کرمانشاه؛

بروسلوز یا تب مالت بیماری عفونی فصل بهار

هر سال در آغاز فصل‌ گرما و با افزایش میزان موارد گزارش بیماری عفونی از جمله تب مالت، به طور معمول بر هشدارهای پزشکی هم افزوده می‌ شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از کرمانشاه؛ دکترجانبخش بیماریهای عفونی و تب دار گفت: تب مالت یك بیماری مشترك انسان و دام محسوب می ‌شود كه بیشتر از طریق لبنیات به انسان منتقل می ‌شود.

بستنی‌های تابستانه، به دلیل شیر و خامه ی به كار رفته در آنها قابلیت انتقال تب مالت به انسان را دارند و با توجه به ‌اینكه باكتری تب مالت در خامه و بستنی از ماندگاری طولانی برخوردار است، بستنی‌ها به عنوان یكی از منابع آلوده ی پنهان تب مالت به شمار می آیند، چرا که در فصل بهار و تابستان كه در واقع فصل زایمان و شیردادن دام هاست، احتمال همه‌گیری تب مالت هم بیشتر می‌ شود.

جانبخش افزود :یكی دیگر از مشكلاتی كه در ارتباط با افزایش شیوع بیماری تب مالت وجود دارد، ذبح و كشتار غیر بهداشتی دام است،:وی همچنین به مشکلات در مورد انتقال بیماری از گوشت می‌ گوید: چنانچه گوشت ها پس از ذبح به مدت 24 ساعت در سردخانه ی بالای صفر درجه نگهداری شوند، به علت کاهش دمای گوشت، عامل بروسلوز(تب مالت) در آن از بین می رود و این کار، عملی است که در تمام کشتارگاه‌ها صورت می پذیرد، بنابراین گوشت نقش چندانی در اشاعه ی بیماری ندارد و آن چیزی که باید تحت نظارت قرار گیرد، محصولات لبنی است.

جانبخش نیز افزود : تب مالت انسانی بازتاب مستقیم تب مالت دامی است و كنترل نكردن آن در دام در واقع كنترل و پیشگیری از این بیماری را در انسان سخت تر می‌ كند. باكتری تب مالت قدرت تهاجمی زیادی دارد و قابلیت نفوذ به پرده‌های مخاطی دهان، حلق، بینی، مخاط ملتحمه ی چشم و ریه‌ها را دارد.


انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.