وزیر بهداشت:

دستگاه‌های نظارتی فقط مچ ما را می‌گیرند/ جای خالی تشویق سازمان‌های نظارتی از مدیران دولتی

هاشمی از مچ گیری دستگاه‌های نظارتی گله کرد و گفت: سازمان‌های نظارتی به جای کمک و تشویق مدیران دولتی فقط مچ ما را می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی صبح امروز در همایش ملی نشان ایمنی و سلامت که در مرکز همایش های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد از وضعیت نامناسب تهران نسبت به یزد گفت و افزود: در یزد بیشتر ترددها با دوچرخه صورت می‌گیرد من هم بیش از 30 سال بود که دوچرخه سوار نشده ‌بودم دوچرخه قدیمی درخواست کردم که نه ترمز داشت و نه زین؛ البته شهر یزد مشکلات شهر ما را ندارد. 

وی با اشاره به تلاش های صنایع غذایی ادامه داد: خوشحالم که شرکت‌های صنایع غذایی به عنوان یک ایرانی در تلاش اند تا مردم سالم بمانند. اگر چه در کشور قدر شناسی از این حوزه زیاد دیده نمی‌شود و حمایت‌های لازم صورت نمی‌گیرد. 

وی اظهار داشت: امیدواریم با راه‌اندازی سامانه سازمان غذا و دارو و الکترونیکی شدن خدمات نه تنها شاهد افزایش سرعت و کاهش مراجعه مردم باشیم بلکه با پیشگیری از سلیقه پردازی و اعمال نظرهای شخصی  رو به رو شویم به طور کلی امیدوارم شاهد تغییر و تحول اساسی در این موضوع باشیم.

هاشمی از کمرنگ بودن نقش دانشگاه ها در حوزه غذا گفت: جای خالی دانشگاه‌ها و گروه‌های دانشگاهی در موضوع غذا حس می‌شود. این حوزه‌ها باید با موضوع غذا پیوند بخورند و همچنین رسانه‌ها به گونه‌ای با ما همکاری کنند تا بتوانیم بدون رودربایستی در این مورد صحبت کنیم. جای تعجب است با وجود فارغ‌التحصیلان بسیار در حوزه تغذیه همچنان مشکلاتی داریم و انتظار کاری کارستان را از سازمان غذا و دارو در این زمینه داریم. 

وی آمار عوارض آشامیدنی‌ها و خوراکی ها را نگران کننده خواند و گفت: در این خصوص مردم بی‌توجه اند در قدیم مردم این عقیده را داشتند که مرگ برای همسایه حق است اما تصور نمی‌کردند که این واقعیات برای خودشان نیز ممکن است اتفاق بیفتد، روز گذشته در یزد آمار نگران کننده 70 درصدی افزایش وزن را داشتیم که در تهران اوضاع بدتر است. 

وی اظهار داشت: باید گفت، افرادی که در حوزه غذا ودارو جنس تقلبی می‌فروشند برای بیمار کردن و مسموم کردم مردم پول می‌گیرند پس جرمشان از یک قاتل هم بیشتر است. 

وی تصریح کرد: دستگاه قضایی در این حوزه مسئولیت سنگینی دارد که در بسیاری موارد قاطع عمل نکرده و غایب هستند. گروه‌های نظارتی فقط مچ ما را می‌گیرند و به جای کمک کردن و تشویق کردن مدیران دولتی از ما ایراد می‌گیرند. 

هاشمی به موضوع قاچاق اشاره کرد و ادامه داد: امسال سال اقدام و عمل است اما بدون مبارزه جدی با قاچاق و حمایت از تولید داخل نمی‌توان به اقتصاد مقاومتی کمک کرد. چندی پیش نماینده ‌ی محترمی در تلویزیون از راههای غیر قابل جلوگیری ورود قاچاق گفت، اما باید توجه داشت که ما یک جنبده کوچک را کشف می‌کنیم پس می‌توان با یک تریلی نیز برخورد قاطع داشت. 

هاشمی اذعان داشت: برای مبارزه با قاچاق باید از تمام دستگاه‌ها متوقع باشیم. وزارت بهداشت اگر مورد حمایت وزارت صنعت، نیرو، جهادکشاورزی، ارشاد و همچنین سازمان صدا و سیما نباشد، کاری از دستش بر نمی‌آید؛ نظام پزشکی نیز باید سختگیری کند. 

وی تصریح کرد: برای برخورد باید هزینه پرداخت کنیم. اگر در دولت کاره‌ای هستیم، باید خوب عمل کنیم. 

وزیر بهداشت امروز را پرحاشیه خواند و گفت: حاشیه‌های امروز را با این تصور که شاید لحظه‌ای دیگر نباشم، بیان کردم. البته حرف حق را همه جا نمی‌توان زد. 

وی یادآور شد: حوزه غذا مهم‌تر از هواست و باید مورد توجه تمامی دستگاه‌ها قرار گیرد و وزارت بهداشت باید مثل یک دادستان، سلامت مردم را مطالبه کند.

غفلت ما راه را برای تقلب در حوزه غذا باز می‌کند
وزیر بهداشت در ادامه در پاسخ به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: گمانه زنی نمی‌کنم که متقلبان غذا پشت گرمی دارند، بلکه این غفلت ماست که راه را برایشان باز می‌کند. 

وی افزود: لازمه داشتن حکمرانی مردم، اقدامات بازدارنده در خصوص تقلبات غذایی است. مواردی مشاهده کردیم که با متقلب برخورد شده اما چندی بعد متقلب با پررویی به فعالیتش ادامه می‌دهد. 

هاشمی وضع غذا در کشور را نامناسب خواند و ادامه داد: مردم کمترین تقصیر را در این وضع نامطلوب دارند. تنها تقصیر مردم پرخوری و میزان کالری مورد استفاده‌شان است. ٣۵ درصد چیزی که می‌خوریم اضافی است که اگر جلوگیری شود، برای بدن و جیبمان مفید است. 

وی اظهار داشت: به نظر می‌رسد مجازات بازدارنده نیست. مسئله اینجاست که اگر قانونی متقلب در حوزه غذا را متخلف می‌داند، پس چرا اجرا نمی‌شود و اگر قانونی در این حوزه وجود ندارد، دستگاه قضایی باید پیشنهاد کند. 

هاشمی یادآور شد: امیدواریم حداقل شاهد برخورد دستگاه قضا با دو یا سه نفر متخلف باشیم تا درس عبرتی شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
یعنی در طول عمرم وزیر ندیدم انقدر عملگرا و کارکن باشه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۰ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
اگه یک وزیر درست حسابی باشه اون اقای هاشمیه .ولا غیر بقیه اصلا کار کن نیستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
اینم از وعده های تدبیر و امید....؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
سلام علیکم اقای دکتر
خداقوت آقای دکترهاشمی ،شماانسان صادق ومتعهد ی هستید وخدمات ارزنده ای رادرکارومسئولیت خویش انجام داده اید ومی دهید ومردم قدردان جنابعالی وامثال جنابعالی هستند.اجرکم عندلله وعندالرسول.
آخرین اخبار