراسم رضا رشیدیان کارگردان این فیلم صحبت‌هایی در خصوص این مستند و مراحل تولید آن گفت: قریب به 4 سال پیش هنگامی که ساخت مستندی با موضوع قالی ایرانی از سوی مدیران وقت شبکه مستند به من پیشنهاد شد باور نداشتم که برای رسیدن به امروز چنین راه پر فراز و نشیبی پیش رویم باشد. انتخاب موضوعی کمتر دیده و شنیده شده و مکاشفه برای یافتن روایتی مطلوب چالش‌های فراوانی پیش رویمان نهاد اما در نهایت پرداختن به موضوع، سیر تحول بخش مهمی از نقوش قالی اصیل ایرانی ما را به روایت نقش جان رساند. در بررسی سیر تحول نقش‌ها پس از مروری تاریخی به خاستگاه آن یعنی کرمان و  تبریز که دو حوزه مهم قالی ایران هستند، رسیدیم و بیشتر فیلم به این دو استان اختصاص دارد.
 
وی ادامه داد: هدف ما در این اثر آگاه کردن مخاطبین نسبت به پس‌زمینه عمیق و دیرپای نقوش اصیل در قالی ایرانی است تا ایرانی‌ها گاهی با نگاه زیر پایشان بخشی از سرشت ارزش‌های قومی و آئینی خود را تداعی کنند. تلخی‌ها و شیرینی‌های فراوانی را طی این سال‌ها تجربه کردیم. تلخی‌های ناشی از بی‌مهری کسانی که بدون توجه به مرارت‌های کار موانع و مشکلات بسیاری را پیش پایمان گذاردند. توان و انگیزه‌مان را کم کردند اما شیرینی آشنایی با انسان‌های والایی که بدون هیچ چشمداشتی بخشی از ناهمواری‌ها را هموار کردند.

رشیدیان تصریح کرد: از فرصت پیش آمده استفاده می‌کنم و از مدیران و دست‌اندرکاران اجرایی محترم در مرکز ملی فرش و وزارت صنعت و معدن و تجارت و شبکه مستند سیما را دعوت می‌کنم به اهتمام در تسهیل هرچه بیشتر مراحل اداری دست و پاگیر و زمان و خلاقیت فیلم‌سازان در گذر از مشکلات بی‌حاصل صرف مطالعه و تولید آثار مفید گردد.
 
وی در پایان بیان کرد: تاریخ هنر قالی‌بافی گواه نقش تاثیرگذار مادران این سرزمین در حفظ و بالندگی این میراث ارزشمند است و این فیلم را به مادر خود و همه مادرانی که صبورانه و عاشقانه زیستند و تلاش را به ما آموختند.

حمید کارگر ریاست مرکز ملی فرش ایران در این مراسم در سخنانی گفت: برای این پروژه سه چهار سالی رنج برده شده و خوشحالیم که هنر فرش ایران زمین با رسانه پیوند خورده و ماحصل آن به خوبی این هنر را معرفی میکند.

وی افزود: زمان سخن گفتن از فرش دستباف ایرانی، به این موضوع باور دارم که فرش یک رسانه قدرتمند و ویژگی های رسانه ای آن بسیار پررنگ است. چه زمانی که پیام خود را به صورت مستقیم، در کتیبه‌های فرش به شکل شعر و ادبیات حک میکند و چه زمانی که به شکل غیرمستقیم باورها، اعتقادات و سبک زندگی ایرانی را در طرح ها و نقش ها خود می گنجاند.  مثل فرشهایی که در فرهنگ آذربایجان تصاویر اصیل ایرانی در آنها به چشم میخورد.

رییس مرکز ملی فرش یادآور شد:وقتی با مستندسازی روبرو میشویم که پروژه‌ای را آغاز کرده و دلسوزانه به دنبال بهبود کار خود است، این همراهی شیرین میشود. امیدوارم شاهد تداوم این همکاری ها باشیم و چنین اتفاقاتی بیش از این ها رخ دهد.

کارگر با بیان اینکه وجه هنری، فرهنگی و تاریخی فرش ایرانی باید برجسته شود، در پایان به مدیران و همکاران شبکه مستند دستمریزاد و خداقوت گفت.
 
در پایان از عوامل مستند «نقش جان» تقدیر شد و برای حضار به نمایش درآمد.

مستند «نقش جان» تولید جدید شبکه مستند است که از نقوش قالی ایرانی رمز گشایی می‌کند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار